Frågor ang köp, trimmning och kortet.

GurkA_

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ingen
Tjena allihopa.

Har tänkt och ta lätt mc kort nu och köpa mig en 125a, och eftersom jag bara har kört moped tidigare så har jag lite frågor.

1. Trimmning! Hur bra / snabbt går strypta 125or? Dvs till 11Kw? Maxfart?
2. Ifall man trimmar, blir det som när man kör trimmad moped, att man nästan inte ens vågar köra inne i stan, pga polisen? Är dom hårda mot lätt mc trimmare?
3. Tappar man kortet ifall man blir tagen?
4. Hur mycket kostar det och ta lätt mc kort, ungefär?

Köpråd. Ifall jag tar lätt mc kortet så blir det nog en supermotard jag köper. Kan man få tag på en mc som ser ut som t.ex GasGas sm 125 fast billigare?
Helst runt 30.000;- . Ge mig tips :)

Tack för alla svar.
-GurkA

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
GurkA_ skrev:
2353644 Tjena allihopa.

Har tänkt och ta lätt mc kort nu och köpa mig en 125a, och eftersom jag bara har kört moped tidigare så har jag lite frågor.

1. Trimmning! Hur bra / snabbt går strypta 125or? Dvs till 11Kw? Maxfart?
2. Ifall man trimmar, blir det som när man kör trimmad moped, att man nästan inte ens vågar köra inne i stan, pga polisen? Är dom hårda mot lätt mc trimmare?
3. Tappar man kortet ifall man blir tagen?
4. Hur mycket kostar det och ta lätt mc kort, ungefär?

Köpråd. Ifall jag tar lätt mc kortet så blir det nog en supermotard jag köper. Kan man få tag på en mc som ser ut som t.ex GasGas sm 125 fast billigare?
Helst runt 30.000;- . Ge mig tips :)

Tack för alla svar.
-GurkA
1. mellan 120 och 180 beroende på model. sen har vi xl125r gör 90 en bra dag..

2. Nope vad ska dom göra? Dra fram en bromsbänk och konstatera att den har mer än 11 kw?

3. För vad? Kör du i 150 på bakan utanför ett dagis i kalingarna så hoppas jag att dom tar ett kort på dig innan dom tar körkortet..

4. Mitt kosta 15000 men det äret skräck exempel på utsugeri och oflytt. runt 5000 är normalt om man kör i skola.

Säg till mig om du hittar.. Nej men inregade enduros kostar runt 30 000 med sm kit om du har tur.

GurkA_

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ingen
prulle skrev:
2353656 1. mellan 120 och 180 beroende på model. sen har vi xl125r gör 90 en bra dag..

2. Nope vad ska dom göra? Dra fram en bromsbänk och konstatera att den har mer än 11 kw?

3. För vad? Kör du i 150 på bakan utanför ett dagis i kalingarna så hoppas jag att dom tar ett kort på dig innan dom tar körkortet..

4. Mitt kosta 15000 men det äret skräck exempel på utsugeri och oflytt. runt 5000 är normalt om man kör i skola.

Säg till mig om du hittar.. Nej men inregade enduros kostar runt 30 000 med sm kit om du har tur.

Okej, riktigt nice :D Får väl sälja skotern och gamm moppen .. Då har jag iaf 45000;- ;D

Edit;
Då lånar man 3000 av farsan och köper den här skönheten http://www.blocket.se/vi/8876344.htm?ca=2_s

Edit2;

Hur bra går det och köra med sm på grusvägar? inte då t.ex gamla vägar ute i skogen, utan vanliga "o-asfalterade vägar".

Hur svårt är det och ta kortet då?

Last edited:

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
GurkA_ skrev:
2353668 Okej, riktigt nice :D Får väl sälja skotern och gamm moppen .. Då har jag iaf 45000;- ;D

Edit;
Då lånar man 3000 av farsan och köper den här skönheten http://www.blocket.se/vi/8876344.htm?ca=2_s

Edit2;

Hur bra går det och köra med sm på grusvägar? inte då t.ex gamla vägar ute i skogen, utan vanliga "o-asfalterade vägar".

kortet är inte svårt att ta om du lägger ned lite energi på det hela.

om du ska ha en gasgas sm 125 bör du ha motorkunskap sedan tidigare. dvs kunna byta kolv osv.

sm funkar allt helt okej på grusvägar.

du har inte räknat in ca 10laxar på skydd också. gör det ! :pannkyss

GurkA_

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ingen
kieL skrev:
2353699 kortet är inte svårt att ta om du lägger ned lite energi på det hela.

om du ska ha en gasgas sm 125 bör du ha motorkunskap sedan tidigare. dvs kunna byta kolv osv.

sm funkar allt helt okej på grusvägar.

du har inte räknat in ca 10laxar på skydd också. gör det ! :pannkyss

Okej. Nja. Har väl varit med några gånger när farsan har bytt kolv på crossen, så jag kan det nästan själv. Men man måste ju lära sig någongång. Och somsagt. Farsan finns alltid till hands ifall det tar stopp nere i garaget :)

10000 på skydd, Det går väl och få lite billigare? Vad ska man köpa för skydd osv då?

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
lägger du ut 15000 på mc - körkort!! du e inte redig!!

jag la max 4000 - 5000:- Damn!!

skydd har jag ett axelskydd kostade 800:- sen har jag mc - brallor som kostar 3000:- sen hjälm som kostade 2500:- sen jacka för 3000: sen stövlar för 1500:- fast jackan och stövlarna använder jag typ aldrig..

det är ganska dyrt o ha hoj kom jag på nu :va

Last edited:

GurkA_

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ingen
Kronen skrev:
2353721 lägger du ut 15000 på mc - körkort!! du e inte redig!!

jag la max 4000 - 5000:- Damn!!

skydd har jag ett axelskydd kostade 800:- sen har jag mc - brallor som kostar 3000:- sen hjälm som kostade 2500:- sen jacka för 3000: sen stövlar för 1500:- fast jackan och stövlarna använder jag typ aldrig..

det är ganska dyrt o ha hoj kom jag på nu :va

Okej ;D

Aja, blir väl och ta kortet för 5000 +-, sen köpa lite kläder och axel/rygg skydd och kanske skor.. Sen hojj för resten :)

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Det var ett jäkla tjat på att man lagt ner för mycket pengar på körkortet. Kan säga att har man inte hoj och inga föräldrar med körkort så blir det lätt väldigt dyrt, punGt. Tar man det sent på året och som i Prulles fall, att körskoleläraren fibblar och gör så att han missar sista uppkörningen så måste han vänta och kanske ta nya lektioner nästa år vilket resulterar i att det blir dyrare.

Och till sist, lägger man ner pengar på något som gör en säkrare i trafiken så anser jag att det inte är totalt bortkastade pengar. Nog för att det svider men någon gång kan kunskaperna man fått komma till användning.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
GurkA_ skrev:
2353668 Okej, riktigt nice :D Får väl sälja skotern och gamm moppen .. Då har jag iaf 45000;- ;D

Edit;

Edit2;

Eller så köper du denna: Aprilia MX 125

För där får du med kläder och allt.
Kan bjuda på en fulltank också :rolleyes:

Motard på grusväg är kuligt, bakdelen slänger som bara den och man känner sig som Rossi.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Bärgren skrev:
2353838 Det var ett jäkla tjat på att man lagt ner för mycket pengar på körkortet. Kan säga att har man inte hoj och inga föräldrar med körkort så blir det lätt väldigt dyrt, punGt. Tar man det sent på året och som i Prulles fall, att körskoleläraren fibblar och gör så att han missar sista uppkörningen så måste han vänta och kanske ta nya lektioner nästa år vilket resulterar i att det blir dyrare.

Och till sist, lägger man ner pengar på något som gör en säkrare i trafiken så anser jag att det inte är totalt bortkastade pengar. Nog för att det svider men någon gång kan kunskaperna man fått komma till användning.
Desutom har man nytta av det till nästa körkort. Gasgasen är en cross altså kan den som kan serva en cross serva gasgasen.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
GurkA_ skrev:

Edit;

Edit2;

hmmm vänta, jo på SM banor har de en grusslinga också :lol :pannkyss

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
-Rosen- skrev:
2354640 har du testat att hoppa med ett par supercorsa?
Jag är rädd om hojen inte mig själv annars hade jag inte hoppat på platå hoppet i tomelilla..

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
stoooffe skrev:
2354664 Du gillar väl att ligga ner och kasa bredvid hojen i grusen?

Inte med KTMen, då är det hardcore och full pung över varenda gupp:yoparty

Och med prillan är det extremhäng och kåpskrap som gäller. Knäskrap är för amateurs:arsele

Hardcore är förnamnet:yoparty

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...