Frågor kring lås

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Yamaha R1
Jag kommer investera i ett skivbromslås med inbyggt larm, och det verkar finnas några att välja bland.
Ni som har erfarenhet, vilket ska man välja? Löser de ut vid minsta vindpust? eller krävs det lite mer rörelse?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Jag kommer investera i ett skivbromslås med inbyggt larm, och det verkar finnas några att välja bland.
Ni som har erfarenhet, vilket ska man välja? Löser de ut vid minsta vindpust? eller krävs det lite mer rörelse?

Jag kör med Abus 8077. Krävs en del rörelse, två individuella vill jag minnas. Aldrig haft problem med att vinden sätter igång den. Om man har det problemet borde det gå att lös genom att sätta den på bakre skivan istället. Nöjd med den. Låter inte överdrivet högt, men fångar garanterat omgivningens uppmärksamhet.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Har ett Oxford av hänglåsmodell med larm. Väldigt känsligt men minsta vindpust har inte triggat det hittills.

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Yamaha R1
Jag kör med Abus 8077. Krävs en del rörelse, två individuella vill jag minnas. Aldrig haft problem med att vinden sätter igång den. Om man har det problemet borde det gå att lös genom att sätta den på bakre skivan istället. Nöjd med den. Låter inte överdrivet högt, men fångar garanterat omgivningens uppmärksamhet.

Tack för svar.
Några frågor dock, har det betydelse om låset sitter på främre eller bakre skivan?
Om väl larmet utlöser, stänger det av sig självt? Eller tjuter det i timmar?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ok, tack.
Tänkte mest om ett oväder kan starta det.
Har kollat på både Abus och Oxford skivbromslås med larm.

Ah, den frågan har jag inget svar på då hojen stått inomhus vid kraftigare oväder hittills.

Oxford tror jag att du hittar billigare än Abus.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Tack för svar.
Några frågor dock, har det betydelse om låset sitter på främre eller bakre skivan?

Du hinner garanterat ledsna på ljudet innan det gått flera timmar. De låter en hel del. Det spelar ingen roll vilken skiva det sitter på så länge det passar och åtminstone mitt - Abus Detecto 8000 - falsklarmade aldrig den sommar jag hade motorcykeln utomhus. Däremot larmar det av vibrationerna när jag startar motorn så den gång jag glömde larmet upptäckte jag det redan innan jag satt mig på motorcykeln.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Tack för svar.

Kvittar. Bakre är bökigare att fästa i, så på de flesta hojar behöver det sitta i främre. Framhjulet har ju en förmåga att röra sig mer om man stöter till den av misstag, kraftigt vind osv. Själv aldrig haft problem att vinden sätter igång den, men en kompis hade det (dock oklart vilket lås det gällde).

Den tjuter ett tag (aldrig bemödat mig lyssna hur länge), sedan går den ner i normalläge om inte sensorn fortsätter ge utslag. Abus 8077 är nog bland de mer påkostade modellerna med larm. De Oxford-larm jag petat på har verkat billigare och enklare.

If har lite rabatterat pris i sin säkerhetsbutik på ABUS Granit Detecto X-Plus 8077, om man har någon form av försäkring där (inte nödvändigtvis mc).

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Yamaha R1
Du hinner garanterat ledsna på ljudet innan det gått flera timmar. De låter en hel del. Det spelar ingen roll vilken skiva det sitter på så länge det passar och åtminstone mitt - Abus Detecto 8000 - falsklarmade aldrig den sommar jag hade motorcykeln utomhus. Däremot larmar det av vibrationerna när jag startar motorn så den gång jag glömde larmet upptäckte jag det redan innan jag satt mig på motorcykeln.

Kvittar. Bakre är bökigare att fästa i, så på de flesta hojar behöver det sitta i främre. Framhjulet har ju en förmåga att röra sig mer om man stöter till den av misstag, kraftigt vind osv. Själv aldrig haft problem att vinden sätter igång den, men en kompis hade det (dock oklart vilket lås det gällde).

Den tjuter ett tag (aldrig bemödat mig lyssna hur länge), sedan går den ner i normalläge om inte sensorn fortsätter ge utslag. Abus 8077 är nog bland de mer påkostade modellerna med larm. De Oxford-larm jag petat på har verkat billigare och enklare.

If har lite rabatterat pris i sin säkerhetsbutik på ABUS Granit Detecto X-Plus 8077, om man har någon form av försäkring där (inte nödvändigtvis mc).

Kan tänka mig att det låter en del och att man hinner ledsna:) Men jag tänkte framför allt på grannar under nattetid, ifall det tjuter en bestämd tid eller tills man själv avaktiverar det med nyckel? Givetvis ska det tjuta om någon rör den, men inte om det blåser kraftigt så att kapellet fladdar lite.

Jag har valt att placera hojen på min innegård, där jag själv tyvärr inte har direkt uppsyn över den, men den står placerad så att det insyn ifrån alla väderstreck av grannar på 5-10 meters avstånd.
Ifall de tänkt att ta den så måste de stå relativt öppet vilket borde vara ett stressmoment. Jag har den under kapell, fastlåst i stolpe med kraftig kätting, skivbroms fram och styrlås, men som någon skrev tidigare, vill någon ta den så tar de väl den. Ett larm skulle vara perfekt och göra det svårare.
En liten fördel med innegården är att man inte kommer in med något fordon för att bara lyfta upp och frakta bort den, utan man måste bära 20-30 meter.
Jag har ett flerbilsgarage men där fick den bara stå orörd en natt när jag tog fram den, innan någon hade lyft bort kapellet. Konstigt att man inte sätter tillbaka det ifall man planerat ta den vid senare tillfälle. Känns tryggare att ha den på innegård.

Ska kolla upp modellerna ni nämnde ovan.

Tack.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping