Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Tycker det låter som du ska ha en DR650/XR650L/XR600/KLR eller liknande. Visst är det fint med en Tenere, Kåtte eller BMW men att "bara" ha vid sommarstället tycker jag låter som en onödigt dyr affär. Bättre att satsa på något billigare som bara går och går.
Jag har det i åtanke också. Man får sätta en ribba eftersom det är en hoj som kan bli stående utan att användas långa perioder. Det är huvudsaken varför jag främst tittar på begagnade maskiner. Det kommer alltid att finnas något bättre och nyare där ute.
F650 GS tycker jag låter som ett utmärkt alternativ att börja med, som du själv säger är det en väldigt lättkörd och lätthanterlig hoj som man ju utan ångest vågar sig ut på mindre bra vägar med. Dessutom grymt billiga i drift och går att hitta för en hyfsat billig peng.
Om du nu inte vet riktig vad det är du behöver tror jag att en F650 GS är helt rätt för att börja utforska grus och skogs världen. Sen blir det nog så att nästan vad du än köper kommer du nog att inse att det finns bättre alternativ för dina behov när du väl upptäcker vad de är.
Jag gillade F650 GS, det var en riktigt trevlig vardags hoj och var billig i försäkring. Undra om den inte kostade ca 1500 kr per helår för ägaren. Den hade inte något under av effekt, men tillräckligt för vad den är byggd för. Den finns med bland kandidaterna.
Med tanke på vad du skrev i första inlägget och här så går ju allt över 800cc bort. En affe eller transa skulle funka om du vill ha twin, men det som jag tror är det ultimata är en helt vanlig XT660R. Underhållsfri, stryktålig och funkar perfekt för den körning du är ute efter. Lätt att hitta billiga bra ex. Med rätt däck tar den sig överallt och ibland förbi alla ställen som alternativen klarar.
Fick TTR 600 R som förslag också via PM här om dagen. Det finns en hel del hojar som man kan sätta under bevakning.
Har en fin transalp med få mil som du kan få köpa!
Tack för erbjudandet. Jag vill analysera mina alternativ och kanske ge mig ut och provköra ett par stycken av de förslagen som dykt upp. Får be att återkomma om det skulle bli aktuellt.
Hur är 1100 och 1150 i jämförelse med r1200? Har kört en r1200 Adventure och tyckte inte alls att den var speciellt hög. På min XT får jag tipptåa varje gång jag stannar vid ett rödlyse, men på Bumsen kunde jag utan problem ställa ned hela foten.
Sorry för hijacken
Inga problem, det är fritt fram att låna tråden för den som vill och har frågor att ställa. Verkar vara en hel del erfarenhet av den här typen av hojar även här på SH. Jag har tittat lite på SOE forumet och även ADVRider där entusiaster från hela världen samlas med olika typer av tips och reseskildringar. Kan förstå tjusningen med den typen av äventyr den här typen av hojar erbjuder för den som ger sig ut på långresor utanför sin komfortzon.