Frågetråden - För små frågor

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
I den här tråden kan ni ta upp alla dom där små frågorna som man egentligen inte behöver skapa en egen tråd för. Har sett många trådar nu med små frågor som kan svaras snabbt på och det är väll då kanske lite onödigt att göra en tråd. Så här kommer mitt förslag, sammla all skit i en tråd :Rockbanan

Regler

- Får ni inget svar så är det antagligen inget som vet.

- Försök att svara på frågor och inte bara fråga.
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
En liten snabbfråga här då! Mitt bak/framdäck är skumt slitet. Vid nedlägg så ger däcken ifrån sig signaler till styret som är lite jobbigt ibland. Till saken hör att jag nog körde med lite för lite däcktryck förra året. Men däcken var inte så slitna då. Nu denna säsongen rullar jag med 2,5bar fram och 2,9 bar bak. Men däcken har bara blivt värre. Däcken är nere på tråden nu (i mitten) så jag ska byta, frågan är bara vad som orsakat eländet. Har inga lagerglapp någonstans vad jag kan säga och hojen är grymt stadig och fin. Är det min körstil som kan slitit däcken så taskigt eller vad? Däcken ifråga är Dunlop Sportmax!

När jag släpper styret i runt 90-95km/h så börjar det slå en del i det. Misstänker att även detta har med däcken att göra? Eller vad säger ni rutinerade gubbar?

//KaliZ
 

Bifogat

  • dack1.jpg
    dack1.jpg
    118.4 KB · Visningar: 90
  • dack2.jpg
    dack2.jpg
    98.6 KB · Visningar: 82
  • dack3.jpg
    dack3.jpg
    73.4 KB · Visningar: 89
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
KaliZ skrev:
2229435 En liten snabbfråga här då! Mitt bak/framdäck är skumt slitet. Vid nedlägg så ger däcken ifrån sig signaler till styret som är lite jobbigt ibland. Till saken hör att jag nog körde med lite för lite däcktryck förra året. Men däcken var inte så slitna då. Nu denna säsongen rullar jag med 2,5bar fram och 2,9 bar bak. Men däcken har bara blivt värre. Däcken är nere på tråden nu (i mitten) så jag ska byta, frågan är bara vad som orsakat eländet. Har inga lagerglapp någonstans vad jag kan säga och hojen är grymt stadig och fin. Är det min körstil som kan slitit däcken så taskigt eller vad? Däcken ifråga är Dunlop Sportmax!

När jag släpper styret i runt 90-95km/h så börjar det slå en del i det. Misstänker att även detta har med däcken att göra? Eller vad säger ni rutinerade gubbar?

//KaliZ

På tok för mycket luft i däcken. I slicksen har jag 2,1 fram och 1,9 bak. Vad det ska vara i gatdäck vet jag inte men några hekto mer troligvis.

Sen tar jag förgivet att du har "Shell Advance Racing SommerAir" i däcken. Klart värt de extra slantarna.
 

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
Hellzen skrev:
2230641 Sticky?

:fyllisar


Ska snart byta drivpaketet och tänkte då dreva ner ett steg på framdrevet. Har hört att det ska bli en märkbar skillnad i drag fast att topphastigheten blir lite mindre. Blir det verkligen en märkbar skillnad? :rolleyes:
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
RecOn #56 skrev:
2230662 :fyllisar


Ska snart byta drivpaketet och tänkte då dreva ner ett steg på framdrevet. Har hört att det ska bli en märkbar skillnad i drag fast att topphastigheten blir lite mindre. Blir det verkligen en märkbar skillnad? :rolleyes:


Jag funderar på att dreva upp min till original igen för jag tror inte att jag märker någon skillnad med min körstil och det är lite trist att mätaren tickar på ca 10% fortare med ett kugg mindre fram.
 

Dark_Messenger

Guest
KaliZ skrev:
2229435 En liten snabbfråga här då! Mitt bak/framdäck är skumt slitet. Vid nedlägg så ger däcken ifrån sig signaler till styret som är lite jobbigt ibland. Till saken hör att jag nog körde med lite för lite däcktryck förra året. Men däcken var inte så slitna då. Nu denna säsongen rullar jag med 2,5bar fram och 2,9 bar bak. Men däcken har bara blivt värre. Däcken är nere på tråden nu (i mitten) så jag ska byta, frågan är bara vad som orsakat eländet. Har inga lagerglapp någonstans vad jag kan säga och hojen är grymt stadig och fin. Är det min körstil som kan slitit däcken så taskigt eller vad? Däcken ifråga är Dunlop Sportmax!

