Frågor angånde defekter med hojen till uppkörningen

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Tjenare!

Är som så här att jag ska köra upp för tungt mc-kort den 26:e augusti och nu har jag äntligen fått låna en hoj som funkar helt ok till uppkörningen, en Yamaha XJ 900. :tummenupp

Men har har lite frågor om jag kommer få göra uppkörningen, ena bromsskivan fram är nämligen tunnare än den andra och framdämparna går i botten när man bromsar hårt även vid låga farter. Vad kommer dem säga om mina defekter? :va

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det är dina defekter som avgör om du får körkort :D
Hojen verkar vara i risigaste laget om dämparna går i botten vid en mindre inbromsning, läcker gaflarna olja också så är det direkt farligt.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Varför tar du inte BMWn?

Tror inte de säger ngt om ovan nämnda defekter

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Varför tar du inte BMWn?

Tror inte de säger ngt om ovan nämnda defekter

Hade mer än gärna tagit BMW:n men funkar inte att köra manöver banan med den :huvet

Det är dina defekter som avgör om du får körkort :D
Hojen verkar vara i risigaste laget om dämparna går i botten vid en mindre inbromsning, läcker gaflarna olja också så är det direkt farligt.

Hahah jo det är väl så, men stoppar dem mig redan på att hojen är kass så kommer det kännas surt. Gafflarna läcker ingenting som tur är.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Varför inte renovera gaffeln, tex byta oljan iaf? Troligen är packboxarna slut så att oljan sedan länge har runnit ut, och då blir den svampig och bottnar alldeles för lätt. 1h jobb, 1,5 om du ska byta packboxarna också. Det kan väl vara en bra tack för att du får låna hojen till uppkörningen?

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Hehe nej jag tycker absolut inte heller XJ 900:an är smidig men den har svängradien för att klara banan i alla fall, vilket mina sporthojar saknar.

Avafan jag körde upp med en KTM 660 SMC när jag tog mellankortet och det gick hur bra som helst. Ingen som har en KTM 690 SMC som vill byta mot S1000RR i en vecka :banana

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Men varför ska du köra upp för tung mc om du redan har tagit mellan? Det går väl över automatiskt? Vad har jag missat?

Jo men det går över i september nästa år. Och jag känner att jag vill köra min bmw innan dess :D

Men nu har jag tränat banorna för andra gången och det funkade bättre så det här ska nog gå bra med yamahan :tummenupp

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Jo men det går över i september nästa år. Och jag känner att jag vill köra min bmw innan dess :D

Men nu har jag tränat banorna för andra gången och det funkade bättre så det här ska nog gå bra med yamahan :tummenupp

Så kan man väll inte göra:confused:, Reglerna står väll kvar

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014

Jag tog mellankort förra året i september när jag var 20 år. Det går över till tungt kort 2 år efter det, alltså i september när jag är 22 (2012). Men gör jag bara uppkörningen när jag har fyllt 21 så får jag ju tungt snabbare. Detta måste ju stämma för jag har ju bokat uppkörningen?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!

Beror väl på när man tar mellankortet? SKa det inte vara en viss tid innan det övergår till obegränsat? Om man då fyller 21 så man får ta tung, då borde man väl få göra en uppkörning ;)

Eller är jag ute och (tramp)cyklar? :rofl Länge sedan man läste teoribok senast :D

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Jag tog mellankort förra året i september när jag var 20 år. Det går över till tungt kort 2 år efter det, alltså i september när jag är 22 (2012). Men gör jag bara uppkörningen när jag har fyllt 21 så får jag ju tungt snabbare. Detta måste ju stämma för jag har ju bokat uppkörningen?

Stämmer, 21år minimum eller att du haft mellan i 2år.

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Hade också en risig hoj när jag körde upp, jag var så orolig för att bli nekad så att jag glömde nojja över själva körningen :) cykeln var en gsxr 750 från 86, dan innan när jag övningskorde märkte min handledare att mitt bromsljus lös konstant, lite eltejp som kanske kunde hålla :0 på ljuddamparen stog det "not street legal" dessutom pajade fjädern som håller fast dämparen nån gång under manöver delen, men konbanan gick bra trots att jag körde lite utanför, dom har lite mer överseende för sportisar

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Men va tror ni, säger dem något om att dämparen går i botten? Kommer ju synas tydligt vid bromstestet.

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Men va tror ni, säger dem något om att dämparen går i botten? Kommer ju synas tydligt vid bromstestet.

Alltså, lönt att spekulera?!

Självklart KAN dom säga något, och självklart KAN dom missa det/strunta i det/whatever. Antingen åker man dit på en ok hoj och slipper noja, eller så tar man risken att man får åka hem igen.

Jag tror inte nån här sitter på en spåkula och kan säga EXAKT hur det kommer gå för dig.

[/mensmode off]

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Snabbfixa den och fyll på lite extra olja i gaffeln!
Skruva av toppmuttrarna, dutta i lite olja, skruva på. testa. Upprepa tills den beter sig ok.

Eller så gör du som Hoztic föreslår.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...