Frågar igen....efter en handledare

bluu_eyez

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Ingen än.. :(
Hej igen.
Skulle bara kolla om det finns nån som kan tänka sig o lägga ner några timmar o tjäna extra pengar genom att bli min handledare. Har ingen hoj nu, men skulle köpa en om jag hittar nån handledare.

Finns det nån som vill hjälpa mig ta mitt mc-kort skulle jag uppsaktta det väldigt mkt.

/Simon

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Jag har bara haft mitt sen i september själv så jag kan inte hjälpa dig, tyvärr.

Men det kan hända att det blir lite lättare att få hjälp om du talar om ifall du har kört motorcykel tidigare och hur mycket du skulle behöva ha hjälp med.

Är det stadskörningen, och landsvägskörning tex, eller är det manöver delen också.

Kom igen nu!!
Nån som kan hjälpa till? :)

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Lotta skrev:
Jag har bara haft mitt sen i september själv så jag kan inte hjälpa dig, tyvärr.

Men det kan hända att det blir lite lättare att få hjälp om du talar om ifall du har kört motorcykel tidigare och hur mycket du skulle behöva ha hjälp med.

Är det stadskörningen, och landsvägskörning tex, eller är det manöver delen också.

Kom igen nu!!
Nån som kan hjälpa till? :)

har bara haft kort sedan 02.. hade annars gärna hjälpt till.
/z

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
zeal skrev:
har bara haft kort sedan 02.. hade annars gärna hjälpt till.
/z

Åk ut till Rörken på måndagkvällar och häng med ut på afterwork när det samlas ihop UARR:are så lär du känna oss, det ökar dina chanser att någon nappar. Med det sagt menar jag inte att du inte får napp via en fråga på forumet, bara att kanske någon som inte spontant känner att de har tid, kanske gör så prioriterar något annorlunda så att de får tid... Tyvärr tar mina två småttingar 2 och 4 år samt jobbet den mesta av min tid så jag hinner knappt köra något själv. Jag är övertygad om att det finns någon här som kan och vill hjälpa till.

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lotta skrev:
Det finns dom som haft kortet kortare tid än så och fått bli handledare. :)
hmm... kanske inte om ... farbror blä kommer o hämtar det med jämna
mellanrum. :tomten

tillexempel som just nu så har det faktiskt försvunnit.. helt UTAN farblor blå's inblandande... det försvann i helgen .. så nu måste jag förlustanmäla det o visakortet så att jag kan få nya plastkort o ge bort.. :mad:

vet ni vad et blir för böter om man kör utan att ha kortet med sig?

/z

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
zeal skrev:
/z
Ta med passet eller ett leg från posten om du har det.

Angående handledarhjälp så kan jag liksom ett antal andra här i stan inte hjälpa till på grund av att vi inte haft körkortet sammanhängande i 5 år. :rolleyes:

Av någon anledning vill ordningsmakten ta den ifrån oss.

Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
JoS skrev:
Ta med passet eller ett leg från posten om du har det.

Angående handledarhjälp så kan jag liksom ett antal andra här i stan inte hjälpa till på grund av att vi inte haft körkortet sammanhängande i 5 år. :rolleyes:

Av någon anledning vill ordningsmakten ta den ifrån oss.

Det där med fem år gäller inte längre, ändringar sedan årskiftet. Om du har smärre trafikbrott, såsom fortköring och inte varit av med kortet i mer än tre månader så får du vara handledare...... :tummenupp
Annat blir det om du kört rattonykter eller drogad och m.m.

Från vv hemsida...

Nya krav på körkort vid övningskörning
Från årsskiftet ändras körkortskraven för handledare vid privat övningskörning. Det blir möjligt att bli godkänd som handledare vid privat övningskörning även för den som har haft körkortet återkallat.

Idag krävs obrutet körkortsinnehav under de senaste fem åren för att bli godkänd som handledare vid privat övningskörning. Från årsskiftet räcker det med sammanlagt fem års körkortsinnehav under de senaste tio åren.

Inte rattfylleri
Förutsättningen är att körkortet inte har varit återkallat de senaste tre åren på grund av grova brott eller rattfylleri. Återkallelse på grund av rattfylleri under de senaste tre åren utgör alltid hinder oavsett spärrtid. Mindre allvarliga trafikbrott som föranlett spärrtid på sammanlagt högst tre månader utgör däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.

Små förseelser
Möjligheten att bli handledare kvarstår även om körkortet har varit återkallat på grund av sjukdom eller om det har varit ogiltigt av annat skäl än återkallelse, till exempel om det inte har förnyats i tid.´

Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
zeal skrev:
hmm... kanske inte om ... farbror blä kommer o hämtar det med jämna
mellanrum. :tomten

tillexempel som just nu så har det faktiskt försvunnit.. helt UTAN farblor blå's inblandande... det försvann i helgen .. så nu måste jag förlustanmäla det o visakortet så att jag kan få nya plastkort o ge bort.. :mad:

/z

Jag tror att det är 600 spänn. Jag har blivit stoppad många gånger utan körkort men aldrig åkt på något. Sist när jag fick fortkörningsböter på 1600:- var jag utan körkortet. Då frågade om jag hade pass och hur lång det stod jag var i passet, så kollade dom att min längd stämde och hårfärg med vad som stod i passuppgifterna. Sen frågade han om jag fanns med i något mer register, och det hoppades jag verkligen att jag inte gjorde. :skrämd

Tror att det räcker med polisamälan om förlust av körkort för att slippa böter.

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
haft mitt sedan 02 jag me.. blitt utav med det me o kört för fort osv... Får vara handledare för bil iaf=)
Mc e det nog tveksamt till!
Men jag bor ju lite avsides om man säger dom så=(

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Lotta skrev:
<snipp>
Om du har smärre trafikbrott, såsom fortköring och inte varit av med kortet i mer än tre månader så får du vara handledare...... :tummenupp
</snipp>
Det är här som skon klämmer för mig iaf. Blev av med kortet i 4 månader.

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lotta skrev:

Från årsskiftet räcker det med sammanlagt fem års körkortsinnehav under de senaste tio åren.

o här för mig.. har haft bil-kk sedan 99, o mc-kk sedan 02.
antar att man behöver ha sammanlagt 5 år för den behövrighet man anser sig vara handledare för o inte körkort totalt / längsta behörighetstiden..

/z

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
bluu_eyez skrev:
Hej igen.
Skulle bara kolla om det finns nån som kan tänka sig o lägga ner några timmar o tjäna extra pengar genom att bli min handledare. Har ingen hoj nu, men skulle köpa en om jag hittar nån handledare.

Finns det nån som vill hjälpa mig ta mitt mc-kort skulle jag uppsaktta det väldigt mkt.

/Simon

Jag har kört hoj sedan tidigt -70tal, och har inte lyckats bli av med kortet en enda gång. Kan jag vara lämplig tro?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag är väl en av få som har lappen kvar (trots allt :rolleyes: ), men bor lite långt från stan numera. Är förresten kanske inte så bra på att lära ut lämpligt beteende i stads/landsvägs-körning (det var det där med hastighetsanpassning - det är farligt att köra för långsamt!), men annars så... :tomten

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...