När jag släpper styret i runt 90-95km/h så börjar det slå en del i det. Misstänker att även detta har med däcken att göra? Eller vad säger ni rutinerade gubbar?

//KaliZ
Kolla över dina dämparinställningar, dvs komp/retur o förspänning. Felaktiga inställningar kan ge väldigt olustiga känslor vid hårda nerlägg. Jag tycker det märks mest fram, med det menar jag att man får känslan av att framhjulet "slirar" i sidled eller "studsar" i sidled.

Antar att om man åker tillräckligt länge med helt tokiga inställningar kan säkert hjulet få konstig förslitning. Men är det så illa borde du ju märka att något är åt helvete och fixa pronto! Däcktryck är också av betydelse såklart precis som du säger. Vet många som släpper ut lite luft och åker med undertryck. Personligen har jag tyckt min hoj känns slingrig när jag gör så, så jag kör alltid med rekommenderat eller lite övertryck. Sparar däck också som en bonus.

Mitt råd är se över dina dämparinställningar. Både bak o fram. Lete reda på rekommenderade för din vikt och utgå från dom. Justera sen lite i taget till du hittar bästa möjliga.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
KaliZ skrev:
2229435 En liten snabbfråga här då! Mitt bak/framdäck är skumt slitet. ....... Misstänker att även detta har med däcken att göra? Eller vad säger ni rutinerade gubbar?

//KaliZ

Dubbelkolla däckstrycket, ska det inte vara 2,9 fram o 2,5 bak??

Att framdäcken sliter toe-heel (var det någon som kallade det) är fullt normalt och ger dig liksom klackar på mönstret. Såvitt jag vet är det en effekt från slitage vid bromsning.

Att det fladdrar i styret när man släpper brukar också bli värre när framdäcket är dåligt.

Kör inte däcken ner i tråden. Syns inget mönster där det borde vara mönster så har däcket gått för långt.


Sät på nya däck och få en ny hoj. Du kommer garanterat få en aha-upplevelse om det är första däcksbytet du genomför.
 

Dark_Messenger

Guest
Jonte VSB R-T skrev:
2230656
Sen tar jag förgivet att du har "Shell Advance Racing SommerAir" i däcken. Klart värt de extra slantarna.
Börja inte med det där igen :hihi
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Dark_Messenger skrev:
2230682 ....
Mitt råd är se över dina dämparinställningar. ....


Nu vill jag inte vara vrång men det där påstår jag är totalt onödigt såvida man inte skruvat någon justering till ändläge på hårdhet....

Naturligtvis inns det fjädring som är totalt bortskruvad men då är det bara att gå tillbaka till orginal så ska det vara nix problem för landsvägskörning.
 

Dark_Messenger

Guest
Chrille skrev:
2230694 Nu vill jag inte vara vrång men det där påstår jag är totalt onödigt såvida man inte skruvat någon justering till ändläge på hårdhet....

Naturligtvis inns det fjädring som är totalt bortskruvad men då är det bara att gå tillbaka till orginal så ska det vara nix problem för landsvägskörning.
Det borde som sagt inte ge konstig slitbana, men det kan definitivt ge obehagliga överraskningar vid nedlägg! Speciellt kombinerat med hög fart och kraftiga nedlägg.

Har man sen konstigt däckstryck på det kan det gå riktigt illa.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Alla är oense som vanligt!

Vad ska lufttrycket vara i fram resp bakdäck?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Dark_Messenger skrev:
2230703 Det borde som sagt inte ge konstig slitbana, .....

Nja, men det här fallet låter faktiskt som att däcken helt enkelt är slut. En hoj blir mongo med blanka däck, ingne felsökning är egentligen möjlig förrän man har dugliga däck på.
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
kajj snabbfrågor sa du ^^

Får man ha sån mindre reg plåt på mc´n ? sett att det finns mindre på olika bilder, och isåfall vart kan man köpa dom ?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top