Frågor angående besiktning.

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Ärlig fråga: anses det vara snyggt att ha skylten uppsmetad under sadeln?
För en gammal farbror som mig ser det "häckigt" ut. Lite som vuxna människor som går i sparkbyxor.

Jag och de flesta i min omkrets tycker att det är snyggare, men alla har väl olika åsikter. Det har kanske har lite med åldern att göra då vi inte är allt för långt ifrån moppeåren :tummenupp
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Har själv fäst regplåten på en spikplatta 80x300mm med reflex under Regskylten och en lagom bock över Regskylten så spikplattan går att skruva fast i plasten över bakhjulet.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halplattor/spikplatta-2000032393
Jag tror skylten får vara upptippad 30 grader från rakt ner. Så jag har gjort vinkel på spikplattan för det och för få bort skylten från bakdäcket.

Skyltbelysning Borra två 5 mm hål i plasten över skylten och tryck dit två vita lysdioder.
Lysdioderna seriekopplas och kopplas i serie med ett motstånd på 330 Ohm.
Den långa tråden på lysdioden ska till Plus, den korta till Minus.

Ja så har jag det på Busan och hade på SV650S.
Anm.: Förlängde senare med plåt nedanför skylten och satte dit Reflex.

Vad det gäller ljudet kör jag med Slip-On och besiktigar med Akrapovic.
Enklast så.

Jag hade en tailtidy från r&g på min gamla hoj, det blev snyggare än orginal men vart ändå inte riktigt nöjd. Det du meckat ihop där ser ändå väldigt bra ut i jämförelse så det kanske hade vart något. Får väl se när det närmar sig :)

Yes, Har du bara slipon eller är det helsystem?
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Tummen upp för att du svarar sakligt när gubbarna gnäller, många blir defensiva när någon okänd person kritiserar deras val.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade en tailtidy från r&g på min gamla hoj, det blev snyggare än orginal men vart ändå inte riktigt nöjd. Det du meckat ihop där ser ändå väldigt bra ut i jämförelse så det kanske hade vart något. Får väl se när det närmar sig :)

Yes, Har du bara slipon eller är det helsystem?

Har dubbla stora Akrapovic slipon men tycker det är lite onödigt med så fina saker till vardags så då kör jag med två Vance Hines (?) slipon.

Genom att det är en R4 med dubbla slipon så dämpas ljudet bättre än med ett
4-2-1 system följt av bara en ljuddämpare. Gissar jag.
Så den hörs knappt när den står på gatan med tomgång och värmer upp medan jag drar på MC-jacka,
hjälm och handskar.

Att byta från två Vance Hines till två Akrapovic eller tvärtom tar numera mindre 30 minuter.
Inklusive torka rent de två som åker av och lägga upp på förvaringsplats.

Anm.: SV650S med ett slip-on förde mycket mer oväsen. Den fick jag klagomål på från grannarna.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Sedan spelar det också roll var under passagerarsätet skylten sitter.
Jag har fått 2:a på skylt i hjulhuset som var vinklad korrekt, hade ljus, hade reflex och hade belysning.
Enda anledningen var att den inte fick sitta där och åkte på anmärkningen "svåravläst".

Innan besiktning hade jag läst vilka regler/lagar som gäller samt ringt transportstyrelsen och fått ok på att det inga regler/lagar som säger att den inte får sitta där.

Hade en dissussion med besiktningskillen och han visar då upp att det står i deras interna dokument att skylten inte får sitta där.
Blev en 2:a utan ombesiktning så gick inte vidare med ärendet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sedan spelar det också roll var under passagerarsätet skylten sitter.
Jag har fått 2:a på skylt i hjulhuset som var vinklad korrekt, hade ljus, hade reflex och hade belysning.
Enda anledningen var att den inte fick sitta där och åkte på anmärkningen "svåravläst".

