Frågor angående trafikskolor m.m

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
Har ingen
Då man har nu fått fast jobb samt tröttnat på att stå i köer så funderar man mer och mer att skaffa hojkort.

Men eftersom jag har noll koll på trafikskolor i Stockholm så tänkte jag höra med er vilka ställen ni rekommenderar i södra Stockholm.

Samt va för sorts nybörjarhoj ni hade rekommenderat?

Den hojen jag fastnat för är er-6n för kan nå ner på den hojen helt, andra kawasaki hojar jag testat har jag varit för kort för.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tycker det är lite latjo med folk som varit på forumet i fyra år (andra jag ser idag) som inte har a-kort... men men.

Själv rekommenderar jag alltid Jarla, så jädra bra.

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
Har ingen
Tycker det är lite latjo med folk som varit på forumet i fyra år (andra jag ser idag) som inte har a-kort... men men.

Själv rekommenderar jag alltid Jarla, så jädra bra.

Då jag har åkt hoj sen jag va 14 år med mina kusiner samt pojkvänner och jobbat med hojar så passar SH mer mig än lunarstorm.

Ok...tack

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag tänker rekommenderar Västerhaninge Trafikskola. De kör upplägget att du först kör en dubbellektion där läraren uppskattar hur mycket träning du behöver. Sen får du ett förslag på antal lektioner. Du säger ja, och han bokar uppkörningen. Sen lägger han lektionerna så nära inpå uppkörningen som möjligt. Jag tycker det är ett ärligt och bra upplägg som inte bygger på principen att mjölka eleverna på stålar i tid och evighet.

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Kan också varmt rekommendera Janne på Västerhaninge Trafiksskola, helt okej priser, vettigt upplägg och han kör både risk1 och risk2 (risk2 till riktigt bra pris) in house vilket borde kunna underlätta för fram farten. Sen är dom sjukt smidiga och löser ens tidsbekymmer.

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Kan ju vara bra att ta en körskola i närheten.
Sen tror jag nog att det spelar större roll vilken lärare man får .
Västerhaninge har jag polare som gått hos utan att vara missnöjda .
Men om man har polare som kör hoj så är det ju bara att utnyttja dom så gott det går.

Er6 är ju en bra starthoj eller sv650 eller likvärdig hoj
Bättre att ta en billig starthoj så man har råd att köra ???

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Då jag har åkt hoj sen jag va 14 år med mina kusiner samt pojkvänner och jobbat med hojar så passar SH mer mig än lunarstorm.

Ok...tack

Jag skrev det nog så att det lät värre än jag faktiskt menade... men under just den dagen så var det både du och en till som varit här i många år men som inte verkade ha en aning om hojar... bara fakta jag blev lite förvånad över.
För just nybörjarhoj har ju dryftats i några trådar varje vår.

Anyway, Jarla är bra men förmodligen lite långt bort för dig, ta en i närheten. Oavsett vilken så kommer du säkerligen lära dig ta körkort... sen finns SMC som kan lära dig lite mer. :)

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
Har ingen
Kan ju vara bra att ta en körskola i närheten.
Sen tror jag nog att det spelar större roll vilken lärare man får .
Västerhaninge har jag polare som gått hos utan att vara missnöjda .
Men om man har polare som kör hoj så är det ju bara att utnyttja dom så gott det går.

Er6 är ju en bra starthoj eller sv650 eller likvärdig hoj
Bättre att ta en billig starthoj så man har råd att köra ???

Västrahaninge verka ju fått bra rekommendationer från er..:)

Jo helt sant, har kollat lite försäkring på Er6n och de ligger på 8000-9000/år för mig i helförsäkring.

Hehe man har ju haft turen att många vänner har hoj så kunde åka med dom men känner inte så många i storstaden så blivit bara en åktur i år:(
Och orka fan inte stå i dessa sanslösa köerna :huvet:huvet:huvet

Jag skrev det nog så att det lät värre än jag faktiskt menade... men under just den dagen så var det både du och en till som varit här i många år men som inte verkade ha en aning om hojar... bara fakta jag blev lite förvånad över.
För just nybörjarhoj har ju dryftats i några trådar varje vår.

Anyway, Jarla är bra men förmodligen lite långt bort för dig, ta en i närheten. Oavsett vilken så kommer du säkerligen lära dig ta körkort... sen finns SMC som kan lära dig lite mer. :)

Hehe, har inte skrivit här på år för sist va de sån pajkastning och drama så undvek att skriva på SH :tungan

Men samtidigt så har man lärt sig rätt mycket igenom att läsa Mc relaterade diskussioner och teknik och mekhörna :)

Last edited:

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Jag klev in på Globens Trafikpedagoger (Ligger vid Gullmarsplan) för några år sen. Blev väl emottagen och fick snabbt flera tider att köra, så jag fixade kortet på ett par månader! :) Thomas, tror jag killen hette, som jag körde med. Klockren!:tummenupp

Jo! En sak till! Jag jämförde priser lite då också. Hur mycket en lektion kostade i förhållande till hur lång den var. De låg bra till i detta avseende också, vilket ju kan vara värdefullt om det drar ut på tiden...

