Frågor om hjälm/kläder/övriga skydd

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Tog kortet i slutet av oktober och är nu runt och tittar på utrustning, lyssnar på säljare och försöker bilda mig en uppfattning. Kanske kan ni hjälpa mig med vad man bör tänka på.

Det viktigaste är så klart att sakerna är säkra, men samtidigt att de är bekväma/praktiska nog så man inte får för sig att ge sig i väg utan.

1. Hjälm
Jag har tittat på en HJC IS-17, då den satt bra och priset kändes rätt.
Den har pinlock och ett par nerfällbara "solglasögon" inuti.
http://hjchelmets.com/hjca/is17_intake/7762

En säljare sa att solskydd sänker säkerheten på hjälmen. Han demonstrerade detta genom att klämma och visa att hjälm med solskydd är mjukare framtill.

Har också fått höra att man ska undvika plasthjälmarna, då de håller sämre.

Hur mycket ligger det i allt detta?
Hur mycket pengar bör jag lägga på min första hjälm?

Prioritet är givetvis att den är säker, det vill jag inte snåla med, däremot vill jag inte betala massa pengar bara för ett märkes skull.

2. Klädmaterial.
En vän till mig sa att ett tightare skinnställ är det absolut bästa, för att skydden håller sig bättre på plats och man kan glida längre. Finns det några andra åsikter om detta?

En säljare sa att kevlarförstärkta jeans var tåligare att glida i än allväderskläder.
Stämmer det? Har man i så fall bara allväderskläderna för regn/blåst snarare än något annat?

Hur är det egentligen att köra i skinn på en varm sommardag eller när det spöregnar ute?

3. Delade kläder, dragkedja eller overall
Jag antar att det som sitter bäst är en overall, men det verkar väldigt opraktiskt. Har jag fel?

Är det en stor fördel att ha plagg som går att sätta ihop med dragkedja?

4. Ryggskydd
Vad ska jag tänka på, jag känner att jag inte har någon aning förutom att jag vill ha ett ryggskydd.

En säljare visade mig ett ledat ryggskydd som skulle få bättre passform.
Samtidigt som ledat är bra är jag rädd att något sådant skulle försämra säkerheten i skyddet.

5. Kängor
Ett par styva kängor som skyddar fötterna verkar viktigt. Något särskilt att tänka på här? Material, märken osv? Olika typer av kängor för olika hojar?
Hade tänkt mig köra något sport-/touringaktigt.

6. Handskar
Bör man ha handskar med förstärkta skydd, eller är det mest visuellt?
Något som är att föredra, hög krage exempelvis?

7. Lås
Jag kommer behöva köpa mig ett eller flera lås. Bor i Göteborg, så räknar nästan med att folk kommer vara framme och pilla. Vad bör jag tänka på här?

Är det sådant lås man sätter i bromsen + en ordentlig kedja med lås som gäller?
Några särskilda märken man ska föredra eller undvika?

Övrigt
Har jag glömt något? Tar gärna emot tips på vad man ska leta efter, vilka märken som är bra eller vilka butiker som kan vara vettiga att beställa från eller besöka lokalt.

Jag har exempelvis nollkoll på huggers, kraschpuckar och andra tillbehör som man kanske borde ha?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Problemet med plasthjälmar är att dom inte går sönder, dvs risken att dom studsar och orsakar värre skador är större än med en fiberhjälm. Fiberhjälmen fungerar bättre som en deformationszon som absorberar krafterna istället för att studsa tillbaka.

Skinnställ är alltid säkrare, och är det dåligt väder drar man på sig en regnjacka, inga problem :tummenupp Självklart vill du ha ett ställ som sitter ihop på mitten, dragkedja är smidigast, annars finns risken att kläderna glider isär om du vurpar, och det kan blåsa rätt kallt om magen om det inte är tätt är du kör också.

Du missade handskar, nog så viktigt! Hitta ett par lite mer åt sporthållet, inte dom som påminner mer om arbetshandskar, dom har betydligt mycket sämre skyddsförmåga.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Först och främst bör du koncentrera dig på att hitta skyddsutrustning som sitter som den ska på din kropp.
Inga superduperskydd kommer fungera som det är tänkt om de inte sitter ordentligt.
De ledade ryggskydden är konstruerade så att de bara flexar en viss mängd åt fel håll, så oroa dig inte för att använda dessa. Jag skulle dock rekomendera att du iaf siktar på att hitta ett level-2 (EN 1621-2) skydd.

