frågor kring xs650 "chopper" till Caféracer. Nässjö/Jönköping

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Bytte till mig en något choppad xs650 för något år sedan. Den fungerade fint vid bytesaffären men när det var dags att plocka ut den för våren gick den mindre bra. Startade gjorde den men dog efter någon minut. Så för att försöka fixa detta bytte jag en hel del grejor på den (tändspolar, kondensor, tändstift, renoverade förgasarna, osv). Just tändningen ska tydligen vara en svag punkt på denna modell.

När jag väl hade bytt alla dessa grejor så tittade jag på tändhattarna. Dessa såg helt bedrövliga ut så de rök i soptunnan och nya sattes på. Resultat: hojen startade och gick fint! Jag misstänker att det var detta som var fel hela tiden... :gnissla

Men klåfingrig som man är kunde jag inte hålla fingrarna bort. Jag ville byta bort Scanialampan fram plus att jag ville se om det gick att rensa bort lite elgrejor. Lättare sagt än gjort. El förstår jag mig inte på överhuvudtaget.

Så nu står hojen i ett garage hos en kille som lovat att hjälpa mig med det. 8 månader har gått men ännu inget.

Hur som helst. Mina framtida planer för denna lilla klimp är att rejka tillbaka styrhuvudet från dagens läge till original. Så som det är gjort innebär inte att vara inne och kladda på själva styrhuvudet utan för att öka styrvinkeln har man helt enkelt kapat övre ramröret + de rörben som går ner från styrhuvudet och på så sätt justerat vinkeln på gaffeln.
Efter det har jag tänkt fixa en caferacer tank, enkelsits, bakflyttade fotreglage, osv. Allt för att få hojen att se ut som en cool caferacer.

Min fråga till er hojbyggare där ute:
Möjligheter till att rejka tillbaka styrhuvudet. Är det någon här som vet om det finns någon som kan göra en sån här grej runt i kring Nässjö/Jönköping? Besiktning av en sån operation? Idag är hojen besiktigad med förlängda gafflar.
Vad tror ni en sån operation går på rent pengamässigt?

Vi får väl se om detta blir en byggtråd vad det lider...

Bild på hur den ser ut nu!
 

Bifogat

  • DSC01057.JPG
    DSC01057.JPG
    36.3 KB · Visningar: 303

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Enklast, är väl att köpa en ram med omodifierat styhuvud och bara plocka tillbaka sakerna. Lär nog bli billigast i slutändan (låta någon med rigg svetsa om, regbes (om den är regbes med annan gaffelvinkel) och framförallt om du lyckas sälja befintliga ramen till någon som vill ha chopper (eller kanske byta rakt av?)).

Edit: 6 min gammal dödar jag tråden... Känner mig elak.
Men tråden kan leva vidare för caféifiering.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är du säker på att den är rejkad?
Utan att veta hur det ser ut original, så tror jag att kortare gaffel och höjning bak krävs innan man kan avgöra en lämplig vinkel.
På bilden tycker jag att styrkronorna ser mysko ut.
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Enklast, är väl att köpa en ram med omodifierat styhuvud och bara plocka tillbaka sakerna. Lär nog bli billigast i slutändan (låta någon med rigg svetsa om, regbes (om den är regbes med annan gaffelvinkel) och framförallt om du lyckas sälja befintliga ramen till någon som vill ha chopper (eller kanske byta rakt av?)).

Edit: 6 min gammal dödar jag tråden... Känner mig elak.
Men tråden kan leva vidare för caféifiering.

Ja, det var elakt!
Men givetvis har den tanken slagit mig också. Problemet är väl bara att hitta en sån ram. Jag har sökt på diverse annonssidor, även runt om i Europa. Men har hittills inte hittat en enda XS650 ram.

Men om någon här har en sån ram liggandes utan nytta, eller känner till någon, Skriv då här!

Tack för tipset dock.

Jag blev så sjukt sugen på en Caferacer av denna hoj efter att ha suktat på Google pictures efter att ha sökt på "XS650 Caferacer"
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Är du säker på att den är rejkad?
Utan att veta hur det ser ut original, så tror jag att kortare gaffel och höjning bak krävs innan man kan avgöra en lämplig vinkel.
På bilden tycker jag att styrkronorna ser mysko ut.

Jodå, den är rejkad. Dock inte på det sätt som är vanligt med att ändra själva styrhuvudet.

På bilden nedan har jag gjort en "illustration" över hur det är gjort.
Det övre ramröret är "knäckt" och de nedre rambenen är också justerade (pilarna visar vart).

Jag har kvar original gaffelben, så ändrar man "bara" tillbaka vinkeln så kan jag sätta ihop hojen så att det inte ser helt konstigt ut.
 

Bifogat

  • DSC01059.jpg
    DSC01059.jpg
    80.9 KB · Visningar: 241

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jodå, den är rejkad. Dock inte på det sätt som är vanligt med att ändra själva styrhuvudet.

På bilden nedan har jag gjort en "illustration" över hur det är gjort.
Det övre ramröret är "knäckt" och de nedre rambenen är också justerade (pilarna visar vart).

Jag har kvar original gaffelben, så ändrar man "bara" tillbaka vinkeln så kan jag sätta ihop hojen så att det inte ser helt konstigt ut.

Då tycker jag att du skall snacka med "Smen i Moheda" (Calles chopperdelar) om hur mycket han skall ha för jobbet.
Om han gör det, så bör det inte bli några problem med besiktning.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Last edited:

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Är den reggad i detta utförande?

Eller köp denna http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XS_650__76__Custom__26655066.htm?ca=23_10&w=3
Och byt och plocka delar hit och dit. En cafe och en fetcustom


Denna var lite väl dyr för ett renoveringsobjekt, inge Kawa H2 vi pratar om...
http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/ax/eallan/id/A31594682

Japp, den är reggad med det utseende den har idag.
Tanken har slagit mig att köpa ett objekt för att flytta saker fram och tillbaka för att få till en cafe racer. Dock tycker jag att >10 000 kr är för mycket.
Ingen som har ett XS650 vrak liggande i någon lada? Originalram är ett krav.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Nu kanske det kan börja hända grejor med denna tråd.
Har idag hämtat hem en originalram till en XS 650.

The building begins!

Måste hitta ett garage först bara... Någon som har lediga ytor i Nässjö med omnejd??
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Någon här som har koll på om delar till SR400/500 passar till XS?
Det jag tänker på är främst sadeln.

Den ram jag köpt är till en XS650 Special, dvs glidarmodellen med den stora (och fula) customsadeln. Om en sadel från en SR passar denna ram kan det göra det hela lite snyggare. Jag kanske behöver kapa lite fästen och sånt för att få den att passa. Men om det är någon som vet om det ens är möjligt så underlättar det.

Jag har även kommit på att jag först kommer att sätta ihop hojen och att jag får vänta lite med Caféstuket. Ekonomin måste komma ifatt lite först...
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Någon här som har koll på om delar till SR400/500 passar till XS?
Det jag tänker på är främst sadeln.

Den ram jag köpt är till en XS650 Special, dvs glidarmodellen med den stora (och fula) customsadeln. Om en sadel från en SR passar denna ram kan det göra det hela lite snyggare. Jag kanske behöver kapa lite fästen och sånt för att få den att passa. Men om det är någon som vet om det ens är möjligt så underlättar det.

Jag har även kommit på att jag först kommer att sätta ihop hojen och att jag får vänta lite med Caféstuket. Ekonomin måste komma ifatt lite först...

En sadel gör du lätt själv....
lite glasfiber, polyester, liggunderlag och lite fuskskinn.
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen

Nåja, så lätt ska man väl inte ge sig.
Då det inte är någon som vill köpa denna hoj har jag börjat skruva lite för att kanske få till något till slut.

Första och andra bilden är hur den ser ut nu. Bild 3 är nu den tomma chopperramen.

Tankarna är att öppna plånboken på www.xs650.biz.
En Cafesits, kabelstam + lite saker som behöver bytas ut.

Någon som är intresserad av att ta över projektet? Har lite för lite tid och för dåliga utrymmen...
 

Bifogat

  • DSC00135.jpg
    DSC00135.jpg
    235.6 KB · Visningar: 122
  • DSC00136.jpg
    DSC00136.jpg
    234.4 KB · Visningar: 85
  • DSC00138.jpg
    DSC00138.jpg
    255.4 KB · Visningar: 135
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top