Nästa fråga
Om man kör hela en timme i sträck är man inte trött då?, eller intar man touringläget cruisar runt.
Min kommentar....
Man kör i 6 timmar, och måste komma i mål för att få poäng. Vi byter förare var 30 minut. Det tappar vi 1 varv på, ibland 2 varv. Dvs, vi byter 6 gånger mer än team som kör 60-70 minuter och tappar 6-8 varv på detta. Å andra sidan så krashar vi inte p.g.a. trötthet, tappad koncentration, eller avtrubbning. Om man kör av och ska reparera så tappar man minst 30 minuter och det är 30-40 varv beroende på bana. Eller så är det totalt slut. Vårat systerteam krachade på Anderstorp finalen på tredje körpasset och han hade kört i 70 minuter och skulle byta 3-4 varv senare. Dom utgick, med skadad gaffel, instrument, baksving, bakram, och bägge fälgar. Dyrt och inga poäng. Så det var inte så smart med långa pass för dom den dagen.
Något annat vi tänker på i samband med at man ska komma upprätt i mål efter 6 timmar, är om om vi någon gång fångar en sumla långsammare førare på banan så försöker vi inte pressa oss förbi diretkt men skuggar killen för att se var han lämnar mest plats till en säker omkörning. Vi kan sagtens "tappa" 5-10 sekunder på ett varv, men om man får en säker omkörning så är det mera värdefullt. Man har sett att någon försökt att pressa sig förbi i ingången på en sväng och krashat båda cyklar. Dumt i 6 timmars lopp. Man har masor av tid til säker omkörning. I sprintlopp är det naturligtvis annorlunda och man måste ta större chanser för att komma förbi direkt så man kan jaga nästa. Men inte i 6-timmars lopp.
Å andra sidan så är jag en av dom långsammare på banan. För att underlätta för dom andra så byter jag inte spår inför en sväng och kör ett konsekvent spår hela banan. Lämnar inte plats, men kör konsekvet spår så det blir lättare att planera omkörning för dom snabbare förarna. Färre krasher är bra för oss och för dom. John i teamet gör likandant, och Björn som är snabbare håller spåret och planerar omkörningar han själv ska utföra. Bättre göra det en sväng senare än att chansa direkt.
Det var mina 5 ören om körpass.