frågor ang. körteknik

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har inte hunnit gå på någon SMC BKK denna säsongen, så jag har inte än fått någon "finlirsutbildning".

Jag kommer på mig själv i situationer där jag får släpp på bakhjulet, eller gasar/bromsar/växlar i en kurva, och ibland blir det ryckigt.

Logiskt sett så tror jag att jag gör fel när jag t.ex. gör tvära gasavslag eller pådrag eftersom jag känner att det blir en lätt obalans - och jag kan bara tänka mig vad som hade hänt om jag hade kört en R1:a som andra förstasäsongare.

Skulle någon kunna förklara i korta drag vad rätt teknik är så jag kan försöka öva på det tills SMC kommer igång med kurserna igen ?

Tack på förhand..
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Läs boken Twist of the wrist, det är väl ett bra starttips. Jag ska läsa den gång på gång under vinterhalvåret ;).
Annars, kör mjukt, mjukt på gasen ut ur kurvor och öka succesivt.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag har "A twist of the wrist - Volume II" som pdf (119 sidor) om någon är intresserad.

Skicka pm i så fall :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
"Full kontroll" ligger på mitt skrivbord, har precis tankat "twist of the wrist" volym 1. Har börjat läsa "Full Kontroll" ... ni får gärna ge fler tips här, så man slipper lära sig genom att vurpa själv.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tre regler fixar allt, spårval, stabilitet osv osv

1. Från gas till broms och tvärt om, rulla aldrig!
2. Sväng en gång per kurva. (man lutar in en gång och sen håller man det nerlägget fram tills man ska luta upp igen)
3. Gasen går bara åt ett håll. (innebär att när man öppnat gasen så slår man inte av förns nästa hinder/kurva)

Fixar du de tre så kommer spåren självmant, sen äre bara gasa och bromsa hårdare, lägga ner mer och svänga fortare.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Bromsa innan kurvan, sväng in sent så ser du bättre runt skymda kurvor osv.

Luta in överkroppen så slipper du lägga ner hojen lika mycket, vill du flytta in mer vikt flyttar du in baken också. Denna förflyttning ska ske innan du börjar bromsa så blir motorcykeln stabilare. Eventuell nerväxling ska ske innan kurvan, jag brukar göra det medan jag bromsar, brukar kunna resultera i att bakhjulet dansar runt lite om man bromsar hårt och samtidigt börjar motorbromsa men det är ingen fara så länge du bromsat klart innan svängen.

Lugn och jämn acceleration genom kurvan, (avslag på gasen kan ge framhjulssläpp).
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
på min första bandag (fick bara köra 4 varv innan stålbältet började synas och jag fick åka hem) så tyckte jag att jag körde in för snabbt i kuvorna, så jag försökte bromsa lätt med frambromsen tills jag fick in rätt spår igen. Nu var det antagligen helt fel, men om man känner att man missar spåret, eller att man åker ut på gräset pga fel spårval, för hög ingångshastighet, etc, vad ska man helst göra för att korrigera spåret ?
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
på min första bandag (fick bara köra 4 varv innan stålbältet började synas och jag fick åka hem) så tyckte jag att jag körde in för snabbt i kuvorna, så jag försökte bromsa lätt med frambromsen tills jag fick in rätt spår igen. Nu var det antagligen helt fel, men om man känner att man missar spåret, eller att man åker ut på gräset pga fel spårval, för hög ingångshastighet, etc, vad ska man helst göra för att korrigera spåret ?


Äventuellt gasa och lägga hojen ännu mer om du har bra däck! Bromsa inte mitt i kurvan för då rätar hojen upp sig och du forsätter rakt fram ut i salladen!

Man kan lägga en hoj mer än vad man tror med rätt teknik innan man får släpp helt.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
på min första bandag (fick bara köra 4 varv innan stålbältet började synas och jag fick åka hem) så tyckte jag att jag körde in för snabbt i kuvorna, så jag försökte bromsa lätt med frambromsen tills jag fick in rätt spår igen. Nu var det antagligen helt fel, men om man känner att man missar spåret, eller att man åker ut på gräset pga fel spårval, för hög ingångshastighet, etc, vad ska man helst göra för att korrigera spåret ?

lägg ner mer, rör aldrig!!!!!!! bromsen i en kurva, om du inte vill bryta armar och ben. antagligen kunde du kört dubbelt så fort i kurvan, håll farten i kurvan med gasen, vänta med fartökning till du är ur kurvan och hojen på väg upp.
 

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Börja jobba med blicken, den är nyckel till att köra fort. Läs T of the W, den har ett bra kapitel om blicken. När sedan blicken sitter så får du så mycket gratis och kan börja jobba med gas, sittställning och allt annat.

Sedan vet jag inte om du behöver gå någon SMC-kurs, de har sin skola som går ut på att köra så säkert som möjligt och inte så snabbt som möjligt och eftersom du ställer frågan i detta forum så är det nog snabbt du vill köra. Men de är bra kurser att träna roadracing på då försäkringen gäller :)

Ett bättre sätt att få upp farten, tror jag är att åka på någon träning på tex åsen och få lite tips och förarna där. Du får gärna komma förbi nästa år så ska jag hjälpa dig med det jag kan.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
på min första bandag (fick bara köra 4 varv innan stålbältet började synas och jag fick åka hem) så tyckte jag att jag körde in för snabbt i kuvorna, så jag försökte bromsa lätt med frambromsen tills jag fick in rätt spår igen. Nu var det antagligen helt fel, men om man känner att man missar spåret, eller att man åker ut på gräset pga fel spårval, för hög ingångshastighet, etc, vad ska man helst göra för att korrigera spåret ?
Kör kångsammare, slå av på gasen tidigare innan kurvan och hitta flytet. Då kommer det gå snabbare.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack allihop för bra tips! Jag kommer nog upp till åsen på första tillfället nästa år. Tills dess skriver jag nog ut de här inläggen och klistrar de på väggen :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Korrigera spåret gör man nästa varv, måste du korrigera det så har du gjort fel från början

Det är inte för att låta elak, det är ett tankesätt som du måste lära dig!

Planering är a och o. Välj var du har tänkt svänga in, vart du vill vara mitt i kurvan och vart du vill sluta (luta upp eller ligga på den punkten inför nästa kurva). Mycket snack om bromspunkter, skit i det, det som e viktigt är var du VÄLJER ATT SVÄNGA IN.

Lita på mig när det gäller den saken, det är så många som jag lärt upp (som kört bana flera gånger förut) och fått det tipset. Direkt har det gått bra mycket bättre och mer konstant för dem :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skulle nog rekommendera Dig att börja med Twist...två, faktiskt. Ettan är rätt djup och handlar mer om att läsa kurvorna och hur Du jobbar med referenspunkter på ett sätt som kanske bättre passar en redan rutinerad lirare med mycket banåka under västen.

Så PM:a Strömma för hans länk och börja med "Full kontroll". Budskapet sammanfattas väldigt bra av Olof tidigare i tråden, knixet är väl bara att få till det IRL så att säga:)

Och som Olof säger - det sista man macklar med är sen bromsning. Det finns inget som saboterar Din fina plan för kurvan så effektivt som en fet panikbromsning med hjärtat i halsgropen.

Lycka till:tummenupp

"Full kontroll" ligger på mitt skrivbord, har precis tankat "twist of the wrist" volym 1. Har börjat läsa "Full Kontroll" ... ni får gärna ge fler tips här, så man slipper lära sig genom att vurpa själv.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
träna på att lägga ner hojen djupt, det gör du lättast med att gå längre in i kurvan innan du svänger, sedan att du får styrkorigera i början för att du kör för långsamt hör till, försök inte trycka upp cykeln med kroppen det är nedlägget, vinkeln som är din bäste vän och hjälper dig runt i svängen och får dig att köra fort och säkert. börja med att ta kurvorna helt utan inbromsning, motorbromsa i god tid så får du mer tid på dig och kan träna på feta nedlägg.

Sedan när du får kläm på det väljer du bromspunkt, bromsar tills du satt den hastighet du vill svänga in med. väntar till den punkt då du vill svänga in, skickar ner hojen så djupt du kan samtidigt som du möter med gasen för att hålla farten, inte öka inte sänka farten. finjustera kurvradien med hur länge du ligger kvar i djupt nedlägg, när du är på väg ut ur kurvan möter du försiktigt med gasen, tänk på att använda gasen mjukt som om det vore regn. Djupare nedlägg tidigigt och en senare sväng in lite djupare in i kurvan gör att du har bättre marginaler i utgången, svänger du in för tidigt får du den skarpaste svängen i utgången vilket är helt fel och kan resultera i avåkning, rör aldrig bromsen i en kurva, om du behöver slå av gasen för att svänga mer så har du laggt ner hojen för lite i början på svängen. lycka till:tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack tack ! Fan vad jag e sugen på att gå ut och träna lite på ringvägen :p synd att ostarna och vinet står framme ..
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top