Frågor inför köp av beg LC4.

FredrikSandgren

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2019, Harley Davidsson, Sportster Iron 883 & Suzuki GSX 750EF
Tjipp, Jag tänkte köpa en KTM, 625a eller 640, och har någonstans mellan 30 och 45 k att spendera, lägger helst inte över 40k men finns det en väldigt bra anledning att välja en nyare modell så får man väl kanske bita ihop lite.

Jag har kört 250 cross ett tag men är sugen på att kunna köra på allmän väg. Jag tänkte pendla och leka med den. Kör nog både asfalt och grus men jag håller nog inte på med massa stunts.

1. Finns det några viktiga förändringar som skett vid någon årsmodell som är bra att tänka på. Så man t.ex. inte köper en lc4 från 01 då det är någonting som är mycket bättre på en 02a.

2. Vilka frågor är viktiga att ställa till säljaren?

3. Är duke II ett alternativ?

4. Finns ju XT660 med.. vad är skillnaderna mellan den och LC4an?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Tjipp, Jag tänkte köpa en KTM, 625a eller 640, och har någonstans mellan 30 och 45 k att spendera, lägger helst inte över 40k men finns det en väldigt bra anledning att välja en nyare modell så får man väl kanske bita ihop lite.

Jag har kört 250 cross ett tag men är sugen på att kunna köra på allmän väg. Jag tänkte pendla och leka med den. Kör nog både asfalt och grus men jag håller nog inte på med massa stunts.

1. Finns det några viktiga förändringar som skett vid någon årsmodell som är bra att tänka på. Så man t.ex. inte köper en lc4 från 01 då det är någonting som är mycket bättre på en 02a.

2. Vilka frågor är viktiga att ställa till säljaren?

3. Är duke II ett alternativ?

4. Finns ju XT660 med.. vad är skillnaderna mellan den och LC4an?

1. 625:an fick väl elstart 03.. Senare modeller av 625:an har även lite längre mellan service.

2. Pass

3. Duke går inte att köra grus med.

4. Har inte kört en men av det jag hört så mindre kraft i motorn och tyngre. Men samtidigt bekvämare att köra och mer slitstark.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Har ägt en 660X-04 själv och det går inte att jämföra. Men som sagt något mer behaglig att tuffa runt på lite längre sträckor. Känns mer som en motorcykel om man säger så :) Tröttnade efter ett par månader, var tung och saknade effekten jag ville ha. Hade det varit en 70-80 Hk på bakbananen hade det varit en annan femma :D Motorn kändes odödlig och har långa serviceintervaller. Går fint att skoja runt med den och köra grus. Men som sagt den väger nästan 50 kg mer.
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Tänkte låna tråden, och fråga vilken man ska välja av lc4orna? 625 640 660? Inte så stor skillnad eller?
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tänkte låna tråden, och fråga vilken man ska välja av lc4orna? 625 640 660? Inte så stor skillnad eller?

Tja det gamla vanliga. 625 och 660 spelar väl i samma division. Någon pålle till i 660:n och lite mer vrid. 625:an är begåvad med elstart. Kan vara ganska skönt att ha ibland :tungan 640 väger lite mer och har annan förgasare. Tänker inte orda mer om den. Har aldrig testat en så... Annars är det väl samma serviceintervaller på dem. Olja + filter 250 mil. Ventilkoll vid 500 mil. Årsmodell 05 -06 har 500 mil på olja och filter. Många byter oftare än rekommenderat intervall ändå.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tänkte låna tråden, och fråga vilken man ska välja av lc4orna? 625 640 660? Inte så stor skillnad eller?


Det enda som skiljer sig mellan 640 & 625 motormässigt är bara förgasaren & avgasystemet!! och då pratar jag om dem 2004 & äldre. Från 2005 & 2006 är jag till 99% att de använder sig av samma dubbeldämpare på alla 3 modellerna.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast


1. Finns det några viktiga förändringar som skett vid någon årsmodell som är bra att tänka på. Så man t.ex. inte köper en lc4 från 01 då det är någonting som är mycket bättre på en 02a.

2. Vilka frågor är viktiga att ställa till säljaren?

3. Är duke II ett alternativ?

4. Finns ju XT660 med.. vad är skillnaderna mellan den och LC4an?

1. Nja inte så mkt mellan 2001-2002 förutom 5" fälg i bak, magura styre, bättre utformad ram nere vid oljefiltret på höger sida samt lite kosmetiskt. Stora skillnaden som många andra har sagt är från 2003 med high flow toppen! Många "även jag fast jag hade en 2001" klagade på för svampig frambroms på 2002!

2. Servicebok om den inte finns be att få se en körjournal på vad han bytt! På
de första på 2000-talet hade problem med styrkronorna men de ska fixat på garanti på de flesta! Kolla så de flesta origdelarna finns kvar då en del tycker om att modda! Titta inte så mkt på lite repig plast mm utan kolla efter läckage
från motorn, gaffeln. Om du nu skulle misstänkta omkullkörning kolla efter sprickor på ramen speciellt bakramen!

3. Duke II är en mkt fin hoj beror lite på vad du ska har hojen, visst du kan kränga på grusdäck men skulle avråda dig då fjädringen har lite för kort slag för att kunna njuta av riktig grussmisk! Du tjänar på att kolla efter någon som har andra pipor i bak om du vill ha välljud alt annan förgasare så får du en pigg hoj. Om jag inte tyckte om att köra grus så skulle garanterat äga en Duke II.

4. Mkt slitstark hoj men något tung samt kostar en del att modda, det är bara
att följa tråden ang XT660. Säkert bra brukshoj men jag trivs med min KTM vibrator!!

640 väger väl mer också? :confused:

Jo till viss del eftersom den har 12L tanken och stålbakramen för Passagerare + säkert nåt mer. Kommer inte ihåg exakt därför sade jag bara om det motormässiga!
 
Last edited:

frajje

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda Cbr
Har kört en 640 och har en 625:a och kan säga att skillnaden är rätt stor..
Är de någon som säger nått annat ljuger de eller så är min 625:a unik och går mkt bättre än va den ska.. :confused:

Har tyvärr inte kunnat jämföra 625 och 660.. de skulle va kul att se.

Men är man ny (grön) på allt va MC innebär så är nog 640 de rätta valet.
 

FredrikSandgren

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2019, Harley Davidsson, Sportster Iron 883 & Suzuki GSX 750EF
Tack så jättemycket för era inlägg, jag är jättetacksam då detta är lite svårt för mig eftersom jag inte provat dom eller varit intresserad av motarder så länge.

Av detta känns det som att XT660 inte är intressant för mig och att jag ska fråga om en eventuell 625 har elstart och att man ska försöka få en eventuell 640 som är nyare än 02.

625an lockar ju mest men dom är få och dyra på blocket. Så jag får se vad det blir eller vet ni nått ställe förutom blocket och enduromx som är bra?

Vad kostar en ny uppsättning plast och vart köper man det billigt om man nu skulle köpa en som är lite skabbig?

Sen har jag ju kört cross ett tag så jag är ju inte obekant med hojjar som det är hyfsat drag i. Ju mer desto bättre kanske.
 
Last edited:

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Tjipp, Jag tänkte köpa en KTM, 625a eller 640, och har någonstans mellan 30 och 45 k att spendera, lägger helst inte över 40k men finns det en väldigt bra anledning att välja en nyare modell så får man väl kanske bita ihop lite.

Köp min 620. Bild finns i mitt garage.

Edit: Nya däck är det på oxå. Rullat 50 mil :)
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
FredrikSandgren: en grej du kan göra är att dra till N.P Bil (vid... va fan området nu heter haha... mellan solåscenter och jordbron)
han har en KTM LC4 640 SM som du säkerligen kan provköra (I've done it).
och 640'n är då den klenaste av dessa tre modeller, men långt ifrån en slö/dålig hoj!

nu har jag inte haft min KTM så länge, men något jag känner Yamahan (hade en XT600E tidigare) är bättre för att just att pendla till och från jobbet eller liknande, den är verkligen bara att starta och köra - medan iallafall jag känner av att man får låta KTMen värma upp lite innan den kan avnjutas (men avnjutas desto mer) och "gillar inte" kort pendling lika mycket, men det är ingen fakta utan bara mina (tidiga) teorier/vibbar av hojen.

*edit*
http://www.blocket.se/vi/12281742.htm?ca=17_s <--- där har du den
 

FredrikSandgren

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2019, Harley Davidsson, Sportster Iron 883 & Suzuki GSX 750EF
Werzion: Ahaa...mm.. kanske ska dra dit...

Köpa din 620?
Men hallå vad är 620??? Den modellen har vi inte pratat om...
Va ska du ha för den och ge mig mer info.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Werzion: Ahaa...mm.. kanske ska dra dit...

Köpa din 620?
Men hallå vad är 620??? Den modellen har vi inte pratat om...
Va ska du ha för den och ge mig mer info.

En äldre 625 kan man kalla det då 625 kom först 2002 tror jag det var.
Om den är lika fin innan Bananhjärna köpte den så är den klart intressant att kolla på!
 

FredrikSandgren

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2019, Harley Davidsson, Sportster Iron 883 & Suzuki GSX 750EF
En äldre 625 kan man kalla det då 625 kom först 2002 tror jag det var.
Om den är lika fin innan Bananhjärna köpte den så är den klart intressant att kolla på!

Vad skiljer den och 625an då? Ingen elstart och lite svampigare frambroms och en äldre sorts top?

Har du sett den innan han köpte den?
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad skiljer den och 625an då? Ingen elstart och lite svampigare frambroms och en äldre sorts top?

620 har kortare slag på motorn (bl.a. - det finns fler småskillnader) och original sitter det Dell'Orto-förgasare på den. Bromsen är OK, men man vinner ju på att montera på lite bättre prylar förstås. Toppen är densamma som på de andra LC4 fram till och med 2002 - sedan kom high flow. 620 tillverkades i lite olika utföranden fram till och med 2001. Saknar elstart.
 

FredrikSandgren

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2019, Harley Davidsson, Sportster Iron 883 & Suzuki GSX 750EF
620 har kortare slag på motorn (bl.a. - det finns fler småskillnader) och original sitter det Dell'Orto-förgasare på den. Bromsen är OK, men man vinner ju på att montera på lite bättre prylar förstås. Toppen är densamma som på de andra LC4 fram till och med 2002 - sedan kom high flow. 620 tillverkades i lite olika utföranden fram till och med 2001. Saknar elstart.

Ok... hmm...
vad innebär det att den har kortare slag på motorn då? (vet inte mycket om motorer förutom hur man får dom varma ; )
Är det en sämre förgasare än senare 640s eller är den jämförbar med den på 625an?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top