Innan besiktning hade jag läst vilka regler/lagar som gäller samt ringt transportstyrelsen och fått ok på att det inga regler/lagar som säger att den inte får sitta där.

Hade en dissussion med besiktningskillen och han visar då upp att det står i deras interna dokument att skylten inte får sitta där.
Blev en 2:a utan ombesiktning så gick inte vidare med ärendet.

Hade du satt den längs in i hjulhuset, framför bakhjulet?

Jag har för mig att regeln säger minst bakom bakaxeln

Jag hjälpte en snubbe med skyltlyset på en gammal Harley, och han hade skylten på ena sidan på hjulaxeln typ axelns tjocklek framför hjulaxeln, och dom hade gnällt på det.

Han hade bara sagt att det var orginal monterat så 1951, och att det alltid gått igenom förr, vilket dom köpte och släppte igenom...
(det var inte orginalmonterat så 1951... )
 

planet2

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2020
Ort
Dolt
Hoj
Kawasaki z1000
Sedan spelar det också roll var under passagerarsätet skylten sitter.
Jag har fått 2:a på skylt i hjulhuset som var vinklad korrekt, hade ljus, hade reflex och hade belysning.
Enda anledningen var att den inte fick sitta där och åkte på anmärkningen "svåravläst".

Innan besiktning hade jag läst vilka regler/lagar som gäller samt ringt transportstyrelsen och fått ok på att det inga regler/lagar som säger att den inte får sitta där.

Hade en dissussion med besiktningskillen och han visar då upp att det står i deras interna dokument att skylten inte får sitta där.
Blev en 2:a utan ombesiktning så gick inte vidare med ärendet.

Aha okej!
Är nog en sån sak som nog skiljer sig mycket beroende på vem som gör besiktningen, men ska ha det i åtanke :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En liten lyxvariant som jag tycker. :)
Skylthållarfästet Original Suzuki, med två nedstickande "Öron" ser ut som på skissen och sitter under plasten under passagerarsadeln strax före bakljuset.
Skylthållaren skruvas fast i "Öronen"med två M6 skruv och för att få "rätt vinkel" med ytterligare en M4 skruv.
Jag tyckte det var botten för vid varje bakdäckbyte eller fälgbyte (jag har fälg med "sommardäck" för bra väder och fälg med "vinterdäck" för regn/kallt)
så måste det till att komma åt dessa tre nerskitiga små muttar på insidan under passagerarsadeln för att få loss skylten så jag kunde få ut bakhjulet.
Och när skylten var loss så hängde skylten och dinglade i sladden till skyltbelysningen. Och var lika fullt ivägen. I väntan på att sladden till skyltbelysningen skulle gå av.....
Lösningen var en spikplatta med den sedvanliga bocken för få 30 graders vinkel ( en aning uppåt bakåt)
I bocken fästes med epoxi ett 12mm aluminiumrör ca 1mm kortare än avståndet mellan Öronen i skylthållarfästet. Innerdiameter på röret är 10mm.
Över röret och över baksidan på spikplattan glasfiberväv med epoxi. Här ska inget lossna....
Ett kopparrör 3/8" (ytterdiameter 9,5mm, innerdiameter 7,8mm) sågas och filas till så det precis passar mellan Skylthållarfästets Öron.
Sedan 3/8" rörets smorts med lite fett på utsidan stoppas det in i 12mm aluminumröret i vikningen på spikplattan för regskylten.
Rören på plats mellan öronen och en 6mm gängad stång mellan hålen i öronen och genom 3/8" röret.
Den gängade stången fästs med kupolmuttrar med gänglåsning i båda ändar och så är det klart.
När jag nu ska ta av bakhjulet är det bara att vika upp regplåten så går det bra rulla ut bakhjulet bakåt.
Spikplattan med Regskylten sitter ju på ett "gångjärn".
 

Bifogat

  • 20201214-SkylthållareBusa.png
    20201214-SkylthållareBusa.png
    2.2 KB · Visningar: 7
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top