Frågor kring rr bygge rc390

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
ber mod ödmjukt att flytta om tråd ej ligger på rätt plats

tittar lite på att bygga om en rc390 (gat verision) till en hoj att köra på band dagar och så. siktar inte på någon serie eller tävla utan endast för nöje.
har kollat runt lite och de ser ut som man kan få ut 50 whp ur dom, går de och få ut mer.
tanken är att uppgradera fjädring, avgassystem, luftfilter, lättare batteri, pcv, PERFORMANCE ENGINE KIT.(http://www.ktmperformance.com/ktm-performance-engine-kit-for-390.html)

var får man tag på någon som kan göra arbetet med toppen som står i länken(mälardalen)?
finns de något annat man kan göra för att öka kraften eller sänka vikten?
bättre koppling är de ett måste?
någon som är duktig på att mappa och bänka i märlardalen?
hur ändras service intervallen?

jag vet att jag kan köpa större färdig preppade hojjar billigare men de är inte intressant.

Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Jag har inget svar på dina frågor men jag undrar däremot varför det inte är intressant att köpa en färdig lösning billigare ?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
De där grabbarna kunde ta betalt det var ju ett som var säkert.....

Jag gillar konceptet med små hojar där man inte lägger en månadslön på däck varje gång man skall köra en helg. Men det där kittet är inte rimligt i pris.

http://www.aperaceparts.com/ktm.html

ECU från GET/Athena istället för PCV

Och sen skippar man specialkolven och optimerar istället squish och komp med fotpackning och fräs.

Kammar kan man få någon som svetsar och slipar till för under 5000kr som snubbarna vill ha.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tycker idén låter kul men vore det inte bättre att gå på en 690 direkt och fokusera på chassit. Du får liknande effekt men en väldigt mycket mer uthållig och driftsäker motor.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Måste fråga varför du vill lägga ner så mkt på en hoj som du "bara" ska köra bandagar på?

Nog för att jag misstänker att den kommer bli väldigt trevlig att köra på bana men lite trist är det ändå att bli rundningsmärke på rakan osv.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tanken med en mindre och lättare hoj är att man verkligen fokuserar på kurvhastighet/bromspunkter och lär sig därmed att köra, men det som också är väldigt attraktivt med en sån hoj är att det ska vara billigare.

Motormods för 20 papp för 5-10 hk är inte aktuellt för mig på en sådan hoj.

Satsa hellre på rätt fjädrar, bygg om dämpningen så att den klarar av styvare fjädring samt tyngre förare. Kosta inte på dig något dyrt cartridge kit till början, utan försök modda standard fjädring, läs på mycket själv så kanske du kan komma undan riktigt billigt.

Typ andra fjädrar, annan viskositet i gaffelolja samt omshimsning av fjädringen. Blir inte många tusenlappar. Så otroligt tillfredställande sen när du inser att maskinen håller, du kör otrolig länge på samma däck och du åker ifrån folk på dyrare hojar som kräver dubbelt så mer underhåll i form av däck.

Efter ett tag hade jag kört på Boris tips angående motorn.

Last edited:

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
Många undrar varför.
Jag vill börja köra på bana och ev lite på gokart bana. Tycker 600 verkar vara lite för mycket för mig. Jag vill lära mig göra saker på min hoj själv därför köps ej färdig. En ny 600 och ombyggnad av den blir lite över min budget.
Kan man få ut mer än 50whp?
sänka vikten?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Många undrar varför.
Jag vill börja köra på bana och ev lite på gokart bana. Tycker 600 verkar vara lite för mycket för mig. Jag vill lära mig göra saker på min hoj själv därför köps ej färdig. En ny 600 och ombyggnad av den blir lite över min budget.
Kan man få ut mer än 50whp?
sänka vikten?
Anledningen till frågan var att många gånger är det personer som vill trimma sin hoj men inte inser att det kostar flera tusen per hk och då är det lika bra att köpa en större hoj från början.

Bojje har helt rätt i att du borde fokusera på fjädringen helt och hållet innan trimmning då det är vad som gör dig snabbare.

Att sänka vikten på en redan lätt hoj som rc390 är nog överkurs utöver lättviktsbatteri och katalysator. Lättare fälgar finns och någon gammal 125 räser eller moto3 kan passa men dom är inte billiga ens begagnade.
Finns vikt att ta på dig själv är nog det bättre....

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Du är helt rätt ute med en RC390 om du ska köra på kartingbanor och öva teknik.

Jag hade även kollat in ZXR 400 / VFR 400 när det dyker upp något sånt objekt :)

Själv är jag inne på att köpa en KX 250 snart (alltid gillat Kawas tvåtaktare) samt SM konvertera och köra massa kartbana i framtiden. Låg vikt samt 50-60 hp är skikul!

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
Anledningen till frågan var att många gånger är det personer som vill trimma sin hoj men inte inser att det kostar flera tusen per hk och då är det lika bra att köpa en större hoj från början.

Bojje har helt rätt i att du borde fokusera på fjädringen helt och hållet innan trimmning då det är vad som gör dig snabbare.

Att sänka vikten på en redan lätt hoj som rc390 är nog överkurs utöver lättviktsbatteri och katalysator. Lättare fälgar finns och någon gammal 125 räser eller moto3 kan passa men dom är inte billiga ens begagnade.
Finns vikt att ta på dig själv är nog det bättre....

tanken var att köpa en ny s1000rr till sommaren och köra den på gatan.
men ändringar hos försäkrings bolag gör de omöjligt.
så har alla dom pengarna att leka med.
fjädringen kommer bytas, vad rekomenderar ni, tittat lite på öhlins.
hur vet man om hjul till hoj x passar på hoj y?

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Du skriver att du vill börja köra bana. Detta tolkar jag som att du inte kört bana förr, och isådana fall kommer en helt original RC390 fungera ypperligt åt dig ett bra tag framöver.
Plocka bort onödiga gatprylar för att spara några kilon, justera fjädringen så att du får en bra balans fram/bak och bege dig ut och kör! När du väl lärt dig köra ordentligt och du trivs med cykeln kan det vara lönt att börja fundera på uppgraderingar.

Folk på större cyklar kommer att blåsa om dig på rakorna, oavsett om du har en trimmad motor eller ej, för att sedan agera bromsklossar genom kurvorna.

Att köra runt på en effektsvag cykel där allt handlar om kurvhastighet kan vara väldigt frustrerande, samtidigt som det kan vara extremt givande. Det passar långt ifrån alla och kräver betydligt mer av dig som förare.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
mm ska sannigen fram har jag kört 2-3 gånger. men inget seriöst och de var på en typ överdimensionerad gokart bana.

Då vidhåller jag att du gott och väl kommer klara dig fint med en originalcykel.

Om du inte råkar vara ett underbarn av sällan skådat kommer cykeln klara betydligt mer än dig.
Lägg pengarna på bandagar istället och när vintern kommer kan du fundera på uppgraderingar om du fortfarande trivs med cykeln.

Sedan har jag full förståelse för att det är kul att kitta cykeln med häftiga prylar och motsätter mig inte den biten i sig. Var bara medveten om att du inte kommer bli en bättre förare av det och troligtvis inte köra ett dugg fortare på grund av dem under de första säsongerna.

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
tack för alla tip men nu tillbacka till ämnet.
jag kommer bygga om en rc390, jag vill ha råd angående detta och inget annat.

vad rekomenderas för fjädring wp/öhlins?
om jag köper och monterar motor kitet, hur ändras service intervallen?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA