Frågor inför körkort nästa år!

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Tja. Jag skulle vilja fråga några frågor om att ta A1 körkort. Har sökt efter svar på frågorna men jag är fortfarande inte riktigt säker ännu. Såg inget specifikt forum för körkortfrågor heller, så jag postar det här!

Jag fyller år i mycket tidigt april och vet att man inte får övningsköra innan dess men jag har läst att man behöver göra någon risketta och risktvåa. Jag förstår detta som att det är två teoridelar. Kan jag göra riskettan och risktvåan innan jag börjar övningsköra? Typ göra dom nu i vintern så jag har de klara tills april? Finns det något mer obligatoriskt att göra när man gjort riskettan och risktvåan? Med andra ord, vad behöver man göra innan uppkörning/teoriprov?

Sedan är det så att jag kan teorin rätt bra så det behövs inte så mycket träning på. Men den praktiska delen (körningen) behövs lite träning på tror jag. Jag har aldrig kört ett växlat fordon förut och har inte kört i hastigheter över 50 km/h. Kan man typ boka körlektioner på körskolor och träna på just växling och att köra i höga hastigheter?

Sen har jag en slutgiltig fråga angående hoj. Jag hade tänkt köpa en Honda CBR125 men har hört att den är väldigt liten. Jag är 190cm lång och är nu bara 15 år. Skulle den vara helt obekväm för mig att köra?

P.S: Rekommenderar ni några bra/billiga körskolor i Stockholms området nära Bromma/Ekerö hållet?
Tacksam för svar!

(Upptäckte just att tråden blev väldigt lång, hehe. Hoppas ni orkar läsa allt)
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Jag fyller år i mycket tidigt april och vet att man inte får övningsköra innan dess men jag har läst att man behöver göra någon risketta och risktvåa. Jag förstår detta som att det är två teoridelar. Kan jag göra riskettan och risktvåan innan jag börjar övningsköra? Typ göra dom nu i vintern så jag har de klara tills april? Finns det något mer obligatoriskt att göra när man gjort riskettan och risktvåan? Med andra ord, vad behöver man göra innan uppkörning/teoriprov?

Sedan är det så att jag kan teorin rätt bra så det behövs inte så mycket träning på. Men den praktiska delen (körningen) behövs lite träning på tror jag. Jag har aldrig kört ett växlat fordon förut och har inte kört i hastigheter över 50 km/h. Kan man typ boka körlektioner på körskolor och träna på just växling och att köra i höga hastigheter?
Riskettan är teoretisk, tvåan är dock praktiskt och ska tydligen göras i slutskedet av utbildningen, när du kan köra dvs.

ja, det är vad en körskola är till för.

du har säkert sett sidan, men här står mycket http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

resten får nån annan svara på :) lycka till!
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
ang risk1 o risk2. Risk1'an är rent teoretiskt, medans risk2'an är körning på bana(gillinge bl a). Man kan tydligen göra dem i vilken ordning man vill.

Tro INTE att du kan teorin rätt så bra. utgå istället ifrån att du e kass på den och plugga mer. för när du väl sitter där och är nervös är det ett plus att kunna det klockrent(jag tyckte också jag kunde teorin bra. skrev upp 3ggr, som tur var stämde det att jag hade stenkoll på körningen för det blev bara 1 uppkörning).

har du inte kört ett växlat fordon förut och siktar på att köra upp april är det nog bäst att du går ifrån datorn och beger dig ut för att övningsköra.

men vad vet jag. du kanske har jättetalang för det mm.....

edit: fan jag e långsam... 5min för att skriva mitt inlägg :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror inte det är några större problem att köra växlat sen.
Jag hade aldrig ens kört moped när jag i somras (25 år gammal) fick för mej att ta körkort och köpte en 750cc.
Körde lite på en parkering i kanske 2 timmar och sen gav jag mej ut på vägarna med farsan i släptåg. Inga problem.

Angående riskutbildningarna så måste man (konstigt nog) göra dom innan man skriver upp teorin. Det är iaf så jag fattat det. Konstigt att man måste göra det praktiska innan teorin men så är det.
Men som dom skrev innan så är ettan teoretisk och tvåan mer praktisk så den kommer du nog inte kunna göra i vinter.

Sen angående en hoj som passar så är det nog bara ge sej ut och provsitta. Det är det bästa sättet att hitta en som passar din kroppsbyggnad.
Tänk oxå på kraven för hojen om du ska använda den att köra upp på.
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Mitt tips på körskola är S:T Eriks körskola. Dom har sin MC utbildning i Barkarby. Lite längre att åka från Ekerö än någon körskola i Bromma. Men denna körskola har fördelar. Dom erbjuder både Risk 1an och Risk 2an. Dom har egen övningsbana där dom kör risk 2an. Dessutom så utgår uppkörningen från barkarby vilket gör att du tränar på "den" bana du faktiskt kommer köra upp från. Som tidigare skirvet i tråden så är Risk 1an helt teoretisk och 2an praktisk. Man måste göra båda innan man får skriva teorin. Riks 2an får man ut mer av, kan vara riktigt kul och dessutom en ren körträning när det gäller höghastighets bromsning och kurvtagning OM man ser till att göra den när man kan köra lite.

Vet inte hur mycket koll du har på vilka moment som gäller vid uppkörning. Men att gasa upp i lite hastighet, växla för att göra högfarts provet och bromsprovet är det absolut enklast. Det som nog alla är överens om är att lågfartsdelen i uppkörningen är det som oftast strular till det.

Såg att körkortsportalens länk var infogad ovan. Ett väldigt bra tips är att gå in där och verkligen läsa igenom det som står. Följ även dom länkar som finns där till transportstyrelsen så får du information om vad som gäller i detalj i dom olika momenten av uppkörningen. Både på bana, säkerhetskontrollen och landsvägskörningen :eek:)

Lycka till
 

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Tacksam för alla svar! :)

Så ni menar att man redan nu skulle kunna göra risk ettan? Redan innan man fyllt 16 år? Skulle vara trevligt att kunna göra det! :tummenupp

Några fler frågor har nu även kommit till tanken. Jag har läst något om "counter-steering"... låter lite läskigt, hehe :gnissla. Men det står att det känns naturligt att göra det/man gör det automatiskt. Så om jag har lutat mig i svängarna på min moppe, betyder det att jag faktiskt redan har "counter-steer'at"?

Edit: Har kollat upp S:t Eriks Trafikskola nu men det verkar som om de bara har utbildning för begränsat A och obegränsat A körkort, inte A1 körkortet :(. Vet du/ni någon annan bra körskola nära Bromma/Ekerö som erbjuder utbildning för A1 körkort?
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
CBR125 skulle jag glömma direkt, var också sugen på en sådan när tiden begav sig. Provsatt och insåg direkt att den är byggd för små Thailändare på 150 cm. (Även byggd i Thailand förövrigt)

Jag är 184 cm, trivdes mer än bra på min Hyosung Comet 125, några hästar fler än Hondan, fullvuxen i storleken, V-twin med gott ljud osv.
Riktigt prisvärda idag också, bara kolla så att allt är fint i skicket.
Sålde min -04 för 15 000:-, det var exakt 2 år sedan, prick på datumet faktiskt! Då hade den gått 1200 mil, så det lär ju vara billigt som fan nu :tummenupp

[YOUTUBE-ID]5OdeJAx8c2A[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
St:Eriks skulle jag precis skriva att du skulle skippa men det slipper jag ju nu när dom inte har "din" utbildning.
Dom släppte iväg en kille på uppkörning och stack sen iväg vilket resulterade i att han när han misslyckades med uppkörningen fick köra hem hojen själv. Jävligt oseriöst av både skola och elev..

Mitt tips är www.jarlatrafikskola.se där tog jag min lapp, har bara gott att säga om den skolan och folket som arbetar där.
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Den nya CBR125R är betydligt mkt större än den gamla, Jag har den nya CBR150R här i thailand och den misstas ofta för en 600a hoj, och den är utseende och storleksmässigt identisk med den nya 125an.

Riktigt snygg också (hojjen altså):

148592_457256497025_702052025_5974512_3731338_n.jpg


72195_450597667025_702052025_5887843_1825411_n.jpg
 
Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Tacksam för alla svar! :)

Så ni menar att man redan nu skulle kunna göra risk ettan? Redan innan man fyllt 16 år? Skulle vara trevligt att kunna göra det! :tummenupp

Några fler frågor har nu även kommit till tanken. Jag har läst något om "counter-steering"... låter lite läskigt, hehe :gnissla. Men det står att det känns naturligt att göra det/man gör det automatiskt. Så om jag har lutat mig i svängarna på min moppe, betyder det att jag faktiskt redan har "counter-steer'at"?

