Är i gång och ska ansöka om handledarskap eftersom tjejen ska ta mc-körkort. Nu är det så att jag har haft mitt mc-körkort i 5 år i juni 2013 ( vi vill gärna börja övningsköra så fort våren kommer) och enligt den informationen jag hittat så ska man som handledare haft körkort i minst 5 år för den behörighet som eleven ska köra upp för, vara minst 24 år samt inte haft indraget körkort mer än 3 månader under de senaste 3 åren.
Dock så har jag läst och hört att många blivit godkända av transportstyrelsen som handledare fast dem bara haft sitt mc-körkort i nåt år och att det är ens egna ansvar att man uppfyller kraven. Om man nu blir stannad av polisen för kontroll och kan uppvisa ett intyg så borde det inte vara några problem fast att man inte haft körkort 5 år?
Eller hur ligger det till, någon som vet?!?!
Dock så har jag läst och hört att många blivit godkända av transportstyrelsen som handledare fast dem bara haft sitt mc-körkort i nåt år och att det är ens egna ansvar att man uppfyller kraven. Om man nu blir stannad av polisen för kontroll och kan uppvisa ett intyg så borde det inte vara några problem fast att man inte haft körkort 5 år?
Eller hur ligger det till, någon som vet?!?!