Frågor om A1 körkort

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Hoj
Triumph Street Triple 2015
(Förlåt om detta är fel forum eller helt fel sajt för dessa frågor)

Hej!

Jag fyller 16år om den tredje aprill nästa år och hade tänkt mig att ta A1 körkort (är trött på min otrimmade moppe ), men jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på först. Förlåt om frågorna är dumma men jag vill bara få ett svar på dem .

1. När får man börja övningsköra lätt mc och köra upp? Måste man fyllt 16 eller kan man börja tidigare?

2. Finns det någon sett man kan övningsköra privat utan att den man övningskör med följer efter på en MC? Min pappa har A körkort men ingen MC.

3. Hur växlar man en MC? (Automatväxel på min moppe)

4. Finns det någon körskola i Stockholms trakten ni skulle kunna rekomendera?

5. Skulle ni kunna rekomedera några teoriböker/datorprogram för A1 körkort som är prisvärda och bra?

Ja det var väll allt jag undrade för tillfället! Skulle vara tacksam om några frågor skulle kunna bli besvarade.

tobbe=)

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -06, Aprilia sx 125 -09
1 Du måste ha fyllt 16 innan du börjar övningsköra.

2 Din pappa kan sitta bak på mcn.

3 Du håller inne kopplingen och trycker ner växelspaken för att komma till ettan. växlarna 2-5 drar man upp växelspaken

4 http://lmgtfy.com/?q=k%C3%B6rskola+stockholm

5 Du kan köpa teoriböker på en körskola

stenis94

Ny medlem
Gick med
26 May 2010
Hoj
ktm 125 exc 2002.
1. övningsköra måste du ha fyllt 16, men du kan dock göra riskutbildningarna innan du har fyllt år(gjorde jag). Det sparar mycket tid. Så sikta på att göra det så fort som möjligt när du är redo.

4. jag körde med ett program som hter kkf ab, finns förövrigt gratis på piratebay. Funkade bra.

Hoj kan du köpa min. Prisvärd o bra mc.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Din far lär dig nog växla. Jag är ej säker på om du får skjutsa på en 125:a... Du måste vara 18 för att skjutsa, Och 125:eek:r brukar inte vara lämpliga att skjutsa på.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Din far lär dig nog växla. Jag är ej säker på om du får skjutsa på en 125:a... Du måste vara 18 för att skjutsa, Och 125:eek:r brukar inte vara lämpliga att skjutsa på.

Man får skjutsa när man övningskör.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter

det går bra att skjutsa din handledare när man övningskör.

Du har ingen kompis som har en manuell moppe? dom han är sjyst så kan han säkert visa dig praktiskt hur man gör, principen skiljer sig inte.
Koppla, lägg i en växel, släpp kopplingen sakta samtidigt som du lägger på lite gas.

Ok. Men absolut inget att rekommendera på en 125:a iallafall. Inte som min som blir jätte lätt på framdäcket.

jo, min farsa vägde 120kg när jag skulle börja övningsköra, ingen höjdare. Men som tur fick han låna en polares hoj till att åka bakom med. :)

Skulle nog säga att man ska köra 50 mil ungefär med förälder innan man börjar på körskola, för att spara pengar på körlektioner.
När jag började övningsköra började jag direkt med förberedning inför uppkörning, så de blev bara 4 lektioner och sen uppkörning.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag gjorde bara 1 körlektion som jag var tvungen att göra för att få göra Risk2:an. Annars har jag åkt själv och ett fåtal gånger med far min. Åker bara grus/skog för det mesta men som TS(?) inte kan koppla eller liknande så borde han ta och lära sig det innan körskola. Annars blir det tomt i plonkan.

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Tack för alla svar! Jag uppskattar dem verkligen. Ska bli härligt med mc till sommaren :)

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Yamaha MT07
5. Libers teoribok som faktiskt är för bil generallt fungerar finfint. Inkluderar allt du behöver veta. Att komplementera med MC Boken är också en bra idé.

Dessa två böcker samt lite träning med program som kan "köpas" på nätet lär garanterat få dig kortet. Förutsatt att du inte är dum!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln