Frågor angående bredbandsanslutning

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Jag får bredband om en vecka (bostream 2,5mb). Det jag undrar är vad/om jag behöver nåt för att höja säkerheten exempelvis brandvägg ect?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
har du nu inget jätte viktigt i datorn så tycker jag inte du behöver nån brandvägg, ett antivirus program räcker för att ta bort virus.

Om du laddar från nätet eller spelar över nätet så kan det innebära problem (om man har brandvägg) om man nu inte är haj på mjukvaran i routern/gatway/switchen, för då kan man öppna upp vissa portar mm.

Strunta i brandväggen

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ladda ned Norton antivirus & Norton Firewall.
Båda är enkla att använda och ger ett fullgott skydd mot dom flesta virus & intrångsförsök.

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Jag skulle nog ladda ner åtminstone Zon Alarm för när man har bredband så är man klart mer utsatt......och det kostar ju inget...att ladda ner Zon...och slippa bli webbhotel för barnporr lr nåt...

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
Nu måste jag "messerschmitta" lite.

En mjukvarufirewall (t.ex. Zone, Norton, Panda) etc. har ingen effekt what so ever för dom som vill in i din burk.

Ja, ok för tattare som scannar ip nummer så blir du orörd men det blir ju alla som kör bredband på ett eller annat sätt då det alltid finns skydd för dom enkla grejorna som IPSec, NAT etc.

En mjukvarufirewall kan aldrig bli smartare än du själv eftersom det är du som bestämmer vilka program som ska få access till/från Internet eller en annan dator. Om vi exempelvis säger att du tillåter (av naturliga skäl) IE kontakta Internet så kan vem som helst utnyttja de buggar som finns i IE för att komma in/ut ur din burk eftersom du redan tillåtit IE genom brandväggen. Lite förenklat kan man säga att det blir ett trojan-problem.

Kör man dessutom mycket piratprogram, knäckta spel etc. så kan du räkna med att du är exponerad.

Det finns dock ett mycket enkelt sätt att kontrollera detta och samtidigt få väldigt nära 100% skydd. Installera ytterligare en dator mellan ditt bredbandsuttag och den/de dator(er) du använder. Uppgiften för datorn i mellan blir endast att agera brandvägg. På så sätt kan du alltid se när någon försöker komma in resp. ut. Vilket du iofs även kan göra med en mjukvarubrandvägg i en dator som är direktansluten. Skillnaden är bara att då vet du inte om anropet är sanktionerat av dig genom programmet eller om det är programmet som utnyttjas.

En gammal 486 duger utmärkt som brandvägg för hemmabruk.

Sedan kan man begrunda vem/vilka/varför någon skulle vilja ta sig in i din dator. Är du bredbandsansluten och har mindre än 10 Mbit så är chanserna stor att någon bara försöker "lära" sig hur det går till och kanske omedvetet/medvetet sabbar filer i din burk. Sitter du på fiber, dvs 40 Mbit och uppåt är det oftast folk som vill "låna" plats på dina hårddiskar för tillfälliga FTP.

Att någon skulle vilja ta sig in i din dator för att läsa dina dokument, mail etc. kan du nog slå ur hågen ganska fort, det finns mer spännade företag/datorer att kika på (i) då.

Tjing!
/Knubblo

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Knubblo skrev:
Nu måste jag "messerschmitta" lite.
Sedan kan man begrunda vem/vilka/varför någon skulle vilja ta sig in i din dator. Är du bredbandsansluten och har mindre än 10 Mbit så är chanserna stor att någon bara försöker "lära" sig hur det går till och kanske omedvetet/medvetet sabbar filer i din burk. Sitter du på fiber, dvs 40 Mbit och uppåt är det oftast folk som vill "låna" plats på dina hårddiskar för tillfälliga FTP.

Att någon skulle vilja ta sig in i din dator för att läsa dina dokument, mail etc. kan du nog slå ur hågen ganska fort, det finns mer spännade företag/datorer att kika på (i) då.

Tjing!
/Knubblo

Sedan finns det de som andvänder din dator för DDoS-attacker eller till en nod i en tunnel, för att inte kunna bli spårad. DDoS ínnebär Distributed Denial of Service, en DDoS-attack skickar så mycket information som möjligt för att dränka någons internetuppkoppling, oftast ifrån flera datorer samtidigt med ett gemensamt mål. En "tunnel" är som en kedja, man drar i ena änden, andra änden dras tillbaka, men ska man ta reda på vem som drog, så måste man gå tillbaka länk för länk för att ta reda på vem som drog. Andvänds för att komma undan med DDoS-attacker.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Brandvägg (oavsett mjukvaru- eller hårdvaru) är extremt viktigt, oavsett om man "bara" är en privatperson som rimligen bör vara ointressant för attackerare.

Varför? Jo, de flesta av dagens attacker handlar inte om en smart men elak hacker som manuellt hackar sig in på Knut-Bjarnes lilla hem.pc. Det handlar om massiva automatiserade attacker där hela subnät scannas av efter säkerhetshål och så fort en sådan dator identifierats så utnyttjas luckorna i säkerheten (t.ex svaga lösenord, programbuggar etc) för att ta kontroll över datorn och använda den som nod i ett av flertal olika scenarion, t.ex filservning via t.ex IRC (barnporr, warez etc), DOS-attacker, mail-spamutskick, trojandistribution etc. etc.

Det sker och fortsätter att ske just eftersom privatpersoner tänker att "vafan, vad har jag på datorn som någon skulle vilja komma åt?" och skiter i att ens försäkra sig om att dom har grundläggande säkerhet. Svaret är att du antagligen inte har ett skit på datorn som är intressant för en attackerare, men datorn i sig är alldeles mumsfillibubba att ta över för att använda i diverse mer eller mindre otrevliga transaktioner som du antagligen inte vill delta i.

Så, om man nu absolut inte vill köra en brandvägg (varför man inte skulle vilja det övergår mitt förstånd), så ska man i vart fall se till att stänga av fildelning ut mot internet, hålla sig uppgraderad med de senaste säkerhetsfixarna och SE TILL ATT HA ORDENTLIG SÄKERHET PÅ SINA KONTON! Ett svagt lösenord (för kort, ett vanligt förekommande ord eller samma lösen som användarnamn) knäcker man på nolltid.

Det finns idag en utmärkt flora av avancerade program som scannar tusentals datorer och upptäcker samt utnyttjar felkonfigureringar, buggar och dålig säkerhet. Varför utsätta sig för den risken när även den enklaste brandvägg effektivt stoppar detta? Det räcker med en mjukvarubrandvägg för att man inte längre ska vara intressant för attackerarna, de går vidare till nästa dator bland alla tusentals och försöker där istället.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
sgt pepper..

... säger bara hear, hear...

Tänk om flera tänkte som du.
Jag sitter på bredband (10Mb alltså) och är nästan dagligen utsatt för portscanning. Visst, en enkel Sygate Firewall fixar detta..
Funkar som ett billarm, tjyven går förbi en larmad bil och går till den nästa, olarmade.. och minst 95% av problemen är eliminerade.
Det skulle vara minst tre mån avstängning från nätet + beslagtagen nätverkskabel :)D) om man åtminstone inte har en mjukvarubrandvägg, om inte för sin egen skull så för andras bästa..

f1valk

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Intruder 1400
Porsche Harry skrev:
Jag får bredband om en vecka (bostream 2,5mb). Det jag undrar är vad/om jag behöver nåt för att höja säkerheten exempelvis brandvägg ect?

Mitt förslag till dig är att köpa en liten router (eller använda bostreams modem som router om det nu fungerar).
Ex. D-Link 604. Kostar runt 4-500:-
Med denna skapar du ett fejkat nät bakom som ger ett bra skydd för de mesta tråkigheter man kan tänkas bil utsatt för.
Den har även "switch" (grenkontakt för nätverk) så att du kan koppla in fler datorer till samma bredbandsanslutning.

Se sen till att hålla dig ájour med senaste uppdateringar (windowsupdate.microsoft.com) om du kör windows som operativ.

Ett virusskydd (eller regelbundet gå in på t.ex www.antivirus.com och gratis scanna igenom datorn).

Lagom avancerat för att hålla sig ren samtidigt som man inte behöver vara datanörd...

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Jag fick in virus igår i min dator,
"W32.Spybot.worm" den la sig i Windows/system32 som Explorer64.exe, jag kör med Norton Antivirus & Zonalarm som brandvägg,
Tyckte det var konstigt att Explorer64 begärde tillträde till internet, så jag scannade datorn & hittade viruset!.
Dock så lyckades inte Norton ta bort viruset "bortagning misslyckades" eller nått sånt stod det :confused:
Jag fick stänga av modemet & starta om, sedan ta bort det manuellt.
Nu är datorn fri från virus enligt Norton iallafall :tummenupp

Så ett bra tips till alla : Använd alltid skydd, till datorn , när Ni åker hoj & när ni har sex :tummenupp

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Kan ju lägga till att en DDOS attack utfördes mot Internets rot DNS'er i början på detta året oh skapade panik på stora företag. Detta genom att folk inte hade firewalls (SW/HW) En rot DNS är en DNS som tar han om toppdomänerna (SE. COM, NU osv) Om du inte har en firewall kan man lätt bli utnyttjad till sånt å det tycker inte jag det är värt. Jag använder själv en enkel firewall (mjukvaru) och som nån tidigare sa som en jämförelse med billarm så håller jag med. Nuförtiden är programmen (FW) så smarta att de är rätt så självkonfigurerande och INTE som den som jag sitter med på jobbet som man måste säga att port bla bla bla. :mad:

Jag rekomenderar firewall och UPPDATERAT antivirusskydd!!!

Rock on!

:squid

Kneedrag

Guest
Hej
Jag har också Bostream 2.5 mb ADSL anslutning
Vill verkligen rekomendera Zonealarm pro.
Det finns även en grattis version some skyddar datorn väl

för att ladda ner gå in på zonelabs hemsida
www.zonealarm.com

ZoneAlarm Pro valdes bland annat ut av tidningen PC World som ”bästa köp” 2002 vill du veta mer kolla http://www.safeit.com/se/zonealarm/index.html

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag har haft bredband ett par år å jag har inte haft ett en nysning av problem..Jag kör mitt race,bara Norton,vill nån in min dator så be it.Inge viktigt att dela med mej om man säger så.Men min granne har samma uppkoppling å han har närmast blivit manisk på alla "atacker" mot sin dator mängder av firewalls å supervirusskydd.Han har nog minst en elle två virus iveckan!!Jag kan säga det också att jag sköter alla mina bankärenden å pengar via internet inga bekymmer..Personligen så tycker jag att det verkar överdrivet allt :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...