cubic
nothing beats cubic inches
Om man kollar på tex KTM 690 Duke 2010, så har den ett grenrör och en ljuddämpare som sitter under motorn, vilket är vad jag är ute efter. Men det är stor skillnad på 2010 och 2012 års modell, vad gäller motorn, så en 2012:a är det som är intressant.
På 2012:an har man ett grenrör, en burk under motorn sen ett rör och ytterligare en ljuddämpare efter det. Konfigurationen är likadan om man köper ett helsystem från Akra.
Min fråga är vad har den första burken för funktion på årsm. 2012? Alla 690s är baserade på samma motor, så det verkar konstigt om man behöver 2 burkar för ljud eller avgaskrav. Akra-systemet har ingen kat, så det borde inte vara det heller. Kan det ha något med mottrycket att göra? Vill inte betala för en burk extra om den inte behövs, eller ha den extra vikten, samt att det är snyggare utan. Dessutom om man klotar så borde avgassystemet klara sig.
Vad tror ni, kan man hitta på något skoj med detta eller är så att om Akra har 2 burkar så "måste " man ha det?
KTM 690 Duke 2010 orginal:
KTM 690 Duke 2010 Akra(?):
KTM 690 Duke 2012 Akra helsystem:
På 2012:an har man ett grenrör, en burk under motorn sen ett rör och ytterligare en ljuddämpare efter det. Konfigurationen är likadan om man köper ett helsystem från Akra.
Min fråga är vad har den första burken för funktion på årsm. 2012? Alla 690s är baserade på samma motor, så det verkar konstigt om man behöver 2 burkar för ljud eller avgaskrav. Akra-systemet har ingen kat, så det borde inte vara det heller. Kan det ha något med mottrycket att göra? Vill inte betala för en burk extra om den inte behövs, eller ha den extra vikten, samt att det är snyggare utan. Dessutom om man klotar så borde avgassystemet klara sig.
Vad tror ni, kan man hitta på något skoj med detta eller är så att om Akra har 2 burkar så "måste " man ha det?
KTM 690 Duke 2010 orginal:
KTM 690 Duke 2010 Akra(?):
KTM 690 Duke 2012 Akra helsystem: