frågor angående bygge av 2T-avgassystem

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
ulf_lundin skrev:
Tycker därför det låter lite konstigt, blir liksom lite hönan o ägget av det.

Så tyckte jag med när jag ritade en pipa till NS400R. Alla variabler, skall de antas vara med pipan som man skruvar av eller med den nya som man skall skruva på? :gnissla
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Jag har testat att ändra när jag vill att toppeffekten skall komma. Vid ju högre varv jag ställer in desto varmare blir det :S . Om jag tex vill att toppeffekten skall komma som på en dt125r (7000rpm) skulle avgaserna bli ca 700 grader celsius, och bmep hamnar på 11,9 (vilket jag läste att det skulle vara på banracinghojar). Det stod på någon av länkarna att endura skall vara på ca 8, då får jag ha min toppeffekt på över 10,000rpm. Jag hade hoppats på att kunna ha ett relativt lågt varv vid effekttoppen då jag inte har några avgasportar, men jag vill ju inte att motorn skall gå glödhet för det :brinnerup . Jag räknar lite på en sk. powerbox med för att öka bottendraget, men den gör nog knappt märkbar skillnad.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Oavsett vad du klickar-i för önskesifror - glöm inte bort att själva rovan måste kunna leverera allt detta. Jag har ingen vidare koll men man får nog utgå från motorns möjligheter, varvtal och BMEP. Det styrs av portar, förgasare och annat. Pipan skall ju matcha motorn.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är i princip Time-Arean för portarna i motorn som bestämmer vilken effekt/varvtal motorn klarar. Så mät upp och räkna ut TA innan du gör pipan.

Tolv bar BMEP är högt. Du måste få till det mycket bra om det ska lyckas. Tror 10 bar är tillräckligt optimistiskt.
Aluminium smälter vid ca 700 grader, det är säkert bara racemotorer som är på gränsen till snålbestyckade som har den avgastempen. Annars vill man nog ha mer marginal.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
Programmet ska vara baserat på tvåtaktsböcker av Blair. http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/bikes.html?http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/progs/expch.html
Tempen baseras på BMEP och tas från en trendkurva som gjorts efter data från dynokörningar om jag förstått det rätt.
Jag tycker tempen verkar väldigt hög med tanke på att det ska vara medeltemp.
E: Programmet ger 600 grades medeltemp med BMEP 10 bar. 10 bar är ju inte väldigt högt. Temperaturen vid kolven borde vara 50-100 grader högre än det, vilket borde innebära smältrisk.

Formeln för längd i Bells bok tar inte hänsyn till avgastemp alls så den är nog en grövre approximation tror jag. Men boken är bra.

Bell har ju naturligtvis bakad in en normaltemperatur i sina formler. Och med tanke på inläggen här så var det nog ett smart drag av honom att göra så.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
Bell har ju naturligtvis bakad in en normaltemperatur i sina formler. Och med tanke på inläggen här så var det nog ett smart drag av honom att göra så.
Det kan man ju ha olika åsikter om. Det borde innebära att det blir mer experimenterande innan pipan funkar.

Kom på att det finns ju en tråd med massor av härlig data på avgastemp vid varierande förhållanden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092
Tempen varierar, men en medeltemp på 600 grader verkar det aldrig bli. Man kanske snarare ska se programmets uträknade temp som stingertemp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
pastillen skrev:
Jag har testat att ändra när jag vill att toppeffekten skall komma. Vid ju högre varv jag ställer in desto varmare blir det :S . Om jag tex vill att toppeffekten skall komma som på en dt125r (7000rpm) skulle avgaserna bli ca 700 grader celsius, och bmep hamnar på 11,9 (vilket jag läste att det skulle vara på banracinghojar). Det stod på någon av länkarna att endura skall vara på ca 8, då får jag ha min toppeffekt på över 10,000rpm. Jag hade hoppats på att kunna ha ett relativt lågt varv vid effekttoppen då jag inte har några avgasportar, men jag vill ju inte att motorn skall gå glödhet för det :brinnerup . Jag räknar lite på en sk. powerbox med för att öka bottendraget, men den gör nog knappt märkbar skillnad.

Din TS har nog relativt låg fyllnadsgrad, dvs lågt BMEP. Troligen lägre än en endurohoj.

BMEP=2*pi*Momentet/Volymen
Volymen i kubikmeter

Bearing skrev:
Det kan man ju ha olika åsikter om. Det borde innebära att det blir mer experimenterande innan pipan funkar.

Kom på att det finns ju en tråd med massor av härlig data på avgastemp vid varierande förhållanden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092
Tempen varierar, men en medeltemp på 600 grader verkar det aldrig bli. Man kanske snarare ska se programmets uträknade temp som stingertemp.

Skulle nog säga tvärt om. Åtminstone för en lekman. För den som vet vad han gör är det ju en annan sak.
Bell ger direkt ett hyfsat bra rör. Programmen har massor av variabler som måste vara rätt för att ge ett bra rör, är en variabel fel blir röret skit. Däremot ger ju programmen större möjligheter för den som vet vad han gör.
Så jag vidhåller att man först bör läsa boken.

Intressant men det var förvånansvärt låga temperaturer han uppmätt. Stingertemp? Det är längst bak? Du menar kanske direkt vid cylindern?
 
Last edited:

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Bearing skrev:
Det är i princip Time-Arean för portarna i motorn som bestämmer vilken effekt/varvtal motorn klarar. Så mät upp och räkna ut TA innan du gör pipan.

Tolv bar BMEP är högt. Du måste få till det mycket bra om det ska lyckas. Tror 10 bar är tillräckligt optimistiskt.
Aluminium smälter vid ca 700 grader, det är säkert bara racemotorer som är på gränsen till snålbestyckade som har den avgastempen. Annars vill man nog ha mer marginal.

Jag är inte ute efter att pressa motorn så mycket det går, bara få lite bättre effekt, utseende och om möjligt lite bättre bottendrag. Så motorn kan skadas ganska allvarligt om jag bygger fel? Jag har precis pröjsat 1995kr för nytt kolvkit, så jag skulle vara glad om det kunde undvikas att kolven smälter :p . Men tempmätaren måste ju vara på överhettning innan kolven tar mycket stryk. Jag skulle ju som sagt vilja ha topeffekten vid ganska lågt varv
(typ 8500rpm) kan man ha det utan att motorn blir glödhet?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Håller med om att man bör läsa boken.
Two stroke man skrev:
Intressant men det var förvånansvärt låga temperaturer han uppmätt. Stingertemp? Det är längst bak? Du menar kanske direkt vid cylindern?
Hoppsan, ja, biten längst fram, headern menade jag.
Tempen verkar stiga långsamt också, tar ju 30s full gas innan rören blir varma.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
pastillen skrev:
Jag är inte ute efter att pressa motorn så mycket det går, bara få lite bättre effekt, utseende och om möjligt lite bättre bottendrag. Så motorn kan skadas ganska allvarligt om jag bygger fel? Jag har precis pröjsat 1995kr för nytt kolvkit, så jag skulle vara glad om det kunde undvikas att kolven smälter :p . Men tempmätaren måste ju vara på överhettning innan kolven tar mycket stryk. Jag skulle ju som sagt vilja ha topeffekten vid ganska lågt varv
(typ 8500rpm) kan man ha det utan att motorn blir glödhet?

Bara för att du skriver in 30 hk vid 8500 rpm i programmet kommer motorn inte ge det. Och kolven kommer inte smälta om du inte bestyckar för snålt.

Programmet ger stor diameter på pipan om du anger hög effekt vid lågt varvtal (hög BMEP). Om portarna i motorn inte är avsedda för effekt/varvtalet kommer motorn gå dåligt. Mina erfarenheter efter simuleringar är att den ger låg effekt på alla varvtal med en kort resonans vid maxeffekten med en sån pipa. Det blir lite som att köra utan rör utom vid maxeffekt eftersom diameterökningen är så stor att avgaserna "tror" att de åkt rakt ut.

