Bytte till mig en något choppad xs650 för något år sedan. Den fungerade fint vid bytesaffären men när det var dags att plocka ut den för våren gick den mindre bra. Startade gjorde den men dog efter någon minut. Så för att försöka fixa detta bytte jag en hel del grejor på den (tändspolar, kondensor, tändstift, renoverade förgasarna, osv). Just tändningen ska tydligen vara en svag punkt på denna modell.
När jag väl hade bytt alla dessa grejor så tittade jag på tändhattarna. Dessa såg helt bedrövliga ut så de rök i soptunnan och nya sattes på. Resultat: hojen startade och gick fint! Jag misstänker att det var detta som var fel hela tiden...
Men klåfingrig som man är kunde jag inte hålla fingrarna bort. Jag ville byta bort Scanialampan fram plus att jag ville se om det gick att rensa bort lite elgrejor. Lättare sagt än gjort. El förstår jag mig inte på överhuvudtaget.
Så nu står hojen i ett garage hos en kille som lovat att hjälpa mig med det. 8 månader har gått men ännu inget.
Hur som helst. Mina framtida planer för denna lilla klimp är att rejka tillbaka styrhuvudet från dagens läge till original. Så som det är gjort innebär inte att vara inne och kladda på själva styrhuvudet utan för att öka styrvinkeln har man helt enkelt kapat övre ramröret + de rörben som går ner från styrhuvudet och på så sätt justerat vinkeln på gaffeln.
Efter det har jag tänkt fixa en caferacer tank, enkelsits, bakflyttade fotreglage, osv. Allt för att få hojen att se ut som en cool caferacer.
Min fråga till er hojbyggare där ute:
Möjligheter till att rejka tillbaka styrhuvudet. Är det någon här som vet om det finns någon som kan göra en sån här grej runt i kring Nässjö/Jönköping? Besiktning av en sån operation? Idag är hojen besiktigad med förlängda gafflar.
Vad tror ni en sån operation går på rent pengamässigt?
Vi får väl se om detta blir en byggtråd vad det lider...
Bild på hur den ser ut nu!
När jag väl hade bytt alla dessa grejor så tittade jag på tändhattarna. Dessa såg helt bedrövliga ut så de rök i soptunnan och nya sattes på. Resultat: hojen startade och gick fint! Jag misstänker att det var detta som var fel hela tiden...
Men klåfingrig som man är kunde jag inte hålla fingrarna bort. Jag ville byta bort Scanialampan fram plus att jag ville se om det gick att rensa bort lite elgrejor. Lättare sagt än gjort. El förstår jag mig inte på överhuvudtaget.
Så nu står hojen i ett garage hos en kille som lovat att hjälpa mig med det. 8 månader har gått men ännu inget.
Hur som helst. Mina framtida planer för denna lilla klimp är att rejka tillbaka styrhuvudet från dagens läge till original. Så som det är gjort innebär inte att vara inne och kladda på själva styrhuvudet utan för att öka styrvinkeln har man helt enkelt kapat övre ramröret + de rörben som går ner från styrhuvudet och på så sätt justerat vinkeln på gaffeln.
Efter det har jag tänkt fixa en caferacer tank, enkelsits, bakflyttade fotreglage, osv. Allt för att få hojen att se ut som en cool caferacer.
Min fråga till er hojbyggare där ute:
Möjligheter till att rejka tillbaka styrhuvudet. Är det någon här som vet om det finns någon som kan göra en sån här grej runt i kring Nässjö/Jönköping? Besiktning av en sån operation? Idag är hojen besiktigad med förlängda gafflar.
Vad tror ni en sån operation går på rent pengamässigt?
Vi får väl se om detta blir en byggtråd vad det lider...
Bild på hur den ser ut nu!