Frågor om att lacka badrumsskåp...

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Hej!

Jag har nyss varit och fått ett badrumsskåp utskuret i mdf av en kompis som jobbar på en vattenskärningsfirma. Min tanke är att jag ska lacka skåpet själv. Frågan är bara vad man ska ha för färg och var köper man färgen? Bör man använda grundfärg? 2-komponent?

Jag har ingen färgspruta så jag ska köpa en sån också. Funkar det med denna: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308150000 ?. Det jag undrar är om den klarar av färg till mdf (den färgen kanske är tjockare?). Jag känner en som jobbar på Claes Olsson så jag kommer få köpa till personalrabbat, men finns det bättre sprutor billigare någon annanstans?

//Christian
 

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
Chribba skrev:
Hej!

Jag har nyss varit och fått ett badrumsskåp utskuret i mdf av en kompis som jobbar på en vattenskärningsfirma. Min tanke är att jag ska lacka skåpet själv. Frågan är bara vad man ska ha för färg och var köper man färgen? Bör man använda grundfärg? 2-komponent?

Jag har ingen färgspruta så jag ska köpa en sån också. Funkar det med denna: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308150000 ?. Det jag undrar är om den klarar av färg till mdf (den färgen kanske är tjockare?). Jag känner en som jobbar på Claes Olsson så jag kommer få köpa till personalrabbat, men finns det bättre sprutor billigare någon annanstans?

//Christian

Den sprutan kan säkert fungera utmärkt. Så länge du har ett jämnt tryck ut så den inte "hostar" vilket medför stänk.
2K lack fungera fint till MDF, inga problem. Beroende på vilken färg och hur dyr denna är skulle jag överväga grundfärg då MDFen suger en hel del, mest på kanterna. Men kör du med vanlig vit 2k som är relativt billig så hade jag kört med den som grundfärg med.
Färg säljer nog din lokale färghandel..Om inte besök ett snickeri.

Såhär hade jag gjort:
Lägg alla gavla, hyllpan etc som är likadan i högar. Slipa kanterna med 180 papper. Lacka alla kanter 2-3 gånger INNAN du börjar spruta de större ytorna. Slipa med 180-220 mellan varje sprutning. När kanterna inte suger färg längre (mdfen inte skiner igenom) så kan du spruta ytorna. Dessa behöver i regel bara 2 omgångar med färg. Spruta hela ytan+kanten och slipa mellan. HAr du tillgång till en värmefläkt kan du sänka torktiden ganska mycket och det behöver inte ta så lång tid.

Lycka till
/olle
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top