Frågor från en blivande hojåkare

Amund201

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Vagnhärad
Hoj
Monster 695 -07
Hej på er.

Jag planerar min inköp av min första hoj och allt runt omkring. Jag har suttit och lusläst forumet dom senaste veckorna och har hittat massor av matnyttigt. Men några saker har jag inte lyckas söka mig till så jag tänkte be er om hjälp:)

Jag har bestämt mig för en Monster 620 el 695 av olika anledningar, men tycker att utbudet är lite litet nu, men räknar med att det ökar på när våren närmar sig.
Så min första fråga är, ska jag satsa på att hitta en hoj nu, eller ska jag vänta till ut på våren? Ska jag räkna med att priserna stiger?

Min andra fråga. Vågar jag köpa en hoj som har varit nerlagt/tappad med små ytliga(?) skador, men som verkstaden har gått igenom utan att hitta något övrigt?

Ytterst tacksam för svar!

Vänliga hälsningar, en blivande Monster ägare:tummenupp
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Man skall alltid köpa när man själv tycker att priset är rätt!
Ingen vet om det går upp eller ner!
En tappad hoj bör inte vara nått problem men en vurpad kan det finnas mycket konstigt på, även saker som inte syns!
Titta noga, pruta hårt (kommer alltid fler) köp om det känns rätt, var aldrig ivrig!
Och välkommen till SH
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Man skall alltid köpa när man själv tycker att priset är rätt!
Ingen vet om det går upp eller ner!
En tappad hoj bör inte vara nått problem men en vurpad kan det finnas mycket konstigt på, även saker som inte syns!
Titta noga, pruta hårt (kommer alltid fler) köp om det känns rätt, var aldrig ivrig!
Och välkommen till SH

tja, de sammanfatta allt väldigt bra. :tummenupp
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Man skall alltid köpa när man själv tycker att priset är rätt!
Ingen vet om det går upp eller ner!
En tappad hoj bör inte vara nått problem men en vurpad kan det finnas mycket konstigt på, även saker som inte syns!
Titta noga, pruta hårt (kommer alltid fler) köp om det känns rätt, var aldrig ivrig!
Och välkommen till SH

japp...nu e väl gennerellt en bra period o köpa.. men som sagt tidigare.. det ärär alltid köparen som bedömmer om köp är rätt eller fel i prisfråga.. däremot hojval?.. personligen inget emot ducce,, men jag råder att ta lite större cc. man tröttnar för fort annars. men klart att det är helt individuellt..lycka till.:fyllisar
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag tycker nog du ska köpa en monster 900 eller 1000 så du får de riktiga grejerna :).
Bättre drag maffigare ljud. Men det är bara vad jag tycker...
 

Amund201

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Vagnhärad
Hoj
Monster 695 -07
Tackar för svar!

Självklart så är jag med på att det är köparen som avgör vad som är rätt pris, men jag menade mer generellt. Båtpriser tex, går generellt upp till våren och ner på hösten/vintern, och jag undrar väl om det är liknande på mc-marknaden.

Tappad hoj kan vara ok, vurpad kan vara "farligt/dåligt", Så tolkar jag svaret. Hojen jag tittar lite på sägs vara tappad, men den säljs dessutom av en handlare. Vågar man känna sig lite tryggare då kanske?

Jätte kul att ni tar er tid att svara, stort tack!

/Amund

Ps. Angående hojval så är monster givet för mig, och val av cc från inrådan av olika människor som menar att 6xx och 800 är bättre som nybörjar hojar än 900 och 1000. Samt att pris på både hoj och försäkring skiljer sig kraftigt på 6xx och 800+.
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Äntligen!!

Du är nog den första som jag sett har kollat SH arkivet och bestämt modell, innan du skriver "jag är ny här och heter Mr X och jag vill ha en bra hoj.. vilken skall jag köpa när jag har mellan 10-100 tusen i budget och vill toura till Himalaya samtidigt som jag funderar på att utmana bästa varvtiden på Mantorp?!?! btw jag bor i stan.. vad blir försäkringen då?!?! " :fyllisar

Välkommen till SH och lycka till med hojköp... :tummenupp
Gå på känslan och ha inte för brottom som sagt,

//Daneel
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Tappad hoj kan vara ok, vurpad kan vara "farligt/dåligt", Så tolkar jag svaret. Hojen jag tittar lite på sägs vara tappad, men den säljs dessutom av en handlare. Vågar man känna sig lite tryggare då kanske?

Jag köpte själv en "tappad" Monster av en handlare för några år sen. Det sa han ju inte förstås, men när jag köpt den och åkt en stund så hörde jag ju att motorn inte lät frisk. Det visade sig efter kontakt med förra ägaren att den legat omkull med motorn igång en halvminut ungefär. Det räckte tydligen för att paja motorn. Inget oljetryck är ju det jag kommer att tänkta på då...
Och handlaren mörkade som sagt det, fast han visste om det. Han visste även om att motorn gått torr, och hade själv dömt ut den när föregående ägaren var in med den. Han fick den billigt och krängde den vidare till mig dyrt. Som tur var fick jag pengarna tillbaka.
Så lita inte på handlare..
 

Carnage

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kom och kolla och lyssna på min Monster 900, den är till salu.. Bor i samma stad som dig.. 900 fungerar alderles utmärk att övningsköra med. Jag vet, använde min 900 för det endamålet..
 

Amund201

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Vagnhärad
Hoj
Monster 695 -07
Kom och kolla och lyssna på min Monster 900, den är till salu.. Bor i samma stad som dig.. 900 fungerar alderles utmärk att övningsköra med. Jag vet, använde min 900 för det endamålet..

Det erbjudandet tar jag dig garanterat upp på, du har ett pm inom en minut el två:D

Du är nog den första som jag sett har kollat SH arkivet och bestämt modell, innan du skriver "jag är ny här och heter Mr X och jag vill ha en bra hoj.. vilken skall jag köpa när jag har mellan 10-100 tusen i budget och vill toura till Himalaya samtidigt som jag funderar på att utmana bästa varvtiden på Mantorp?!?! btw jag bor i stan.. vad blir försäkringen då?!?! " :fyllisar

Välkommen till SH och lycka till med hojköp... :tummenupp
Gå på känslan och ha inte för brottom som sagt,

//Daneel

Tackar för det:)

Jag köpte själv en "tappad" Monster av en handlare för några år sen. Det sa han ju inte förstås, men när jag köpt den och åkt en stund så hörde jag ju att motorn inte lät frisk. Det visade sig efter kontakt med förra ägaren att den legat omkull med motorn igång en halvminut ungefär. Det räckte tydligen för att paja motorn. Inget oljetryck är ju det jag kommer att tänkta på då...
Och handlaren mörkade som sagt det, fast han visste om det. Han visste även om att motorn gått torr, och hade själv dömt ut den när föregående ägaren var in med den. Han fick den billigt och krängde den vidare till mig dyrt. Som tur var fick jag pengarna tillbaka.
Så lita inte på handlare..

Det där var intressant läsning! Där här handlaren mörkar ju dock inte att hojen varit "tappad", men ändå.
Pratade med tjejen om det och som jag förstår det så har jag rätten på min sida ifall det skulle visa sig vara en "vurpad" hoj med fler skador än handlaren uppger... Fan att det ska vara så svårt att köpa hoj:näsblod

Tack för svaren, fyll gärna på med fler åsikter.


/Amund
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top