Frågor angående besiktning.

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Tjenare. Jag har en z1000 med plåt som sitter upp under passagerar sätet. Vid besiktning tror jag inte det är några problem att lösa tillfälligt med några 90 graders vinklar bara. Dock så har jag ingen regbelysning, har någon tips på hur jag skulle kunna lösa detta tillfälligt för just besiktningstillfället?

Till fråga nr 2.
Jag har akrapovic system med vance & hines dämpare som defenetivt bryter max tillåtna ljudnivån även fast db killers sitter i. Slipper helst att byta hela systemet igen bara för att besiktiga. Tror ni det skulle fungera att bara köra akra systemet med orginal ljuddämpare istället?

Tackar så mycket i förväg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så länge skyltbelysningen inte lyser bakåt utan enbart på nummerskylten duger en tejpad led-ficklampa från biltema som slås på innan man rullar in på besiktningen.

Jag är lite brydd över att man kan lägga ned så pass mycket jobb på skitsaker som skylt och dess belysning - som drar till sig polisens uppmärksamhet tusenfalt. Det är smidigare att segla under radarn än att vara 100% posör.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är lite brydd över att man kan lägga ned så pass mycket jobb på skitsaker som skylt och dess belysning - som drar till sig polisens uppmärksamhet tusenfalt. Det är smidigare att segla under radarn än att vara 100% posör.

Samma här, om man bygger en skitsnygg utställningshoj så har man ingen skylt på utställningarna så klart.

Men alla vet ju att på en brukshoj ska det sitta en belyst nummerskylt av rätt storlek, i rätt vinkel, det är ju inte du som har byggt en snygg hoj som rår för det, alla har ju samma regler att följa.

Sätt dit skylten en gång för alla på ett godkänt sätt. lös belysningen med diodskruvar, och använd hojen.

Njut av att inte bli stoppad av polisen, och om du blir det kan du åka vidare utan tjafs...

Jag har en kompis som har en bil där han har kapat ur dom försänkta sidoblinkersarna ur framskärmarna på sin bil och svetsat igen hålen, han har ett kontaktstycke innanför vardera framdörren och sidoblinkersar han sätter fast med magnet eller häftkuddar på besiktningen med sladdarna hängandes...

Jag tror inte någon har sagt "så mycket snyggare din bil är utan sidoblinkersar"
Speciellt inte brudarna han tror han impar på med sin bil...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Samma här, om man bygger en skitsnygg utställningshoj så har man ingen skylt på utställningarna så klart.

Men alla vet ju att på en brukshoj ska det sitta en belyst nummerskylt av rätt storlek, i rätt vinkel, det är ju inte du som har byggt en snygg hoj som rår för det, alla har ju samma regler att följa.

Sätt dit skylten en gång för alla på ett godkänt sätt. lös belysningen med diodskruvar, och använd hojen.

Njut av att inte bli stoppad av polisen, och om du blir det kan du åka vidare utan tjafs...

Jag har en kompis som har en bil där han har kapat ur dom försänkta sidoblinkersarna ur framskärmarna på sin bil och svetsat igen hålen, han har ett kontaktstycke innanför vardera framdörren och sidoblinkersar han sätter fast med magnet eller häftkuddar på besiktningen med sladdarna hängandes...

Jag tror inte någon har sagt "så mycket snyggare din bil är utan sidoblinkersar"
Speciellt inte brudarna han tror han impar på med sin bil...

Haha det där med sidoskärmarna har jag också gjort på min W124 när jag renoverade den och bytte framskärmarna till nya, fast jag beställde skärmar utan hål. Det var så Bruno Sacco designade bilen, och det är lagligt så i Tyskland, men inte i lilla Sverige såvida bilen inte är flyttgods, då är det plötsligt ok!? Så konstig regel så jag känner att det är en given civil olydnad. :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha det där med sidoskärmarna har jag också gjort på min W124 när jag renoverade den och bytte framskärmarna till nya, fast jag beställde skärmar utan hål. Det var så Bruno Sacco designade bilen, och det är lagligt så i Tyskland, men inte i lilla Sverige såvida bilen inte är flyttgods, då är det plötsligt ok!? Så konstig regel så jag känner att det är en given civil olydnad. :D

Den ser ju ändå ut som en taxi, vad är vitsen?
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Så länge skyltbelysningen inte lyser bakåt utan enbart på nummerskylten duger en tejpad led-ficklampa från biltema som slås på innan man rullar in på besiktningen.

Jag är lite brydd över att man kan lägga ned så pass mycket jobb på skitsaker som skylt och dess belysning - som drar till sig polisens uppmärksamhet tusenfalt. Det är smidigare att segla under radarn än att vara 100% posör.

Aha så det duger alltså med vilken vit lampa som, det verkar ju lungt isåfall.

Angående att lägga mycket jobb på skitsaker så är det väl lite från person till person på vad man gillar, jag personligen tycker det är schysst att ha en unik hoj som ser bra ut både enligt mig och vänner. Även fast det kan ha sina nackdelar så är det värt det för mig. Men förstår såklart att det inte är för alla!
Har inte haft problem med polisen än så länge då de flesta där jag bor inte verkar bry sig om man bara glider förbi lite lungt. Dock så är jag fullt medveten om att de enkelt kan ta en för hur plåten sitter.
Allt som är gjort ger mig mer körglädje om man ser det i helhet, vet att det finns andra som känner likadant med sina hojar/bilar :)

Tackar för tipset ang lampan!
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Samma här, om man bygger en skitsnygg utställningshoj så har man ingen skylt på utställningarna så klart.

Men alla vet ju att på en brukshoj ska det sitta en belyst nummerskylt av rätt storlek, i rätt vinkel, det är ju inte du som har byggt en snygg hoj som rår för det, alla har ju samma regler att följa.

Sätt dit skylten en gång för alla på ett godkänt sätt. lös belysningen med diodskruvar, och använd hojen.

Njut av att inte bli stoppad av polisen, och om du blir det kan du åka vidare utan tjafs...

Jag har en kompis som har en bil där han har kapat ur dom försänkta sidoblinkersarna ur framskärmarna på sin bil och svetsat igen hålen, han har ett kontaktstycke innanför vardera framdörren och sidoblinkersar han sätter fast med magnet eller häftkuddar på besiktningen med sladdarna hängandes...

Jag tror inte någon har sagt "så mycket snyggare din bil är utan sidoblinkersar"
Speciellt inte brudarna han tror han impar på med sin bil...

Absolut, där ska sitta en belyst nummerskylt av rätt storlek & i rätt vinkel med belysning.
Man ska även köra med orginal avgassystem och följa hastighetsgränserna överallt, och jag tror att både du och jag vet att det inte är alla som följer alla lagarna.
Det är inte som jag försöker vara spydig, menar bara mer att man kanske själv får välja vad man tycker är värt att eventuellt åka på problem för :) (Sålänge det inte påverkar andras liv såklart)

Om jag är dum nog att köra med plåten såhär så får jag ta den smällen när den kommer. Som sagt är det när den kommer och inte ifall den kommer, och det är jag fullt medveten om :)

Det som jag skrev till Brink, jag personligen tycker att det är värt det för jag gillar att ha en "finare" hoj när jag kör. Men jag tackar ändå för din feedback, kan ju faktiskt bli att jag gör som du föreslår i framtiden när jag blivit lite klokare ;)
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Jag köpte en sådan här godkänd skyltbelysning. Fanns tidigare på Biltema men inte längre:
https://www.mcvaruhuset.se/belysning/88919-skyltbelysning-led-svart-e-markt.html

För övrigt skulle jag montera en minimalistisk skylthållare eller böja till en simpel i plåt/plattjärn och då är det lätt att bestämma vinkel eller justera den.

Tack, och det lär väl bara vara o koppla in en sådan lampa i det befintliga kablaget till orginalbelysningen?
Hade tänkt köra något med en plåt som du beskrev för o vinkla plåten :)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det finns bra nummerplåtshållare till din mc så du kan sätta den som den ska sitta. Blinkersen integrerad i baklampan är inte godkänd, lamporna sitter för tätt. Du behöver en reflex bakåt också. Räcker att tejpa fast något provisoriskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Absolut, där ska sitta en belyst nummerskylt av rätt storlek & i rätt vinkel med belysning.
Man ska även köra med orginal avgassystem och följa hastighetsgränserna överallt, och jag tror att både du och jag vet att det inte är alla som följer alla lagarna.
Det är inte som jag försöker vara spydig, menar bara mer att man kanske själv får välja vad man tycker är värt att eventuellt åka på problem för :) (Sålänge det inte påverkar andras liv såklart)

Absolut, jag ser inte bakdelen på min hoj när jag kör den, så därför kan nummerskylt och belysning få sitta där den ska.

Jag uppskattar även att slippa ha proppar i öronen när jag kör, så därför har jag en ljuddämpare, skulle den behöva bytas så sätter jag dit något annat som dämpar ljudet, så då går den igenom besiktningen ändå.

Jag har bytt till miniblinkers (GODKÄNDA) för dom gamla var trasiga och fula, och jag tror att bredden mellan blev tillräcklig, men om inte så tar jag den smällen och sätter distanser om det behövs

Men om man nu ska "modda" sin hoj så att den blir olaglig på alla sätt, då bör man ju även ha kunskapen om hur man återställer det utan att fråga?

Om man nu inte har köpt något som någon annan har moddat, för att få känna att man kör sin egen unika hoj förstås...
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Hade en alldeles för högljudd hoj tidigare. Satte dit en aluminium triangel som ströp avgaset till en bråkdel av normalt i utloppet. vinklade det hele ner i marken sas.
Hojen gick som om den hade astma men det fungerade i varje besiktning. Ett litet 6mm hål i utblåset och gängade motsvarande i aluminiumklossen efter besiktningen så tog man väck den.

Det var en billig lösning som fungerade för mig. Bodde på vishan då så ingen brydde sig om att det lät.

Fungerade inte med aluplåt eller liknande för det brann upp innan man kom till besiktningen. Homogen kloss var tha shit - det höll fram o tillbaks.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ärlig fråga: anses det vara snyggt att ha skylten uppsmetad under sadeln?
För en gammal farbror som mig ser det "häckigt" ut. Lite som vuxna människor som går i sparkbyxor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ärlig fråga: anses det vara snyggt att ha skylten uppsmetad under sadeln?
För en gammal farbror som mig ser det "häckigt" ut. Lite som vuxna människor som går i sparkbyxor.

Det ser moppefucko ut...

Det ser ut som en sån där rejju drack i förorten ungefär...

Böterna är lika höga om man monterar den under sadeln, helt osynlig från utsidan, eller monterar den under motorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har själv fäst regplåten på en spikplatta 80x300mm med reflex under Regskylten och en lagom bock över Regskylten så spikplattan går att skruva fast i plasten över bakhjulet.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halplattor/spikplatta-2000032393
Jag tror skylten får vara upptippad 30 grader från rakt ner. Så jag har gjort vinkel på spikplattan för det och för få bort skylten från bakdäcket.

Skyltbelysning Borra två 5 mm hål i plasten över skylten och tryck dit två vita lysdioder.
Lysdioderna seriekopplas och kopplas i serie med ett motstånd på 330 Ohm.
Den långa tråden på lysdioden ska till Plus, den korta till Minus.

Ja så har jag det på Busan och hade på SV650S.
Anm.: Förlängde senare med plåt nedanför skylten och satte dit Reflex.

Vad det gäller ljudet kör jag med Slip-On och besiktigar med Akrapovic.
Enklast så.
 

Bifogat

  • Biltema-82215-B.JPG
    Biltema-82215-B.JPG
    73.7 KB · Visningar: 35
Last edited:

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Absolut, jag ser inte bakdelen på min hoj när jag kör den, så därför kan nummerskylt och belysning få sitta där den ska.

Jag uppskattar även att slippa ha proppar i öronen när jag kör, så därför har jag en ljuddämpare, skulle den behöva bytas så sätter jag dit något annat som dämpar ljudet, så då går den igenom besiktningen ändå.

Jag har bytt till miniblinkers (GODKÄNDA) för dom gamla var trasiga och fula, och jag tror att bredden mellan blev tillräcklig, men om inte så tar jag den smällen och sätter distanser om det behövs

Men om man nu ska "modda" sin hoj så att den blir olaglig på alla sätt, då bör man ju även ha kunskapen om hur man återställer det utan att fråga?

Om man nu inte har köpt något som någon annan har moddat, för att få känna att man kör sin egen unika hoj förstås...

Okej, det har du väl rätt i. Jag har kunskapen att återställa allt (om man bortser från powercommandern) Dock så är det väldigt tradigt att slänga på orginaldelar / tailtidy. Därmed att jag letar förslag på genvägar, till exempel att vinkla upp plåten + slänga dit nån tillfällig batteridriven lampa som vissa föreslagit. Sen hur bra det kommer fungera lär jag få vänta o se tills det är dags.

Hänger med på vad du menar, men jag tror nog att vi har lite olika åsikter och prioriteringar med våra motorcyklar.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top