Frågor ang. rookie racing...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hallå!
Har nu under en längre tid gått och funderat på att börja köra nån form av rookie racing. Målet är inställt på nästa säsong, och det lutar nog åt Rookie600. En säsong som i så fall skulle bestå av att försöka ta sig i mål varje race, och med lite tur inte bli sist alla gånger...

Har lite funderingar som ni "proffs" kanske kan svara på.

1. Vad ska man betala för en konkurrenskraftig R600 hoj? Kanske en fjolårs synsam hoj ? (inte Cralles för 91.500:- då :D )

2. Vad ska man leta efter? R6, Gixxer 600, ZX6, CBR? Tillförlitlighet, och tillgång på delar är faktorer att räkna in, men också prestanda.

3. Hur mycket pengar får man räkna med för en säsong, sitter och gör lite budget nu. Däck? Krascher? Reservdelar?

Jaja, det var några frågor i alla fall. Jag vore tacksam för alla tips och råd som ni kan ge, även utöver dom här punkterna ovan.
Med lite tur kanske vi ses på banorna nästa sommar.... :tummenupp

/Macke
 

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Bromma
Hoj
Ingen just nu
1. Vad ska man betala för en konkurrenskraftig R600 hoj? Kanske en fjolårs synsam hoj ? (inte Cralles för 91.500:- då )
** Du får en konkurrenskraftig hoj i R600 för runt en 50-60.000:-. Dock ej en fjolårs SYNSAM (Veidec) hoj för dom pengarna, kanske en gammal SYNSAM hoj, men inte en fjolårs.

2. Vad ska man leta efter? R6, Gixxer 600, ZX6, CBR? Tillförlitlighet, och tillgång på delar är faktorer att räkna in, men också prestanda.
** Yamaha R6 är den klart vanligaste R600 hojen så varför inte en sån? God tillgång på både reservdelar och kunskap i depån.
Men satsa gärna på en inte fullt så fetkittad hoj om du skall köra mer än mecka. Mera kit = mera meck! Och som Chrille gärna brukar påpeka så går det faktiskt att vinna R600 med en i stort standard 600, iallafall av nyare modell.

3. Hur mycket pengar får man räkna med för en säsong, sitter och gör lite budget nu. Däck? Krascher? Reservdelar?
** Räkna med att varje tävling kostar typ 3500-4000:-. Ta sedan med träningar, slitdelar, mat, tält, depåstöd osv...

Sen väljer man ju själv vilken satsning man vill göra, vissa kör full satsning från start och andra kör budget varianten.

EDIT: Tänk på att du kan sälja däcken till gatåkare efter användandet, iallafall om du åker mönstrat.


P.S Leta i forumet, många av dina frågor finns det svar på redan!
Kolla även

http://www.bikeproject.com/Sections/RoadRacing/index.php?CGID=1850&action=navigate D.S
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som exempel angående kittade vs standardhojar så körde den långsammaste i STD600 på 57.831 på SM:et på Sviestad. Snabbast körde Quitte med 54.431.
Då är det bara kraschkåpor och lite klibbigare däck som är ändrat från affär.

Snabbaste Rookie600, med trimmad hoj, körde på 55.623.
"Stiffy" som har Cralles fjolårshoj, tror jag, körde på 56.162.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Macke skrev:
Hallå!
Har nu under en längre tid gått och funderat på att börja köra nån form av rookie racing. Målet är inställt på nästa säsong, och det lutar nog åt Rookie600. En säsong som i så fall skulle bestå av att försöka ta sig i mål varje race, och med lite tur inte bli sist alla gånger...

Har lite funderingar som ni "proffs" kanske kan svara på.

1. Vad ska man betala för en konkurrenskraftig R600 hoj? Kanske en fjolårs synsam hoj ? (inte Cralles för 91.500:- då :D )

2. Vad ska man leta efter? R6, Gixxer 600, ZX6, CBR? Tillförlitlighet, och tillgång på delar är faktorer att räkna in, men också prestanda.

3. Hur mycket pengar får man räkna med för en säsong, sitter och gör lite budget nu. Däck? Krascher? Reservdelar?

Jaja, det var några frågor i alla fall. Jag vore tacksam för alla tips och råd som ni kan ge, även utöver dom här punkterna ovan.
Med lite tur kanske vi ses på banorna nästa sommar.... :tummenupp

/Macke

Min första säsong själv i R1000.

1. Man har märkt att det inte är Mc:n i dessa klasser utan mest " Skiten bakom styret" . En fd viedec/Synsam hoj är aldrig billig 70 och uppåt.

2. Däck är beronde vilka krav du har. men räkna med minst 1 set per tävling. Sen har du alla träningar som kostar däck. En tävlings helg ligger för min del på 5-7000:- utan krascher. Reservdelar är helt beroende på din körning med eller utan krascher. men du måste räkna med Olja, drev,kjedja, filter, extra fälgar, Pads, extra kåpor mm mm.

Det är alltid första säsongen som är dyrast då det finns massor med saker man måste ha. Däck pump, däck krängnings utr ( manuel ), Verktyg, Mek tält, Släpkärra eller annat transport medel, däcktryck mätare, Förlängnings sladdar mm mm. Man kan klara sig med enbart hojjen givetvis - men jag kan lova dig att det blir inte roligt när det verkligen börjar ösregna, man kan inte byta däck, kjedjan smäller etc etc.

Man skall inte glömma att rejsing är dyrt, tyvärr för dyrt ibland.

Jag själv har lite erfarnhet av detta - vi får se vad det kommer för fler inlägg. Min budget i år utan krascher ligger på 40.000:-.

EDIT: 1 set däck ca 3000 anmälnings avg. 1200-1500:-, Bensin Till & från tävlingar 500 - 1000:- , Mat 500:-, oförutsätta utgifter ca 1000:-

5700 - 7000:- per tävling nu delar jag bensin med Grandmaster så det blir lite billigare.
Mvh//ZF
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tack för alla svar hittils. Verkar som att jag ligget hyffsat rätt i mina kalkyler i alla fall. Hade inte räknat med anmälningsavgiften dock. Är det 1500:- per tävling eller? Låter mycket..

Verktygen är ju inga problem, det mesta har man ju redan.

Transport är också ordnat, delar på en buss med en som kör cross.

Lönar det sig att köpa en billig R6 och sen kitta om den själv till banhoj? (Typ, nya kåpor, avgassystem, vad mer?)
Det dräller ju inte av beggade direkt, har letat ganska mycket.

/Macke
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Macke skrev:
....
Lönar det sig att köpa en billig R6 och sen kitta om den själv till banhoj? (Typ, nya kåpor, avgassystem, vad mer?)
Det dräller ju inte av beggade direkt, har letat ganska mycket.

/Macke

Nej. Det äar alltid billigast att köpa ready to race. Alla andra alternativ blir dyrare bortsett från möjligtvis krockskadat från tyskland.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Macke skrev:
Hallå!
Har nu under en längre tid gått och funderat på att börja köra nån form av rookie racing. Målet är inställt på nästa säsong, och det lutar nog åt Rookie600. En säsong som i så fall skulle bestå av att försöka ta sig i mål varje race, och med lite tur inte bli sist alla gånger...

Har lite funderingar som ni "proffs" kanske kan svara på.

1. Vad ska man betala för en konkurrenskraftig R600 hoj? Kanske en fjolårs synsam hoj ? (inte Cralles för 91.500:- då :D )

2. Vad ska man leta efter? R6, Gixxer 600, ZX6, CBR? Tillförlitlighet, och tillgång på delar är faktorer att räkna in, men också prestanda.

