Frågor om avgasrör, bygga eget, KTM 690 Duke

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Om man kollar på tex KTM 690 Duke 2010, så har den ett grenrör och en ljuddämpare som sitter under motorn, vilket är vad jag är ute efter. Men det är stor skillnad på 2010 och 2012 års modell, vad gäller motorn, så en 2012:a är det som är intressant.
På 2012:an har man ett grenrör, en burk under motorn sen ett rör och ytterligare en ljuddämpare efter det. Konfigurationen är likadan om man köper ett helsystem från Akra.

Min fråga är vad har den första burken för funktion på årsm. 2012? Alla 690s är baserade på samma motor, så det verkar konstigt om man behöver 2 burkar för ljud eller avgaskrav. Akra-systemet har ingen kat, så det borde inte vara det heller. Kan det ha något med mottrycket att göra? Vill inte betala för en burk extra om den inte behövs, eller ha den extra vikten, samt att det är snyggare utan. Dessutom om man klotar så borde avgassystemet klara sig.

Vad tror ni, kan man hitta på något skoj med detta eller är så att om Akra har 2 burkar så "måste " man ha det?

KTM 690 Duke 2010 orginal:
oldduke.jpg

KTM 690 Duke 2010 Akra(?):
olddukeakra.jpg

KTM 690 Duke 2012 Akra helsystem:
2012duke.jpg

Sascha

Helt borta!
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
KTM 690 Duke -09
Hej. Har funderat på det där sj, å en idé jag kom på är att man borde kunna köpa systemet till ktm 690 smc då dom båda ska i princip vara samma hoj. Ända mer man behöver byta är fot pinnen för passagerare då. Det var min tanke då.

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Mm, frågan är om det är samma ram och sen saknas det infästningar, plus att rumpan är annorlunda på hojarna, så man vet inte om ljuddämparen kommer ta i osv.... Det var därför det skulle vara smidigt att bara ha en burk under, där det sitter en burk orginal. Kanske inte värt besväret... Tyckte bara att det kunde varit ett roligt projekt.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras