Frågor angående lack!!!

Kraschpucken99

Ett styck Dunderklump
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Streetfighter Fzr 600
Tja allihopa!

Sitter man här i färg-träsket...igen. Hur hojen ska lackeras till vinter.
Har olika ideer men tänkte fråga någon kunnig om det är "lämpligt"/går att lackera framgafflen utan några problem?
Även tänkt lackera motorn och fälgar.
Går det att använda vanlig 2k lack till samtliga saker? Behövs det något extra för att lackera motor och fälgar?

Ja dumma frågor från en dum pååg:tuttar

Tack på förhand!

/Kraschpucken
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Är motorn vattenkyld är det lugnt med billack, är den luftkyld finns det risk att färgen brinner upp och man får dessutom räkna med sämre kylning.
Fälgar går också bra att lacka med vanlig 2K, men jag får krypa till korset och erkänna att pulverlack ÄR mer hållbart.
Gaffel har jag aldrig lackat, men två saker dyker upp i huvet. Dels gör färgen gaffelbenen lite tjockare, det bör man kunna lösa genom att försiktigt bända ut styrkronorna när man trycker igenom gaffelbenen. Dels kan färgen möjligen göra att gaffelbenen inte sitter lika säkert i styrkronorna.

Vad har du för planer?
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
...låter inte bra!

Vad är det för delar på framgaffeln som du tänkte lackera och vad är de i för material? Nedre gaffelbenen, om de är i Aluminium, går att pulverlackera. Tänk på att lacken bygger!

Färg mellan gaffelbenen och gaffelkronan låter inte som någon hit.

T
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
...låter inte bra!

Vad är det för delar på framgaffeln som du tänkte lackera och vad är de i för material? Nedre gaffelbenen, om de är i Aluminium, går att pulverlackera. Tänk på att lacken bygger!

Färg mellan gaffelbenen och gaffelkronan låter inte som någon hit.

T

nä det låter ju inge vidare. är väl bara att maskera av vid gaffelkronan då,
ändå inget som syns:) om man ska lacka på aluminium med 2k lack måste man lägga en primer först. hör med närmaste återförsäljare av bilfärg så
kan han nog hjälpa dig. Har ingen egen erfarenhet av pulverlack men får
för mig att den sitter bättre å är mycket stryktåligare. visst går det bara att pulverlacka solida kulörer?
mvh/mattiasrapp
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Pulverlack funkar ju bra på aluminium, men som sagt, det bygger mycket mer än vanlig lack så man måste maskera de ytor som har precisionspassning. Dessvärre så kan man inte maskera med tejp (speciell värmebeständig tejp)eftersom den då ändå åker bort när delarna tvättas innan lackeringen. Det är även ett begränsat antal kulörer som man kan välja, men färgen blir tjockare och slitstarkare. Att den blir tjock kan även medföra att t.ex. ramnummer och sånt försvinner under färgen om man lackar de delarna.

...mina gaffelben (den del som sitter i gaffelkronan) är av stål och de rör sig dessutom genom packboxar i undre gaffelbenen.

Ursäkta en korkad fråga, men hade du tänkt att lacka den övre delen av gaffelbenet?????
 

Kraschpucken99

Ett styck Dunderklump
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Streetfighter Fzr 600
Tack för svar...
Jag har läst mycket om pulverlack och 2k lack vad som är bäst osv. men många klagar på att pulverlack inte blir så fint och även att man måste byta lager efter de varit inne i ugnen. Är det så?

1.Sen så ja det var tänkt att lackera hela gaffelbenen men jag förstår att det kan bli problem och var därför jag frågade:) Har ju sätt ett antal mc med lackerade framgafflar och det är ju riktigt snyggt:yoparty

2. Vad är det för färg man ska lackera en motor i då? Några förslag? Finns ju motorfärg på ex. biltema men det är väl inte riktigt bensinsäkert har jag hört^^
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Pulverlack kan blii bra om det görs rätt. Jag har sett en del pulverlacksjobb som ger en mattare (gråaktig) lyster, men med rätt klarlack så blir glansvärdet lika bra som vanlig lack. Lacken blir dock, som sagt, "fetare". Man ser på svetsskarvar och liknande att det är pulverlack.

Delarna som man lackerar bör absolut vara rensade på alla lager och liknande. Iof. har inte temperaturen i ugnen någon betydelse för lagren som normalt tål de temperaturer som det blir fråga om, men jag skulle ändå demontera dem.

Lackera högglanspolerat stål som det flesta gafflar är gjorda av är nog bara att glömma. De som är svarta har nog i så fall någon infärgning av annat slag. Färgen vid gaffelkronan och packboxarna kommer att ställa till problem. Dessutom kommer det inte att fästa.

Knepigt att lackera aluminium så att det blir riktigt rätt, om du inte kör pulverlack.

Hälsningar

T
 

Kraschpucken99

Ett styck Dunderklump
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Streetfighter Fzr 600
Okej, jag skippar nog detta med framgaffel, men jag får se:tummenupp
Men däremot så har jag lite frågor om pulverlackering, vad finns där för färger...nyanser? Vad jag vet har jag bara sett olika nyanser svart och någon röd. Jag hade tänkt mig färger som guld- eller brons metallic, finns det?:va
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Man kan väl få fram de flesta färgerna. Hade en bekant som lackade cyklar i alla möjliga nyanser och det var just pulverlack. själv fick jag cykeln kopparguld, vart super snyggt. men blir lätt repigt och matt ifall man skaver på samma ställe ofta.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Lackera högglanspolerat stål som det flesta gafflar är gjorda av är nog bara att glömma. De som är svarta har nog i så fall någon infärgning av annat slag. Färgen vid gaffelkronan och packboxarna kommer att ställa till problem. Dessutom kommer det inte att fästa.

Hälsningar

T

Det är ytterbenen han tänkt lacka. De är gjorda i aluminium sen hedenhös. Innerbenen är vanligen kromade.
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Jo, men ytterbenen sitter väl inte i gaffelkronan....?

Det finns normalt ett antal standardkulörer och det går ju inte att få kulörerna blandade efter recept på samma sätt som med vanliga lackfärger.

T
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jo, men ytterbenen sitter väl inte i gaffelkronan....?

Det finns normalt ett antal standardkulörer och det går ju inte att få kulörerna blandade efter recept på samma sätt som med vanliga lackfärger.

T

Jo, det gör dom, inverterade gafflar är rätt vanligt nuförtiden. Även kända som UpSideDown, om du sett förkortningen USD så vet du nu vad det betyder:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top