3. Hur mycket pengar får man räkna med för en säsong, sitter och gör lite budget nu. Däck? Krascher? Reservdelar?

Jaja, det var några frågor i alla fall. Jag vore tacksam för alla tips och råd som ni kan ge, även utöver dom här punkterna ovan.
Med lite tur kanske vi ses på banorna nästa sommar.... :tummenupp

/Macke


Vid val av hoj så skulle jag föredra en hoj med otrimmad motor, men fixad och klar för race, gärna med en massa reservdelar och x-tra krachkåpor för det är saker som kostar en massa pengar och framför allt tar tid att leta upp.
Om hojen har bra fjädringskomponenter så är det ett stort+ men absolut ingen nödvändighet.
Fråga säljaren om oljebyten renovering etc. och framförallt lyssna ordentligt på svaren ;) börjar säljaren svamla kan man ana ugglor i mossen.

Min flickvänns R6a är helt standard i motorn och det enda som är extra är Öhlins kitt fram / bak + ett akrapovic, den hojen med en snabb förare räcker gott till att vinna race med :tummenupp

När det gäller val av hoj så är det lättare med en vanlig hoj, typ CBR600 eller R6 för det finns så mycket beggade delar på marknaden och skulle olyckan vara framme så går det relativt enkelt att hitta en "ny" motor, ram sving eller dyl.

När det gäller budget så går det att göra det så dyrt eller så billigt man vill.... .... i alla fall så dyrt som man vill :D

Det är lätt att glömma men se till att ha ett bra släp eller en bra race buss så att du lätt kan åka till/från träningar o tävlingar.

Bra att du är ute i god tid.

Lycka till :tummenupp

#11 R1000
 

Nagy

www.smcskane.com BKK
Gick med
22 Apr 2003
Ort
I Skogen
Hoj
R6a
Jag har själv en R6a som jag hoppas kunna kör ngn SM tävling med nästa år. R6:an hade jag sedan innan och har nu börjat bygga om den så smått och min erfarenhet hitills är att det blir dyrt. Säg att du handlar en org R6a för 55´Sek och sedan skall du börja bygga om och man får nog räkna med cirka 20 tusen innan det är något så när klart och då hade jag tänkt handla avgasrör, stötdämpare och styrdämpare beg. Men då är du redan uppe i 75´Sek och det får du mkt race hoj för. Jag tror att det ultimata är att köpa en färdig kittad cykel med standard motor och avgasrör typ som Pålle gjorde. Alt. är nog att hämta ngt lätt krockat från tyskland och själv bygga om men då har du iallafall en lägre utgångkostnad.

Lycka till!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Ska ni bygga själva SÅ BYT INTE AVGASSYSTEM!!!

Träningar och allt annat blir så mycket lättare om ni bullrar lite och oavsett vad ni köper så finns inga garantier på ljudnivån. lägg pengarna på annat istället.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
"The basic rule of racebikes for beginners is reliability. Track time is how you learn to race. Money spent on fancy parts or tuning, or improving performance is money down the drain. It would be better to do two race schools than pop for expensive parts. You will be faster at the end, and if your bike is well-maintained, it will be all that you need for the first year. You want your bike to run all season as you learn. And there is plenty to learn."

Ovanstående är saxat från den bästa artikel jag läst i ämnet nybörjare och racing. Tycker du också att det låter klokt? Jag hoppas det. Läs hela artikeln här

Race handlar inte om att välja ett fordon, det är mycket större är så.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sparade pengar till nya fräscha däck gör faktiskt en hel del.
Slicks ska inte värmas upp för många ggr, så det är inte mängden gummi som är kvar i dem riktigt som avgör om det är bra fäste eller inte.
Spara pengar till däck, fräscha däck gör under för körningen, även om en stor del av det sitter i psyket.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Teddy skrev:
"The basic rule of racebikes for beginners is reliability. Track time is how you learn to race. Money spent on fancy parts or tuning, or improving performance is money down the drain. It would be better to do two race schools than pop for expensive parts. You will be faster at the end, and if your bike is well-maintained, it will be all that you need for the first year. You want your bike to run all season as you learn. And there is plenty to ."

Ovanstående är saxat från den bästa artikel jag läst i ämnet nybörjare och racing. Tycker du också att det låter klokt? Jag hoppas det. Läs hela artikeln här

Race handlar inte om att välja ett fordon, det är mycket större är så.

Hmmm...vettiga idéer. Och sjysst hoj också... :tummenupp
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Teddy skrev:
"The basic rule of racebikes for beginners is reliability. Track time is how you learn to race. Money spent on fancy parts or tuning, or improving performance is money down the drain. It would be better to do two race schools than pop for expensive parts. You will be faster at the end, and if your bike is well-maintained, it will be all that you need for the first year. You want your bike to run all season as you learn. And there is plenty to learn."

Ovanstående är saxat från den bästa artikel jag läst i ämnet nybörjare och racing. Tycker du också att det låter klokt? Jag hoppas det. Läs hela artikeln här

Race handlar inte om att välja ett fordon, det är mycket större är så.


Håller med...det är en kanonartikel. Och jag gillar citatet:
"Racing is living. All the rest is waiting"
 
Last edited:

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Fler än jag som har fått blodad tand.... hmmmm undra om man ska vara med och tävla om jumboplatserna :crash :crash
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
He he he....
Anar jag ett nytt team i nästa års Rookie600

Team Stränkan! :tummenupp

(Har du monterat på dämparna och puckarna på spettan än?)
 

Stiffy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sketen cross
Goodstuff skrev:
Som exempel angående kittade vs standardhojar så körde den långsammaste i STD600 på 57.831 på SM:et på Sviestad. Snabbast körde Quitte med 54.431.
Då är det bara kraschkåpor och lite klibbigare däck som är ändrat från affär.

Snabbaste Rookie600, med trimmad hoj, körde på 55.623.
"Stiffy" som har Cralles fjolårshoj, tror jag, körde på 56.162.

Dom enklaste 56orna jag har kört någonsin, och då var det
tredje gången jag satt på hojen, och första gången på torrt.
(första gången jag körde på Dunlop också)

Oftast när man köper en fjolårshoj, så får man mycket pryttlar med på köpet. Det tråkiga är ju att dom inte håller lika bra som en standard.

Håller med om att det funkar med en standard hoj i Rookie.
Jag körde 56or med en helt standard GSX-R600 -01- förra året på Sviestad SM. Problemet va att jag inte hängde med på rakorna och ut ur böjarna. Detta gjorde att jag aldrig kom i läge för att köra om, och när jag blev omkörd så hade jag nada att kontra med.

STD600 = A-förare
Rookie = B-förare
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Stiffy skrev:
Dom enklaste 56orna jag har kört någonsin, och då var det
tredje gången jag satt på hojen, och första gången på torrt.
(första gången jag körde på Dunlop också)

Oftast när man köper en fjolårshoj, så får man mycket pryttlar med på köpet. Det tråkiga är ju att dom inte håller lika bra som en standard.

Håller med om att det funkar med en standard hoj i Rookie.
Jag körde 56or med en helt standard GSX-R600 -01- förra året på Sviestad SM. Problemet va att jag inte hängde med på rakorna och ut ur böjarna. Detta gjorde att jag aldrig kom i läge för att köra om, och när jag blev omkörd så hade jag nada att kontra med.

STD600 = A-förare
Rookie = B-förare

Det är klart att en så välskött och bra hoj som Cralles exhoj är bättre än en standardhoj men den är ju inte nödvändig för att klara sig bra i Rookie - det vara mest det jag ville visa. Försökte inte dissa dig på något vis, ledsen om det uppfattades så. Hade jaghaft pengar hade jag också köpt en exhoj så jag förstår ditt val.
De flesta som kör STD600 är ju fjolårsrookies och man blir ju inte automatiskt snabbare för att man blir A-förare, kolla bara på EazyLiving. ;)

Lycka till i fortsättningen!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top