Frågor ang. äventyrshojar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har varit uppe i Norrland i tre veckors tid och funderat på om man kanske borde köpt en hoj att ställa på sommarstället. Finns ju otroligt mycket att utforska där uppe och det är i princip ljust dygnet runt så dagarna är långa. Nu sist började jag studera kartan lite och tänkte att dagsetapper till både till Norge och Finland inte känns som någon omöjlighet där man sticker iväg ett par dagar. I Norrland och Lappland finns en hel del dåliga vägar på sina håll och extremt gott om grusvägar som går flera mil i en riktning. Enda rimliga jag kan tänka på är någon form av äventyrshoj. Finns ju en uppsjö modeller nu, men jag hade tänkt mig något begagnat men av hög kvalitet och tillförlitlighet.

Läste en artikel i en engelsk tidning. Kanske så länge som ett år sedan. Minns att hade höga tankar om Africa Twin, som vid det här laget är en gammal hoj, men av hög mekanisk kvalitet. Priserna på dem är relativt höga på senare årsmodeller. Finns kanske skäl till det eller inte. Kanske rent av bättre att satsa på någon av konkurrenterna från BMW eller KTM? Har precis börjat sonera marknaden och har gott om tid att hitta ett lämpligt objekt att köpa om jag går vidare med mina funderingar. KTM har jag läst en del negativt om när det gäller deras servicenätverk och reservdelshållning samt även tillförlitlighet, men då generellt sett. Så även om hojen KTM 950/990 Adventure är bra känns kanske BMW och Honda tryggare att köpa.
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Jag införskaffade nyligen en Africa Twin. Just nu är de touringdäck på, så går bra på vägen nu, men även vart ute o lekt en del och den funkar ypperligt! Det märks att det är dess rätta element! Tror du kommer ha mkt kul med en sådan!
Sen är min drömhoj en KTM 990 Adventure, men som sagt, inköpspris är tokigt mkt högre än AT, samt försäkringen med för min del. Sen att det verkar va mycket tätare servicar osv med, gjorde att jag inte kunde köpa sån nu.

Som tidigare inlägg säger så har soe massor information att gotta sig i! :D Lycka till!
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Yamma Teneré? Härlig vridig stånka och stor tank, som klippt och skuren för Norrlands vägar!
 

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Svartsjö
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
Om det är mest grus du ska köra, och inte så mycket obanad terräng så spelar kanske inte vikten så stor roll, och då funkar nog en 990, eller större BMW bra. Jag köpte en Tiger 800 xc som funkar suveränt för samma typ av åkning. Den känns lite tung att dra ut i skogen med bara. Serviceintervaller på 1000 mil eller en gång per år är helt okej tycker jag. Nu finns den ju även med lite större motor, men 800 räcker helt okej än så länge.
Africa Twin känns som föregångaren till alla äventyrshojar och är aldrig fel. Där finns ju lite äldre ex som är prisvärda bara de servats bra.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
BMW finns ju även som F800GS, en smidig maskin som känns mera som en endurocykel att hantera.
KTM skulle gå bort i min värld, tillförlitlighet är inte deras adelsmärke.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Om du skall parkera hojen vid stugan över vintern så är nog en enkel grundkonstruktin att föredra Om du inte tänker köra hemden för vintermek förstås. Luftkyld motor kan vara en god ide. Dominator, Dr800 är två exempel..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för tipsen så här långt. Ska kolla in vad som skrivs på SOE. Är rätt grön på det här med äventyrshojar, så jag får ta och läsa på lite. Kört lite med en BMW F650 som jag lånade när jag tagit mitt körkort som säkert är lite mer behändig än en R1200 GS. Men det var ett par år sedan och jag körde aldrig på grusvägar med den, men jag vet att de fungerar ypperligt till det. De finns ju även Dakar utförande. Jag hade nog inte tänkt köra ut i terräng direkt, då hade jag nog tittat på en cross/enduro och då är man rätt begränsad när det gäller tätare service intervaller och de är väl inte så trevliga om man ska ut och köra en längre tur. Då får man sätta hojen på en trailer. Har haft tankar på den typen av hoj också, men då här nere i Skåne bara för att testa på.

Har inte hunnit tänka så mycket på budget, men kanske 40- 80 000 kr beroende på hoj. Men jag hade kunnat köpa en hoj för 30 000 också om man får tag i ett exemplar som verkar vettigt. Det spelar ju ingen roll om hojen gått lite förutsatt att allt servats och underhållits som det ska. Dessutom kan man ju få med en del attraktiva uppgraderingar kanske. Får gå in och se vad som skrivs på SOE och fundera vidare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ktm 990 adventure, bra med knuff och hygglig vikt. Eller bmw f800gs. 1200+maskiner väger som en tankad finlandsfärga. kör man i diket kan man likväl skölja över den med grus och begrava den på plats, för upp kommer den inte utan assistans.

gamla tiger 955i är rätt kul de med.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
En gammel African twin väger väl också bly?

Den nya Teneren 650 vann väl alla tester förr-förra året som sportigast på grus. Den tror jag på, får du en ny med ABS för under 80 =)


Den här:
Blue_RHS.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om du skall parkera hojen vid stugan över vintern så är nog en enkel grundkonstruktin att föredra Om du inte tänker köra hemden för vintermek förstås. Luftkyld motor kan vara en god ide. Dominator, Dr800 är två exempel..

Håller med,

om hojen ska stå overksam längre tid (över vintern?), skulle jag absolut ha satsat på en luftyld storstånka!
T.ex. Suzuki DR 800 eller DR 650 RSE. Eller kanske Yamaha XTZ 660?
Visst, lite äldre hojar, men mycket mindre pengar på spel om hojen blir stående ett tag.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Om du inte ska ha en Affe så titta på en Suzuki 650 se är nog det bästa alternativet och är luftkyld, jag har åkt Affe och jag åkte både väg och kalhyggen okej lite tung på hyggena men det går enda nackdelen är att den är vattenkyld om du ska ha den stående på vintern men man ser man till och har glykol i så är det inga problem jag åkte 5000mil med min och bytte bara rena slitdelar.:banana
Mvh. Roffe.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Håller med de som påpekat att det ska vara en enkel grundkonstruktion. Jag är inne på samma spår själv. Valde att köpa en luftkyld Porsche framför en modernare version bland annat för att det är en enklare beprövad konstruktion som förbättrats successivt genom åren. Prestanda är inte allt här i världen. Det kommer alltid att finnas något snabbare, lättare och enklare att hantera och den jakten tänker jag inte delta i.

Jag är inte så orolig över om maskinen är vattenkyld eller luftkyld egentligen. Visst väger en luftkyld maskin mindre och man slipper oroa sig för ytterligare en komponent som kan strula. Vi har förvarat en bil i över 15 års tid vintertid och sommartid när vi inte varit där och det har bara varit att vrida om nyckeln. Haft ena batteripolen urkopplad när de stått längre perioder. En annan bil har vi haft ståendes där uppe sedan 2005 har vi gjort samma sak med. Sista tre åren har den stått mest. Vi har laddat upp batteriet och startat upp den och kört den driftvarm varje år. Körde 180 mil med den på två veckor och den gick igenom med blankt papper på besiktningen. Tvättade av den, fyllde upp tanken och skruvade av ena batteripolen innan jag åkte därifrån. Lär nog gå perfekt även nästa år. Båda äldre enkla bilar utan massor med elektronik och har förgasarmotorer. De står i torr, ventilerad miljö och vintertid kan temperaturen kan sjunka till ca -35 grader utomhus. Tittar man på bilarna åldras de knappt där uppe. Det är andra komponenter som slits mer, t ex stötdämpare och sådant. Här nere hade de garanterat varit rosthögar vid det här laget på grund av temperaturväxlingar i motsvarande förvaring. På grund av kylan bör man se till att kylarvätskan klarar köldknäppar.

När det gäller hoj, gäller det att få tag i ett välskött exemplar och sedan fortsätta sköta det. Klimatet där uppe kommer att se till att hojens skick är rätt konstant genom åren förutsatt att det mekaniska sköts om. Har suttit och läst lite om Africa Twin, men ska titta även på lite andra hojar som föreslagits i tråden.
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Efter att ha kört från Stockholm till Kapstaden på en KTM 990 Adventure S utan några problem så kan vi väl sluta snacka om att KTM är opålitliga och inte håller. Africa twin väger ju förfan bly och är tung att hantera, lika så BMW 1200GS som inte heller är en lätt motorcykel att ta sig fram lite tuffare terräng. Men om du bara ska åka grusvägar och vill ha en motorcykel med god komfort så är BMW en kanonhoj! KTM 990 Adventuren har inte samma komfort som bmw:n men är helt klart en roligare motorcykel och är absolut en bra hoj att ta ut på längre sträckor (Jag körde som sagt i 7 månader ca 3400 mil).¨

Mindre alternativ har du ju Yamaha Tenere 650, KTM 690, BMW FS800/650 GS. Finns hur mycket som helst att välja bland, men jag kan rekomendera KTM 990 Adventure, gärna S eller R varianten som har lite högre markfrigång och annan koppling.

65941_10150270137510051_2645603_n.jpg
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Köp en XT och välj däck efter humör, grova till grus, mindre grova till långfärd, blir säkert bra.

Jag hade en KTM 950 SuperEnduro Juni 2008-Mars 2012, mycket strul, välj inte en sån, 990 kanske är bättre, då slipper du förgasare och deras dåliga bränslepump.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
KTM adventure 990 väger mer än Africa twin? :va

Africa twin har ju dessutom fått beröm för att den bara håller och håller och går bra överallt.

Gå på africa twin du lär inte bli besviken!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hojen kommer förmodligen stå stilla mer än en normal, så dyra försäkringar är kanske inte så ball.

Satsa på en enstånna eller kanske en transa. Själv hade jag en BMW 650 Dakar för en massa år sedan som jag var nöjd med. Billig försäkring osv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top