Om du inte vet vilken effekt motor kan ge bör du ta reda på det innan du gör röret.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Bearing skrev:
Bara för att du skriver in 30 hk vid 8500 rpm i programmet kommer motorn inte ge det. Och kolven kommer inte smälta om du inte bestyckar för snålt.

Programmet ger stor diameter på pipan om du anger hög effekt vid lågt varvtal (hög BMEP). Om portarna i motorn inte är avsedda för effekt/varvtalet kommer motorn gå dåligt. Mina erfarenheter efter simuleringar är att den ger låg effekt på alla varvtal med en kort resonans vid maxeffekten med en sån pipa. Det blir lite som att köra utan rör utom vid maxeffekt eftersom diameterökningen är så stor att avgaserna "tror" att de åkt rakt ut.

Om du inte vet vilken effekt motor kan ge bör du ta reda på det innan du gör röret.

Nu kommer en lite retarded fråga: Ska jag skriva in önskad effekt där man skall skriva in bhp? För jag har 23hk nu. Får jag en eller fler hästkrafter till av avgasröret är jag helnöjd.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Du bör nog inte skriva in för hög effekt. Enl ovan ger det troligen väldigt toppig karaktär på motorn.
Och det är inte bra, spec. inte på en offroad m rätt stora steg mellan växlarna och stort luftmotstånd.

Det går inte att få ut hur högt vrid/l (bmep) som helst. Max. kanske ligger runt 160-180 Nm/l på den.
Och vid toppeffekten ligger det lägre. (Jag vet inte vilket värde programmet vill ha.)
Alltså 20 - 23 Nm på en 2t 125a. Om 2t-mannens formel ovan är korrekt f 2t så ger det bmep runt 1-1.2.
Om jag räknade rätt alltså; kolla. Sorten är jag inte säker på, gissar på 10-12 Bar. Kan det vara rimligt
för programmet ?
(Gillar inte bmep, föredrar spec.vrid, Nm/l, lättfattligare o lätt att räkna ut, och är samma sak.)

Som sagt, 'kan' inte programmet. Tycker du ska 'provräkna' lite och jämföra dom förslagen du får
med den pipa du har. Alltför stora skillnader bör man vara skeptisk mot.
/u
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
pastillen skrev:
Nu kommer en lite retarded fråga: Ska jag skriva in önskad effekt där man skall skriva in bhp? För jag har 23hk nu. Får jag en eller fler hästkrafter till av avgasröret är jag helnöjd.

Eller oxå är programmet lite retarded... Svårt vet vilken effekt man har innan man vet hur röret ser ut... Det hör väl till saken att den version av Blairs program som finns tillgängligt är en demoversion av ett program som inte vi dödliga har råd med.
Ska man ange både BMEP och hk? Det verkar underligt... BMEP räknar man fram ur utgående moment och effekten i sin tur ges av momentet och varvtalet... Kaka på kaka liksom.
Har inget bra svar. Man kan bara gissa... antag att din hoj i verkligheten troligen har lite mindre än angivna 23hk, så om du anger 23hk ligger du nog hyfsat nära.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
pastillen skrev:
Ska jag skriva in önskad effekt där man skall skriva in bhp? För jag har 23hk nu. Får jag en eller fler hästkrafter till av avgasröret är jag helnöjd.

Jag vet inte. Det är nog bara de som läst Blairs bok som kan svara på det.
Men jag antar att du ska skriva in den effekt som motorn i övrigt är dimensionerad för. Och simuleringar jag gjort visar att motorn fungerar bra om man gör på det sättet.
Jag har många gånger testat att försöka kräma ur mer genom att skriva högre effekt i avgasprogrammet. Det kan ge någon enstaka % mer i toppeffekt men sämre medeleffekt; inget att rekommendera. Skrivan man för högt ger motorn sämre i hela registret inklusive toppeffekt. Någon gång när jag varit för optimistisk när jag räknat ut time-arean har effekten ökat när jag skrivit in lägre effektvärde i avgasprogrammet än min time-area visat.

Det är inte svårt att få fram ett hyffsat värde på time-areaorna. Mät duration och portbredd samt uppskatta radien i kanterna på avgas- och spolportar. Sen kan enkla program räkna ut ett ungefärligt TA-värde. Bättre än ingenting. Du skulle ju mäta avgasporten, ta spolkanalerna också på en gång.

Här är ett excelark som räknar ut ungefärlig TA (ta bort ".txt" i filnamnet)
 

Bifogat

  • Useful2b.xls.txt
    58 KB · Visningar: 47
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ulf_lundin skrev:
Du bör nog inte skriva in för hög effekt. Enl ovan ger det troligen väldigt toppig karaktär på motorn.
Och det är inte bra, spec. inte på en offroad m rätt stora steg mellan växlarna och stort luftmotstånd.

Det går inte att få ut hur högt vrid/l (bmep) som helst. Max. kanske ligger runt 160-180 Nm/l på den.
Och vid toppeffekten ligger det lägre. (Jag vet inte vilket värde programmet vill ha.)
Alltså 20 - 23 Nm på en 2t 125a. Om 2t-mannens formel ovan är korrekt f 2t så ger det bmep runt 1-1.2.
Om jag räknade rätt alltså; kolla. Sorten är jag inte säker på, gissar på 10-12 Bar. Kan det vara rimligt
för programmet ?
(Gillar inte bmep, föredrar spec.vrid, Nm/l, lättfattligare o lätt att räkna ut, och är samma sak.)

Som sagt, 'kan' inte programmet. Tycker du ska 'provräkna' lite och jämföra dom förslagen du får
med den pipa du har. Alltför stora skillnader bör man vara skeptisk mot.
/u

Fick 10bar vid 20Nm, 1bar = 100000N/m2.

Räkna vidare vilken effekt det ger vid 8500rpm där han önskar ha maxeffekten. Om du känner dig ambitös....
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Den ca två veckors leveranstiden av lite packningar och skit gör att jag inte kan montera grejjerna så att jag kan mäta durationen. Så jag måste vänta med att göra en exakt beräkning :( .

Jag får inte programmet att funka. det öppnas i anteckningar utan att jag har en chans att döpa om den , datorn tar automatiskt bort ".txt" men öppnar den ändå i anteckningar :3freak
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
pastillen skrev:
Jag får inte programmet att funka. det öppnas i anteckningar utan att jag har en chans att döpa om den , datorn tar automatiskt bort ".txt" men öppnar den ändå i anteckningar :3freak
Din dator är inställd "dölj filnamnstillägg för registrerade filtyper".
Öppna en mapp i XP och tryck verktyg->mappalternativ->visning. Kryssa ur "dölj filnamnstillägg för registrerade filtyper"
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Two stroke man skrev:
Fick 10bar vid 20Nm, 1bar = 100000N/m2.
Räkna vidare vilken effekt det ger vid 8500rpm där han önskar ha maxeffekten. Om du känner dig ambitös....
Då var jag rätt ute då. Var inte 100 på att du helt höll dig till SI-systemet...

Vid max.effekt är vridet lägre än toppvridet. Kanske 10-20 % för en spetsig motor.
Säg 180 Nm/l, 23 Nm, på topp, runt t.ex. 6500 rpm, då kanske 18 Nm v 8500. Det är isf 18*8.5/7.024 = 22 hk v 8500.
Låter iaf inte helt åt skogen. Men, som sagt, utan att veta porttiderna på den är det svårt.

Hm, det här håller på att bli en 2t-trimningstråd......Bell's bok är en bra grund för det.
/u
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Gå bakvägen istället, du vet ju vart effekten kommer med orginalsystemet.
Mät upp hur långt avgasröret är i dag. Nog så knepigt, Justera längden efter om du vill ha högre eller lägre varvtal på motorn.

Vad jag förstår så är det inga brutala ingrepp i motorn förövrigt.

Alternativ, köp ett beg orginalsystem och modifiera det till önskade egenskaper.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top