Frågor ang kraven på handledare mc

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Är i gång och ska ansöka om handledarskap eftersom tjejen ska ta mc-körkort. Nu är det så att jag har haft mitt mc-körkort i 5 år i juni 2013 ( vi vill gärna börja övningsköra så fort våren kommer) och enligt den informationen jag hittat så ska man som handledare haft körkort i minst 5 år för den behörighet som eleven ska köra upp för, vara minst 24 år samt inte haft indraget körkort mer än 3 månader under de senaste 3 åren.

Dock så har jag läst och hört att många blivit godkända av transportstyrelsen som handledare fast dem bara haft sitt mc-körkort i nåt år och att det är ens egna ansvar att man uppfyller kraven. Om man nu blir stannad av polisen för kontroll och kan uppvisa ett intyg så borde det inte vara några problem fast att man inte haft körkort 5 år?

Eller hur ligger det till, någon som vet?!?!:confused::confused::confused:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Ska även jag ansöka som handledare (både för B samt A) för tjejen inom kort.

Reglerna är ju rätt tydliga:
"ha ett giltigt körkort utfärdat av en stat inom EES*, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren."

Låter väldigt lustigt att Transportstyrelsen skulle godkänna handledare som inte uppfyller kraven för att bli handledare.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
http://lawline.se/answers/11857

"ÖVNINGSKÖRA UTAN GODKÄND HANDLEDARE
Fråga 07-04-2011 i STRAFFRÄTT: Trafikbrott

Hej. Jag ska börja övningsköra för att skaffa mig ett B-körkort. Jag har ett körkortstillstånd men min fråga gäller handledaren. Jag har nämligen övningskört en del med min pojkvän som snart är 23 år och då haft sitt körkort i 5 år. Han har även lastbilskörkort och är väldigt erfaren. Men inget handledartillstånd alltså (pga ålder).
Jag undrar vad som händer om vi åker fast? Kommer han att bli av med körkortet eller blir det bara böter?

Svar

Hej!

Precis som du skriver får din pojkvän inte övningsköra med dig, eftersom han inte är godkänd som handledare(detta regleras i Körkortslagen 4 kap 5 § p 4 och 4 kap 7 §). Den som bryter mot dessa bestämmelser gör sig skyldig till brott mot en lag som kallas TBL, Lag om straff för vissa trafikbrott. Eftersom din pojkvän låter dig övningsköra bilen trots att han inte är godkänd enligt Körkortslagen, gör han sig skyldig till tillåtande av olovlig körning enligt TBL 3 § st 3. Straffet för detta är böter.

Du undrar också om han kan bli av med körkortet. Att bli av med körkortet kallas inom juridiken för att körkortet ”återkallas”. Om din pojkvän döms enligt TBL är det sedan Transportstyrelsen som beslutar om din pojkväns körkort ska återkallas. Att dömas för tillåtande av olovlig körning behöver inte leda till att körkortet återkallas (Körkortslagen 5 kap 3 §).

Lagrummet är dock oklart formulerad och det finns inte tillräckligt många rättsfall på området för att kunna säga att Transportstyrelsen inte skulle återkalla körkortet. Min rekommendation är därför att du inte övningskör med din pojkvän förrän han får ett handledartillstånd. Lycka till med körkortet!"

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!