Frågor kring ett skinnställ

add3

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Husaberg 450 motard -06
Hej !

Jag ska köpa mig ett nytt ställ nu i höst. Men har en del frågor kring detta. Jag var inne på Handelsboden och tittade på ett fint hel ställ för ca 4000 kr , ett pris jag tyckte va helt okey. Efter de åkte jag bort till AVAMC och tittade på deras hel ställ och dom ligger runt 10 000 kr, ngt som jag tycker är lite mycket pengar enbart för ett ställ.

Men min fråga är, är handelsbodens produkter skit eller så pass mkt sämre än dom andra ställen för runt 10 000 ? Är de värt att lägga dom extra pengarna på den dyrare eller är de bara onödigt ?

Tack på förhand / Andreas

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kort svar: Ja! Långt svar: Nja...

Ja, du får lite vad du betalar för när det gäller skinnställ. En stor del av det som kostar extra är bättre sömmar, bättre komfort (bättre passform, skönare foder, tvättbart foder, bättre ventilation osv), bättre skydd och mer tanke bakom ställen. Men sen kostar ju märket i sig en hel del också, som så ofta annars.

Jag lägger mer än gärna dom extrapengarna på ett bättre ställ eftersom jag vis av erfarenheten vet hur pass mycket bra skyddsutrustning är värd den dag man behöver den.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det har nog mer med vilket skinnställ du har kikat på att göra än handlaren. Skiljer ju rejält mkt mellan olika märken och och modeller både i kvalitet och skydd.

Lär inte skilja så jättemkt i pris på exakt samma modell av ställ hos olika handlare i Sverige.. (bortsett från om någon har nån sorts kampanj då)..

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det har nog mer med vilket skinnställ du har kikat på att göra än handlaren. Skiljer ju rejält mkt mellan olika märken och och modeller både i kvalitet och skydd.

Lär inte skilja så jättemkt i pris på exakt samma modell av ställ hos olika handlare i Sverige.. (bortsett från om någon har nån sorts kampanj då)..

Lite svårt o jämföra. Handelsboden säljer "noname "produkter under eget namn, som bara finns hos dom. Andra mc-handlare har ofta märkes produkter som köper ifrån dom stora grosisterna i Sverige (t.ex Duells, Vartex eller Jofrab)

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Daytona 675
Köp mitt rc-1. sprillans nytt och ditt för 4500:-
Då får du det bästa från bada världar

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Min älskade bro och jag har haft många timmars både djupa och hetsiga samtal om skinställ och kvalite. Han kör uteslutande Dainese och just nu Alpinestars.
Personligen har jag aldrig fått en bra motivering till varför priset på dessa ställ ska motivera standarden på ett ställ med mindre känt och erkät märke.
SÅ, inför denna sesång hade min bror inhandlat ett sprillans nytt tvådelat skinställ från Alpinestars. Pris......: (censur) = 10000+. Jag passade på att gå in på sharkspeed.com och köpte mig ett Alive ställ för 3995 ( 25% sänkt)
Nu när sesången närmar sig sitt slut så är jag rätt nöjd. Stället sitter som det ska. Ingående jämförelse av sömmar, skydd, töjbarhet, tjocklek, "ventelation" mm mm visar att det finns små skillnader. Min bror har haft sitt ställ hos skräddare vid två tillfällen. Dels för att sy om gylf och dels för att sy om blixtlås i jackan. ´Min käre bror som är en riktig märkes "junky" har väldigt svårt att motoivera sina köp just nu. Fast å andra sidan, ingen av oss har testat ställen mot backen ännu :eek:)

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Ofta är de billiga ställen fula. :rolleyes: Det borde vara av mindre betydelse kan man tycka, men för mig så är utseendet ändå viktigt.

Vad gäller skyddsförmåga så tror jag att passformen är det allra viktigaste. Om stället sitter bra på kroppen så skulle jag tro att det skyddar minst dubbelt så bra som ett allväders-ställ om du kanar, oavsett vad prislappen låg på.

Det som kan vara tänkvärt utöver dessa två punkter är väl då hur länge stället håller. Ett ställ med bra material och sömmar håller kanske dubbelt så länge som ett sämre ställ, vad vet jag?

Själv köpte jag ett begagnat dainese 2-delat ställ i våras när jag inhandlade min utrustning och det har problemet att knäskydden vill glida upp lite. Detta tror jag beror på att byxorna är en storlek för stora, och det är ett bevis på att märket inte är allt. :huvet

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Skillnad, JA..

Det som brukas mest här är ju "Du får vad du betalar för" Om du köper ett noname sytt i Pakistan med skinn som inte någon annan tillverkare vill ha sa märks det först när du vurpar. Och det är det bra om det funkar..