Lycka till!:)

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Farsans sambo har också kört där i västerhaninge och är sjukt nöjd. Tydligen grymt pedagogiska och anpassningsbara efter olika elevers behov

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När du jämför priser, kolla hur mycket du får köra. Har hört talas om skolor som räknar tiden man sitter och blir skjutsad av annan elev som debiterbar lektionstid...

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Farsta Trafikskola kör ute i Västerhaninge (Håga industriområde, efter Preem macken).

Dom är ganska bra enligt många även mig :) Deras lektioner är på 180min oftast.

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Sen har du även Grönlunds Trafikskola i Haninge där jag körde. tycker det var grymt bra och jag fick kortet på 1 månad :D Läraren där heter Lennarth och är grymt trevlig och bra!

N3nn3

Inte frisk enligt grannen
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
Gul eller Röd
Kan inget än hålla med flertalet om att västerhaninge trafikskola grymt bra. tog både mitt bil och mc kort där.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jag rekommenderar verkligen INTE Jarla Trafiksskola. De har inget intresse av att låta dig få kortet, däremot är de intresserad av dina pengar.

En hel lektion gav de mig för att lära mig växla från stillastående till 2:a växeln, trots att jag poängterade att jag kört moped i många år tidigare. Efter 6 lektioner höll de kvar mig att maximera all form av kornkörning/bromsning, trots att kraven på uppkörningen inte ens är i närheten så allvarligt som det framställdes på Jarla. Sunkiga kläder har de också!

Alltid när lektionen startade skulle vi åka runt i flera minuter för att "värma upp" och känna av hojen. Trots att jag gjort detta i början av en dubbellektion var jag tvungen att göra detta även på andra delen av dubbellektionen, allt bara för att spilla så mycket tid som möjligt. Ofta står läraren med två elever och i vissa fall får man inte ens så mycket som 3-4 feedback på sin körning, på en hel lektion. "Öva öva öva" låter det oftast...trots att det inte behövs... När man kör landsväg får man sitta bakpå halva tiden och ändå betala hel lektion.

Jag slutade tillslut att köra där eftersom jag ändå inte fick lära mig något nytt och de höll på att tramsa runt för att suga mig på pengar. Istället körde jag "hemma" (småland). Jag var direkt godkänd på manöverprovet men behövde 2 lektioner för trafiken. Därefter tog jag kortet (efter att ha kuggat på hastigheten två gånger :rolleyes:)

När jag ledsnat på Jarla försökte jag hitta andra trafikskolor och blev rekommenderad en körskola ute i Älvsjö om jag inte minns fel. Den kan jag väl rekommendera dig också även om jag inte tittade förbi där. St.Eriksplans trafikskola tror jag är samma skit som Jarla. Bättre betala någon 10kr mer och få en bra lektion än att spilla tid hos de där stora trafikskolorna som har billigare lektionstid.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en hornet eller liknande hoj och öva all kornkörning själv på parkeringsplats.

Last edited:

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Jag körde på Slussen, kostade en slant men körde allt genom skolan så...
Hasse är grymt trevlig (ja de andra med men Hasse trevligast!), men jag rekommenderar att ta några lektioner från alla, det känns som om de fyller i varandras luckor. :)

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Jag rekommenderar verkligen INTE Jarla Trafiksskola. De har inget intresse av att låta dig få kortet, däremot är de intresserad av dina pengar.
...
...
St.Eriksplans trafikskola tror jag är samma skit som Jarla. Bättre betala någon 10kr mer och få en bra lektion än att spilla tid hos de där stora trafikskolorna som har billigare lektionstid.
...

Jag tog mina lektioner på St:eriks och känner inte alls att man spiller någon tid där. Du kör HELA lektionerna ute på banan, slösar ingen tid på att ta sig till eller från övningsområdet. Tror inte de har något behov av att "mjölka" folk heller då de snarare drog ner på mina bokade lektioner för att andra skulle få tiderna.

Med reservation för att det är annorlunda nu, då det var tre år sen jag tog kortet, men då var det i mitt tycke väl spenderade pengar.

krippas

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2010
Hoj
2001 gsx-r 600
Jag rekommderar södermalms trafikskola jonas där är grymt bra. Jag började på Jarla men det kostade mest pengar, så jag byte till södermalms bra priser man får bra mycket för pengarna.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping