Frågor om 125or..

mikkelrev

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
ingen än
Hejsan!
Jag har bara kört 500-kubikshojar hittils, och undrar lite hur de skiljer sig från en 125a..jag är inte ute efter att åka i speciellt höga toppfarter, och 125orna har så pass mkt lägre premier..

Så, är det stor skillnad på typ en 500-kubikare och en 125a på en landsväg, och vad är isf skillnaden?
Hur lång livslängd (mil) har en typ TZR, NSR, RG eller dylikt?
Fungerar en sån hoj om man vill pendla några mil per dag på små landsvägar och eventuellt någon sträcka på motorväg?

Vore trevligt att höra hur ni tycker att era hojjar fungerar...
Mvh, Adam.

Paradoxy

Guest
Tusen spänn på att han bara skriver detta för att retas med oss :rolleyes:

mikkelrev

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
ingen än
Paradoxy skrev:
Tusen spänn på att han bara skriver detta för att retas med oss :rolleyes:

haha nä jag är seriös.. har aldrig kört nån 125a så har ingen aning om hur det känns. men det kanske är värsta skiten?

Solid snake

Guest
Det e skit, det skär och håller på, skitstörigt, köp ingen 125a.

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Personligen tycker jag du ska köpa dig en större hoj, t.ex. GS500E, Yama XT eller liknande om du bara ska åka lite ibland på den, en 125:a är inget rolig om man får köra större.

Men nu till saken, du kan hitta en 125:a som gått över 4000 mil, den kan faktiskt hålla bättre en än nästan ny, 125:eek:r går så pass hårt.

Åk du och titta och provkör en och bilda dig en egen uppfattning om hojen.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
mikkelrev skrev:
Hejsan!
Jag har bara kört 500-kubikshojar hittils, och undrar lite hur de skiljer sig från en 125a..jag är inte ute efter att åka i speciellt höga toppfarter, och 125orna har så pass mkt lägre premier..

Så, är det stor skillnad på typ en 500-kubikare och en 125a på en landsväg, och vad är isf skillnaden?
Fungerar en sån hoj om man vill pendla några mil per dag på små landsvägar och eventuellt någon sträcka på motorväg?

Mvh, Adam.

Jag kör 2 mil till skolan varav en liten bit motorväg, funkar bra
Billigare än buss

Ska du köpa en 2-taktare bry dig inte om miltalet - den har renoverats därefter
Fråga istället om senaste renovering/kolvbyte

Har ägaren haft hojen i 2 år och vet inte? Köp den inte

Den största skillnaden är effektregistet.. 10ggr bekvämare att köra en 500a men inte alls lika kul eftersom vikten är därefter

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
mikkelrev skrev:
Hejsan!

Mvh, Adam.
TZR, NSR och RG finns ju som 250 också, mer effekt, men inte mycket mer vikt, borde inte en sån passa bättre?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
KalleNorton skrev:
TZR, NSR och RG finns ju som 250 också, mer effekt, men inte mycket mer vikt, borde inte en sån passa bättre?

Hojar som är ännu mer utsatta för motorras än vanliga encylindriga 125or, men dom spjuttar på bra

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
köper du en 125a får du ligga och varva som en blådåre bara för att det ska röra på sig.. detta är mina egna erfarenheter.. 2t + så låga kubik som 125 är ingen monsterkombination.. pendla i höga varv känns inte kul för motorn då du belastar den rätt hårt av att ligga och pressa längre stunder + att du kommer få tinitus efter 1 vecka.. annars är de roliga att köra på mindre kurvigare vägar. rätt ettriga och har en kul effektpuck.. snackar såklart 2t.. räkna med att den drar mer bränsle också än en 500 4t..
De va de jag hade att säga.. Inte ens min 250 skulle jag vilja pendla med..

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Själva effektkicken som kommer på högre varv är en del av tjusningen med en tvåtakt... men det blir jobbigt ju mer man kör den. Pendlar man med den, kör man i ett centralt område, mycket trafikstopp mm då är det jobbigt. För att hålla flytet och inte stoppa upp trafiken måste man varva på bra.

Sen är det hur jobbigt som helst att skjutsa folk på en 125 cc tvåtakt om det ska röra på sig.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Jag åkte typ 50-55 mil i fredas, sen blev det mörkt, annars hade jag gärna åkt längre, sluta gnälla med er nu, så farligt är det inte!

Men självklart ska du inte köpa en 125a! En tung hoj är mycket bekvämare och roligare... Inte så satans högvarviga som 125or... Håller bättre med, fördelarna är många, nackdelarna, tja, finns det nån? Vikten sågar jag, en hoj blir inte specielt mycket svårare att lägga ner för att den väger mer, tex... Okej, ska man kasta över hojen från sida till sida i en chikan, då kanske man märker av det lite, men nu handlade det väll ändå om att pendla lite till jobbet osv, ingen RR körning, hur viktigt är det med en superlätt hoj då...?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
pina på 7000 varv på motorvägen är inte överdrivet kul längre sträckor..accet i 110km/h är väl inte sådär lysande heller :rolleyes:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
mikkelrev skrev:
Hejsan!

Mvh, Adam.

Köper du en billig 125:a så blir det troligtvis en 2-takt som för övrigt drar mycket bensin. Är du ute efter bilig försäkring kan du ju kolla på Honda CBR 125 som har mycket billig försäkring tack vare Hondas samarbete med ett försäkringsbolag som jag inte minns namnet på.

eller varadero 125 ( fyrtakt)
http://www.blocket.se/view/4848772.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
AndersJohansson skrev:
Köper du en billig 125:a så blir det troligtvis en 2-takt som för övrigt drar mycket bensin. Är du ute efter bilig försäkring kan du ju kolla på Honda CBR 125 som har mycket billig försäkring tack vare Hondas samarbete med ett försäkringsbolag som jag inte minns namnet på.

eller varadero 125 ( fyrtakt)
http://www.blocket.se/view/4848772.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0
är inte en CB en billig 125a.. :va

The_same

RÅmpah
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Yamaha Xt125x
jo CBRen är en billig hoj nästan 30k men har ett j**ligt gôtt ljud, tyvärr är den inte så effekt stark men men bottendraget finns

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...