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Köp ett skräddarsytt ställ. Knappt dyrare än ett vanligt "bra" ställ men det sitter som om du var född med det :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jo nog är det skillnad alltid, men skinnstället är enligt mig (baserat på hojåkning sen -89 och 12 års RR) minst viktigt i skyddsutrustningen.
Lägg de pengar du har på så bra hjälm, ryggskydd, stövlar och handskar som du hittar, i den ordningen, sen ställ.
Du kan alltid byta knäskydd i stället och det är det viktigast skyddsjobbet ett ställ utför.
Skrapsår efter en sprucken söm är inte kul men ett värsting Dainese på beskostnad av t.ex biltemastövlar/krossad fot är en dålig ekvation.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Viktigast är nog passformen o att man inte använder ställets inbyggda ryggskydd.De som kör roadracing kan ju kasa på sina ställ ganska långt utan att det går hål på dem.Så nog håller ett lite billigare ställ för gata.Men lyktstolpar o bilar gör ju ont

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Man kan ju faktiskt hitta "märkes"ställ beggade på blocket för en bra peng, om märket är viktigt.
Det bästa är väl att det passar och att du använder det. Har sett många den varma delen av denna sommar som kör med shorts o t-shirt. Stället gör ingen nytta hemma...

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Viktigast är nog passformen o att man inte använder ställets inbyggda ryggskydd.De som kör roadracing kan ju kasa på sina ställ ganska långt utan att det går hål på dem.Så nog håller ett lite billigare ställ för gata.Men lyktstolpar o bilar gör ju ont
Fast, varför skulle man ha sämre grejer på gata, där egentligen risken att råka ut för en vurpa är större, med lösgrus, dieselspill, rådjur, mottrafikanter osv?

Fast å andra sidan, ingen av oss har testat ställen mot backen ännu :eek:)
Men i slutändan är det det enda som egentligen räknas! Vore det bara för vindskyddet kan man lika gärna köpa ett regnställ för 129,90 på Rusta istället.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Kikar du på fcmoto.de så hittar du märkesställ för bara någon tusenlapp mer än vad du betalar för ett no-name märke i sverige

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fast, varför skulle man ha sämre grejer på gata, där egentligen risken att råka ut för en vurpa är större, med lösgrus, dieselspill, rådjur, mottrafikanter osv?

Men i slutändan är det det enda som egentligen räknas! Vore det bara för vindskyddet kan man lika gärna köpa ett regnställ för 129,90 på Rusta istället.
Menade att själva skinnet håller mer än väl för att kasa på vägarna där man i regel inte håller 300. Men givetvis behöver man nästan bättre skydd mot stötar o slag på gata än bana

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Att sy ett ställ som skyddar bra är ingen konst, att sy ett ställ som skyddar bra, är bekvämt och följsamt är svårare.
Många av de billiga ställen jag provat har suttit så illa att det faktiskt bidragit till en sämre körupplevelse, när jag sitter på hojen så vill jag inte lida för att stället stretar o klämmer för då blir det svårare att koncentrera sig på körningen.

Kan rekommendera en roadtrip till louis.de i Lübeck, stort utbud, bra priser och hjälpsam o trevlig personal.
Visst kostar resan ca3500 men lasta bilen med div maltbaserade drycker på vägen hem så är reskostnaden betald :) , dessutom så är det ju en kul resa.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Menade att själva skinnet håller mer än väl för att kasa på vägarna där man i regel inte håller 300. Men givetvis behöver man nästan bättre skydd mot stötar o slag på gata än bana
Nja, nu är det inte så ofta man håller 300 bana heller, dels pga korta rakor, dels pga oftast drevade racehojar, å få hojar går 300 oavsett ;) Så i många fall körs det nog fortare på väg när folk kör långa toppfartsrepor på motorvägen.

Olika skinntyper och kvaliteter har olika tålighet mot skrapning. Jag har ett par skinnbyxor som inte överlevde en cykelvurpa, ungefär precis såna byxor som väldigt många krompråmsåkare har. Även om skinnet i sig håller så måste ju stället sitta ihop också. Det är dyrt att göra dubbla, trippla och fyrdubbla sömmar som det är i lite finare/bättre/dyrare ställ, så i många billigare ställ är det enklare sömmar som helt klart är känsligare för hasning/våld.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Om man har en begränsad budget för inköp av skinnställ så skulle iallafall jag hellre köpa ett begagnat på Blocket än ett nytt noname. Märkesställen skulle inte våga att riskera sin intjäning och rykte genom att göra ställ med dålig kvalitet. De är inte där utan att ha jobbat för det. Förvisso kan det finnas en viss priskartell men om dåligt rykte uppstår att ett märke inte håller vad det lovar så blir det illa för dem. Särskilt med Internet numera där vi kan hjälpas åt mer effektivt om någon blir blåst eller får kass service.

Jag skulle kika på FC-Moto men ha tålamod. Vissa beställningar gick i Stålmannenfart men någon försvann på vägen. Dock är det bara att lyfta luren om det drar ut mer än två veckor på tiden. Nu börjar det lugna sig och vintertid är det mycket bra service.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Jag köpte ett Lindstrand Sepang på MC-Huset i Malmö för 3 500:- det sitter gjutet och var bäst i test 2008-09! jag e hel nöjd! har en kompis som kör med Berik Racingställ för 10papp han tycker mitt sitter bättre med! så jag skulle säga satsa på ett Lindstrand Sepang! billigt och otrolig bra faktiskt! :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA