Jag kommer investera i ett skivbromslås med inbyggt larm, och det verkar finnas några att välja bland.
Ni som har erfarenhet, vilket ska man välja? Löser de ut vid minsta vindpust? eller krävs det lite mer rörelse?
Jag kommer investera i ett skivbromslås med inbyggt larm, och det verkar finnas några att välja bland.
Ni som har erfarenhet, vilket ska man välja? Löser de ut vid minsta vindpust? eller krävs det lite mer rörelse?
Jag kör med Abus 8077. Krävs en del rörelse, två individuella vill jag minnas. Aldrig haft problem med att vinden sätter igång den. Om man har det problemet borde det gå att lös genom att sätta den på bakre skivan istället. Nöjd med den. Låter inte överdrivet högt, men fångar garanterat omgivningens uppmärksamhet.
Har ett Oxford av hänglåsmodell med larm. Väldigt känsligt men minsta vindpust har inte triggat det hittills.
Ok, tack.
Tänkte mest om ett oväder kan starta det.
Har kollat på både Abus och Oxford skivbromslås med larm.
Ah, den frågan har jag inget svar på då hojen stått inomhus vid kraftigare oväder hittills.
Oxford tror jag att du hittar billigare än Abus.
Tack för svar.
Några frågor dock, har det betydelse om låset sitter på främre eller bakre skivan?
Om väl larmet utlöser, stänger det av sig självt? Eller tjuter det i timmar?
Tack för svar.
Några frågor dock, har det betydelse om låset sitter på främre eller bakre skivan?
Om väl larmet utlöser, stänger det av sig självt? Eller tjuter det i timmar?
Du hinner garanterat ledsna på ljudet innan det gått flera timmar. De låter en hel del. Det spelar ingen roll vilken skiva det sitter på så länge det passar och åtminstone mitt - Abus Detecto 8000 - falsklarmade aldrig den sommar jag hade motorcykeln utomhus. Däremot larmar det av vibrationerna när jag startar motorn så den gång jag glömde larmet upptäckte jag det redan innan jag satt mig på motorcykeln.
Kvittar. Bakre är bökigare att fästa i, så på de flesta hojar behöver det sitta i främre. Framhjulet har ju en förmåga att röra sig mer om man stöter till den av misstag, kraftigt vind osv. Själv aldrig haft problem att vinden sätter igång den, men en kompis hade det (dock oklart vilket lås det gällde).
Den tjuter ett tag (aldrig bemödat mig lyssna hur länge), sedan går den ner i normalläge om inte sensorn fortsätter ge utslag. Abus 8077 är nog bland de mer påkostade modellerna med larm. De Oxford-larm jag petat på har verkat billigare och enklare.
If har lite rabatterat pris i sin säkerhetsbutik på ABUS Granit Detecto X-Plus 8077, om man har någon form av försäkring där (inte nödvändigtvis mc).
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari