Frågor ang. hojtrim Tl1000s

kkcarlsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Suzuki TL1000s
Hallå!
Jag har en Suzuki TL1000s, när jag köpte den så fick jag med ett sportsystem till den. (Helsystem) Är det nån fara och köra me det monterat på en orginalmotor? Eller måste man justera insprutning osv då?

Hur många hk har en TL1000s -99 enligt förra ägaren så var det 125 hk men på regbeviset så är det bara 72 kw alltså 98 hk.


MVH Kristoffer
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Min förra 99:a var bänkad till 118 hk med slipon och powercomander. Är din helt orginal är nog 125 hk en önskedröm, men när du slängt på helsystemet ligger det nog runt 120.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Min förra 99:a var bänkad till 118 hk med slipon och powercomander. Är din helt orginal är nog 125 hk en önskedröm, men när du slängt på helsystemet ligger det nog runt 120.

Den har 125 hk på veven orginal vilket betyder ca 110-115 på bakhjulet.
118 med slipon o PC låter i klenaste laget tycker jag, men om du inte justerat den i bänk så kan det säkert stämma. Med lite otur sänker du effekten med öppnare blås och fulmappning.
 

kkcarlsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Suzuki TL1000s
Tycker effekten räcker ganska bra, Är bara ute efter lite sång i prylarna, men kan motorn ta skada med ett helsystem och kn filter utan mappning? Tänkte på Bränsle/Luftblandning?

MVH Kristoffer
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Tycker effekten räcker ganska bra, Är bara ute efter lite sång i prylarna, men kan motorn ta skada med ett helsystem och kn filter utan mappning? Tänkte på Bränsle/Luftblandning?

MVH Kristoffer

Gränsen för moddning utan att mappa om går nog vid slipon. Öppnare filter o helsystem kräver mappning, din hoj går sannolikt ganska magert just nu.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Det är inget problem med bara system på tl 1000 då den icke går för magert,men med ett system och kn filter då är det bara att mappa om med pc eller yousimura enheten.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Den har 125 hk på veven orginal vilket betyder ca 110-115 på bakhjulet.
118 med slipon o PC låter i klenaste laget tycker jag, men om du inte justerat den i bänk så kan det säkert stämma. Med lite otur sänker du effekten med öppnare blås och fulmappning.

Hur mycket ska den lämna på bakan tycker du då?
118 på hjulet är väll inte speciellt klent på en Tl?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Hur mycket ska den lämna på bakan tycker du då?
118 på hjulet är väll inte speciellt klent på en Tl?

Nu är jag inte hundra på siffrorn men om vi antar att en TL förlorar 10% på väg till hjulet så har den i så fall 112-113 hk på bakhjulet orginal. Det borde gå att få ut mer än 5 hk med helsystem, kn-filter, pc och bänkkörning. OM moddarna bara ger 5 hk så är det väldigt dyra 5 extra hk. Just my 50c :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu är jag inte hundra på siffrorn men om vi antar att en TL förlorar 10% på väg till hjulet så har den i så fall 112-113 hk på bakhjulet orginal. Det borde gå att få ut mer än 5 hk med helsystem, kn-filter, pc och bänkkörning. OM moddarna bara ger 5 hk så är det väldigt dyra 5 extra hk. Just my 50c :)
Räkna på 15%, det brukar vara närmare sanningen.

Montera helsystem innebär ju att en justering kan behövas, just för att optimera, klart du kan köra utan o göra det, men vill du ha ut max ur dom så är det ju lika bra o göra det riktigt.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Det är slipon inte helsystem, 5 bakhjulshästar med ett slipon och KN-filter tycker jag är ganska mycket. Powercomandern ger ju inga hästar.
btw här är hojjen http://www.sporthoj.com/garage/?sanquentin

Ok, det stod helsystem i första inlägget.
Kanske därför vi inte blev riktigt överens :krama
Det är riktigt att PCn inte ger några hk per automatik, men den gör det möjligt att plocka ur några (på de rätta ställena) i samband med bänkkörning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top