Edit: Har kollat upp S:t Eriks Trafikskola nu men det verkar som om de bara har utbildning för begränsat A och obegränsat A körkort, inte A1 körkortet :(. Vet du/ni någon annan bra körskola nära Bromma/Ekerö som erbjuder utbildning för A1 körkort?

Tjena!

Motstyrning är när man använder händerna för att få ner hojen i lutning och det är en väldigt grym teknik att använda och man kan få ner hojen i lutning (och därmed svänga) på ett väldigt effektivt sätt. Ju mer man trycker med handen ju mer kommer hojen att luta åt den sida man trycker på. Jag gör det enkelt för mig och saxar in lite från "full kontroll"

Motstyrning/Styrkommando

Motstyrning är det mest effektiva sättet att styra en motorcykel. Du ger ett kort och bestämt tryck på styrhandtaget på den sida som du vill svänga åt. Du ger ett styrkommando. Skall du svänga åt höger trycker du på höger handtag. Du svänger alltså ett kort ögonblick åt motsatt håll än dit du egentligen vill svänga. Detta flyttar cykelns kontaktpunkt mot underlaget utåt från svängens centrum så att cykeln snabbt uppnår önskad lutningsvinkel och därmed svänger.

Här är länk till hela pdf-filen full kontroll med massa bra tips i.
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Mitt tips är www.jarlatrafikskola.se där tog jag min lapp, har bara gott att säga om den skolan och folket som arbetar där.

Kan bara hålla med om Jarla, bra folk och seriös utbildning som inte bara syftar till att få dig igenom uppkörningen med absolut minsta ansträngning - utan en utbildning i att överleva på motorcykeln i trafiken. Med det sagt så kan nog Jarla upplevas som lite dyrare i längden jämfört med andra skolor. Men med tanke på vad en MC är i trafiken jämfört med dom andra fordonen så är det för mig en investering värd pengarna.

Lycka till!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
ytterligare en skitkrånglig beskrivning av motstyrning :p

Man svänger till väldigt kort åt "fel" håll med styret så cykeln börjar luta åt "rätt" håll.
Finns massa bra videos på tuben om det :)
 

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Kollade upp motstyrning på Ytube och det värkar ju inte så farligt... :p



Den nya CBR125R är betydligt mkt större än den gamla, Jag har den nya CBR150R här i thailand och den misstas ofta för en 600a hoj, och den är utseende och storleksmässigt identisk med den nya 125an.

Riktigt snygg också (hojjen altså):

[Bilder]


Men en ny CBR125 är väll rätt dyrt?
Jag har en budget på max 20 000 för motorcykel så jag vet inte om jag skulle ha råd med den då.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ring trafikskola, Börja med teorikurs redan nu. ÖVNINGSKÖR MYCKET innan uppkörning och uppskrivning. Läs böckerna ordentligt! När du skriver upp LÄS frågorna ordentligt så du förstår dem!
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
ytterligare en skitkrånglig beskrivning av motstyrning :p

Man svänger till väldigt kort åt "fel" håll med styret så cykeln börjar luta åt "rätt" håll.
Finns massa bra videos på tuben om det :)

varför krångla med motstyrning. det där märker han direkt när han e ute på risktvåan iaf. rent logiskt är det ju helt OFF hur den reagerar. men men. så fort du gör risktvåan så lär du garanterat få känna på det och då kommer det te sig som det mest naturliga som finns även om din skalle säger att så borde den inte reagera.
 

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600 F3
Den gamla CBR125 må vara lite liten... men tusan vad trofast, skön, billig i drift, den cykeln va mot mig när jag körde på A1-kort. Kan varmt rek. den hojen, men du kan nog skaffa vilken Honda som helst och bli nöjd :D
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Som redan skrivits, en bra körskola ger dig mer än körkort så snabbt som möjligt, dom ger dig utbildning så att du ska överleva i trafiken.

Där jag gick fick vi lära oss massor av körteknik b.la. Gör utbildningen betydligt roligare också när det är mer än bara grunderna som ska läras in. Tror att intresserade och entusiastiska instuktörer gör väldigt mycket också.

Riskettan är som sagt en teoriutbildning om risker, tvåan är förrädiska situationer, undanmanöver och bromsning m.m. Den delen är rätt rolig faktiskt. Man brukar få en del egen körtid också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top