Sen heter det helställ, inte overall... kallar du det för overall kommer vi tuffa hårdingar här på sporthoj att mobba dig i all evighet :tungan
Att köra i full skyddsmundering i bästa sommarvärme är väldigt varmt, speciellt om man bara puttrar runt i stan eller sitter fast i köer.


Resterande frågor lämnar jag till trygghetsnarkomanerna här på forumet då jag inte tror att mina värderingar kring skyddsutrustning och hojköra är vettigt att pracka på en färsking.

Välkommen till forumet förresten! :hej
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fiberhjälmen fungerar bättre som en deformationszon som absorberar krafterna istället för att studsa tillbaka.
Lustigt, för jag har fått höra raka motsatsen från en säljare. Att fiberhjälmen tar upp smällen och fördelar energin över hela skalet medan plasten bara knäcks.

Du missade handskar, nog så viktigt! Hitta ett par lite mer åt sporthållet, inte dom som påminner mer om arbetshandskar, dom har betydligt mycket sämre skyddsförmåga.
Tack, la till det längst upp. Sporthållet? Menar du med förstärkningar i plast (skydd) på?

De ledade ryggskydden är konstruerade så att de bara flexar en viss mängd åt fel håll, så oroa dig inte för att använda dessa. Jag skulle dock rekomendera att du iaf siktar på att hitta ett level-2 (EN 1621-2) skydd.
Tack, jag hittade lite mer info om vad standarden innebar på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_armor
och ett test på ett par ryggskydd här:
http://www.jml.dk/JML/grafik/sider/pdf/For.Engelsk tekst til Svensk test.pdf

Sen heter det helställ, inte overall... kallar du det för overall kommer vi tuffa hårdingar här på sporthoj att mobba dig i all evighet :tungan
Tack, var osäker på om helställ innebar att det satt ihop eller om det också kunde betyda att det var delat med dragkedja, därav overall.

Att köra i full skyddsmundering i bästa sommarvärme är väldigt varmt, speciellt om man bara puttrar runt i stan eller sitter fast i köer.
Så vad gör man på sommaren om man inte vill köra utan skydd, men inte heller vill ha en privat swimmingpool innanför sina kläder?

Resterande frågor lämnar jag till trygghetsnarkomanerna här på forumet då jag inte tror att mina värderingar kring skyddsutrustning och hojköra är vettigt att pracka på en färsking.
Ligger det någon substans i dina åsikter, utöver "skydd inger farlig trygghetskänsla" eller "skydd sänker min mobilitet så jag blir mer olycksbenägen" så är det alltid intressant att höra.

Välkommen till forumet förresten! :hej
Hej, tack!
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Du har hittat samma hjälm som jag har kikat på, vill gärna veta vad folk har för åsikter kring den samt solvisir. Jag har haft stunder då det varit väldigt bländande med solen så man får åka med handen uppe. Samtidigt vill jag inte åka med solbrillor i hela tiden eller ett mörkt visir.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Du har hittat samma hjälm som jag har kikat på, vill gärna veta vad folk har för åsikter kring den samt solvisir. Jag har haft stunder då det varit väldigt bländande med solen så man får åka med handen uppe. Samtidigt vill jag inte åka med solbrillor i hela tiden eller ett mörkt visir.

Solvisir e suveränt , körde med mörkt visir på min gamla Nolan , men vid rikligt med sol så fäller man ner innervisiret endå .... men kommer nog köra med mitt "orginal" visir på nya GT-Air hjälem jag har nu , rätt skönt å kunna flippa upp solvisiret i tunnlar eller om man e ute och kör i skymningen
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Så vad gör man på sommaren om man inte vill köra utan skydd, men inte heller vill ha en privat swimmingpool innanför sina kläder?

...

Kör fortare så du svalkas av fartvinden. Och stanna inte! :fakta

Nej, skämt åsido så har du fått många bra tips i tråden. Jag håller med om det som skrivits men vill trycka på den punkt jag anser är viktigast: Passformen. Om skydden/kläderna inte sitter som de skall så kommer de dels att skydda sämre och dessutom kommer du inte att använda dem. Och i garderoben skyddar de inte mot något...

Sedan vill jag slå ett slag för att införskaffa flera olika ställ. När ekonomin tillåter det så kan du skaffa flera olika uppsättningar. Ett skinnställ som grund för skydd och säkerhet vid lite inspirerad körning och på mc-kurser på bana. Ett allväderställ som du kan använda när du blir sugen på att dra ut på europa-turné i lugnt tempo med ökad komfort, möjlighet att variera klädseln under och med inbyggt väderskydd. Ett par mc-jeans som du kan använda med valfri jacka som du använder när du skall till stranden eller ner på stan och vet att du kommer att köra sakta i värmen eller posera vid korvmojen.

Hjälm, handskar och stövlar kan du skaffa en uppsättning av, även om det kan vara skönt att variera tjocklek/vädertäthet på handskar och stövlar också...

Välkommen in i värmen! Och välkommen till Lyxfällan! :tummenupp
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Måste passa på att fråga då med KBC hjälmar är det något att ha? Jag äger 2st nu som sitter skit bra bra luftburna snygg osv. Modellerna är mask och vampire. Sen undrar jag lite ang skinnställ med vilka märken som är värda att köpa osv. Kört i daimese som jag gillade starkt men är inne på berik alternativ arlene ness. Tack på förhand
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag håller med om det som skrivits men vill trycka på den punkt jag anser är viktigast: Passformen. Om skydden/kläderna inte sitter som de skall så kommer de dels att skydda sämre och dessutom
Först och främst bör du koncentrera dig på att hitta skyddsutrustning som sitter som den ska på din kropp.
Kan inte nämnas för många gånger. För mig känns detta som en självklarhet. Jag vill ha säkra kläder där skydden sitter på rätt ställen.

Men jag vill också försöka hitta kläder som är bekväma nog att man inte ska få för sig att börja tumma på säkerheten. Vill liksom inte få suget att åka ut i vanliga jeans, för att jag kommer svettas så mycket i skinnbyxor, till exempel. Då kanske det är bättre att välja bekvämare (men något mindre säkra) allvädersbyxor som man aldrig ens funderar över att låta bli att ta på sig.
Vet inte om det låter konstigt?

Sedan vill jag slå ett slag för att införskaffa flera olika ställ.
Ett skinnställ som grund för skydd och säkerhet vid lite inspirerad körning och på mc-kurser på bana.
Ett allväderställ som du kan använda när du blir sugen på att dra ut på europa-turné i lugnt tempo med ökad komfort, möjlighet att variera klädseln under och med inbyggt väderskydd.
Ett par mc-jeans som du kan använda med valfri jacka som du använder när du skall till stranden eller ner på stan och vet att du kommer att köra sakta i värmen eller posera vid korvmojen.
Ja, det känns som en god idé. Funderat på att börja med ett helställ i skinn och ett par extra byxor till att börja med.

Om det är för varmt för skinnbyxorna, går det att hitta ett par kevlarförstärkta jeans eller allvädersbyxor som går att fästa med dragkedjan i skinnjackan?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1. Hjälm. Den ska sitta bra. För mig ska den också ge bra sikt långt fram när jag lutar mig framåt över tanken. Dvs kanten på hjälmen över ögonen ska inte skymma. Provas enklast genom att du sitter på hojen, Lutar dig framåt och det ska inte vara några problem se vägen 500 meter bort. Och så ska den vara säker. Oväsen löses enklast med öronproppar.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ting=4&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999
2) Har ett sånt här ryggskydd.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/
Tyvärr är "upphängningen" felkonstruerad. Jag har flyttat nedre upphängningen av hängslena 2 plattor uppåt och har dessutom ett "egetfixat" band över bröstet som drar ihop hängslena som på bättre ryggsäckar. Fick idén när jag såg ett ryggskydd för skidåkning i en sportaffär i alperna. Det är lätt att inse att ju tjockare ett ryggskydd är dessto bättre kan det praktisk dämpa slag mot ryggen. Och hårda plattor med mjukare stoppning mot kroppen skyddar bäst. Det finns inga mjuka hjälmar......
3) Jacka, har en sån här. Funkar även att krascha i, jag vet.....I måttlig hastighet.
http://www.jula.se/mc-jacka-varsel-641045 finns också i gråsvart. Men jag tycker det neongula ökar chansen att synas.
4) Skinnbyxor. http://www.handelsboden.com/worker-pants-p-281-c-127.aspx
I Knäna har jag i de färdiga fickorna "Liggunderlag" från sportaffär 19cm x 38cm x 1,2cm Liggunderlaget täcker från stövlarna upp till halva låret. Håller torrt när det regnar.
5) Touringstövlar från Alpine Sports.
6) Bra handskar med skydd, exempel
http://sulasmcbutik.se/index.php/kategori/handskar/alpinestars-gp-plus.html
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kan inte nämnas för många gånger. För mig känns detta som en självklarhet. Jag vill ha säkra kläder där skydden sitter på rätt ställen.

Men jag vill också försöka hitta kläder som är bekväma nog att man inte ska få för sig att börja tumma på säkerheten. Vill liksom inte få suget att åka ut i vanliga jeans, för att jag kommer svettas så mycket i skinnbyxor, till exempel. Då kanske det är bättre att välja bekvämare (men något mindre säkra) allvädersbyxor som man aldrig ens funderar över att låta bli att ta på sig.
Vet inte om det låter konstigt?


Ja, det känns som en god idé. Funderat på att börja med ett helställ i skinn och ett par extra byxor till att börja med.

Om det är för varmt för skinnbyxorna, går det att hitta ett par kevlarförstärkta jeans eller allvädersbyxor som går att fästa med dragkedjan i skinnjackan?

Du riskerar att hamna i samma sits som jag, med för många ställ i olika material. Jag tycker du tänker rätt. Börja med ett skinnställ, det funkar till det mesta och är säkrast, sedan bygger du på allt eftersom.

När det gäller jeans finns olika modeller. Jag kör med Lindstrands Wrap när jag bara skall köra i stan (handla, fika, jobba, etc). Jag har Lindstrands lösa knäskydd under. Lite Byggare Bob-stuk och varmare än vanliga jeans, men värt det ändå.

Det finns olika varianter av lösa kopplingspryttlar. De brukar se ut så här:
http://www.handelsboden.com/koppling-till-jacka-p-216-c-116.aspx

Så länge dragkedjorna matchar kan du se till att jackan inte kasar upp. Du kan ju prata med en sadelmakare också och be dem att sy en personlig åt dig.
 

stefans

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
V-Strom
Jag skulle tänka lite på hur du ska köra; Touring? Mycket bana? Dagsturer i fint väder? etc..
Tipsen du redan fått är bra, men i alla fall för mig blir det alltid en avvägning dock; Ett tajt skinnställ, ryggskydd som typ Halvarssonsskyddet i testet du länkade till, osv är bäst. Man ska du t.ex. åka touring så är det inte det mest praktiska. Nu finns det visserligen många som inte tycker det är något problem, men jag vill t.ex. inte hålla på att dra av och på regnställ.

Visst är skinn bättre att glida i. Dock, vid körning på vanlig väg (alltså ej bana) ser jag inte problemet med att kana på asfalten som det största problemet, det är snarare allt skit omkring dig och vid sidan om vägen som man riskerar att smälla in i som är det farligaste, och där gör det tyvärr inte så stor skillnad vad du är klädd i.

När det gäller att skydden ska hålla sig på sin plats är väl också skinn ofta det bästa men oavsett skinn eller textilställ så ska det sitta ganska tajt, är skinnstället som ett andra skinn du drar på dig är det bäst. Men inte alltid så komfortabelt. Själv har jag ett Dainese textil där skydden sitter någolunda bra. En annan variant som endel använder är att ha en separat skyddsjacka under textilstället som håller skydden på plats, då spelar det ingen roll om stället är lite luftigare.

Jag har inte prövat just det Halvarssonskyddet i din länk, men jag har haft av samma typ; Stor tät täckande platta. Gav säkert bra skydd, men gjorde mig även genomblöt av svett på 5 minuter ungefär. Wave är det jag hittat som jag tycker erbjuder bäst kombo av skydd och ventilation. Men skulle jag ofta vara ute och snurra bana så är det möjligt att jag skulle välja något annat och leva med mer svett.

I slutändan handlar det ju också om att det inte ska vara så obekvämt eller bökigt att dra på sig, att man slarvar med.

Hjälm. Prova, prova och prova. Givetvis ska den skydda bra och sitta bra, vilket givetvis hänger ihop, men den ska f-n sitta bekvämt också! Du ska förmodligen ha den på dig ganska många timmar, då ska den vara skön att ha på. Har provat många olika märken/modeller, men efter det jag testade Arai har jag blivit kvar där. Jag säger inte att Arai är bäst, men de ÄR bäst för MIG. Sitter tajt och bra runt huvudet, utan att punkttrycka någonstans, och har grymt skön inredning; Det är fanimej nästan skönare att ha hjälmen på att att vara utan. ;)


Och till sist; Vad blir det för båge då?? :)
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Hej,
7. Lås
Jag kommer behöva köpa mig ett eller flera lås. Bor i Göteborg, så räknar nästan med att folk kommer vara framme och pilla. Vad bör jag tänka på här?

Är det sådant lås man sätter i bromsen + en ordentlig kedja med lås som gäller?
Några särskilda märken man ska föredra eller undvika?
Då ingen har skrivit något om denna punkt så tänkte jag passa på.
Jag rekommenderar Abus detecto 8077 det är ett litet smidigt skivbromslås som har ett inbyggt rörelse larm. Det känns robust och bra samt att de bör hålla nyfikna personer borta när de väll för för sig att röra hojen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Punkten varmt väder och skyddskläder är viktig och det finns många lösningar. Grundtanken för mig är dock alltid att om det är för varmt för att jag skall ta på mig skyddskläder så kör jag inte alls. Har vurpat för många gånger MED skyddställ och de skador som följer att bara tanken på att vurpa utan skydd inte ens är tänkbar.

Jag löste värmeproblemet genom att köra i rejsställ, dvs helställ utan dragkedja i midjan (besvärligt på fiket ja men det går att kasa av sig överdelen och låta den hänga) Fördelen med raceställ är att de är rejält ventilerade. Det blåser rakt igenom vilket är otroligt skönt när det är riktigt varmt.
Blir det kallare så drar man på sig windstopperkläder under eller över. Blir det ännu kallare så tar jag på mig ett gammalt helställ utan ventilation, kostar inte många kronor på Blocket:tummenupp

Skall man bara puttra i stan och det är varmt så är en så kallad safetyjacket kanon, alla skydden sitter på plats plus att det är ett väldigt skönt "plagg" att bära, då kan man köra med en tröja över, gärna helventilerad crosströja. På underkroppen har jag då rejäla knäskydd, med skenbensskydd och över detta cross- eller endurobyxor.

När det gäller hjälmar har jag samma princip där. Väl ventilerad racehjälm alltså, det skall blåsa rakt igenom. Blir det kallt så stänger man ventilerna. Det är bullrigare i dessa hjälmar men jag kör ändå alltid med öronproppar.

Handskar (och i viss mån stövlar) har jag alltid flera par, samma princip, så ventilerat det bara går. Blir det kallt har man varma handskar och stövlar, dvs utan ventilation. Monterar du handtagsvärmare på hojen (typ snöskotervärmare, 250 spänn) så kan du åka med svala handskar även när det är kallt, rekommenderas:tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag skulle tänka lite på hur du ska köra; Touring? Mycket bana? Dagsturer i fint väder? etc..
Det vet jag faktiskt inte, har ju inte hunnit köpa hojen än. Men när jag köpte bil för nöjeskörningar var det huvudsakligen lite kortare turer med enstaka inslag av långkörningar på ~50mil för en dag. Än så länge är det inga storslagna planer på varken bana eller europatouring, vill nog bli lite varm i kläderna först.

En annan variant som endel använder är att ha en separat skyddsjacka under textilstället som håller skydden på plats, då spelar det ingen roll om stället är lite luftigare.
Ja, jag har sett skyddsjackorna, det är ju också ett alternativ. Är det någon som använder sig av en och kan lämna lite åsikter?

Wave är det jag hittat som jag tycker erbjuder bäst kombo av skydd och ventilation.
Jag tror jag har hört wave nämnas tidigare på forumet.

I slutändan handlar det ju också om att det inte ska vara så obekvämt eller bökigt att dra på sig, att man slarvar med.
Exakt min poäng med. Man vill hitta den där kompromissen av säkerhet och komfort som gör att man aldrig ens tänker tanken på att slarva.

Hjälm. Prova, prova och prova.
Anledningen till att jag frågar om hjälmen jag tittat på är faktiskt att jag provat en hel uppsjö. Det var en av hjälmarna som kändes som den satt bra, låg lämpligt i pris och hade både pinlock och solvisir. Men om solvisiret gör den osäker eller om jag kanske bör satsa på en dyrare hjälm så vill jag göra det. Men sitter bra och ger ett jämnt tryck, anser jag att den gör.

Och till sist; Vad blir det för båge då?? :)
Letar efter något sport-/touringaktigt med ABS (känns vettigt på förstahojen). Så det ska se roligt ut, men inte vara allt för obekvämt att sitta på. Så jag har tittat på en del av de vanliga cyklarna er6, xj6, z750, cb600fa. Men skulle det dyka upp något annat kul på blocket/handlare med okej försäkring kanske det blir något helt annat. Måste säga att jag är ganska sugen på en z6r, även om det kanske inte är bekvämaste körställningen eller bästa cykeln att börja med.

Jag rekommenderar Abus detecto 8077 det är ett litet smidigt skivbromslås som har ett inbyggt rörelse larm. Det känns robust och bra samt att de bör hålla nyfikna personer borta när de väll för för sig att röra hojen.
Hur känsligt är låset, tänker så det inte larmar av misstag för att någon snuddar cykeln till exempel.

Ja, det är nog en bra poäng. Har inte tittat på hur välventilerad HJC IS17 är, kanske jag borde. Kläder har jag inte köpt än, så jag får ha det i åtanke när jag tittar. Som du säger går det alltid att dra på sig saker utanpå om det skulle bli kallt.
 
Last edited:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Hur känsligt är låset, tänker så det inte larmar av misstag för att någon snuddar cykeln till exempel.
Jag har inte märkt av att den har fellarmat, har heller inte råkat larma den när jag skall låsa upp den. Då använde jag den hela förra säsongen.

Sen beror det på hur hårt du snuddar hojen. Men skulle larmet gå på så piper det typ i 15 sekunder, sen nollställs den och sedan blir det normal läget.

Bortsett från att jag tycker att den låter lite i svagaste lagret så tycker jag att det är ett kanon lås.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har inte märkt av att den har fellarmat, har heller inte råkat larma den när jag skall låsa upp den. Då använde jag den hela förra säsongen.

Sen beror det på hur hårt du snuddar hojen. Men skulle larmet gå på så piper det typ i 15 sekunder, sen nollställs den och sedan blir det normal läget.

Bortsett från att jag tycker att den låter lite i svagaste lagret så tycker jag att det är ett kanon lås.

+1 på det. :hej
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har inte märkt av att den har fellarmat, har heller inte råkat larma den när jag skall låsa upp den. Då använde jag den hela förra säsongen.
Det låter bra. Tycker det är fruktansvärt med billarm som tjuter i tid och otid, gärna kvällstid. Så man vill ju inte vara en sådan själv.

När vi ändå pratar om lås, vad är ett vettigt kedjelås och tillhörande hänglås? Hur brukar ni låsa fast era cyklar?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det låter bra. Tycker det är fruktansvärt med billarm som tjuter i tid och otid, gärna kvällstid. Så man vill ju inte vara en sådan själv.

När vi ändå pratar om lås, vad är ett vettigt kedjelås och tillhörande hänglås? Hur brukar ni låsa fast era cyklar?

Styrlås, Abus skivbromslås fram (Detecto 8077 eller utan larm beroende på vilken hoj det är) och Biltemas kättinglås för mc bak och eventuellt runt ett fast föremål ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Kattinglas-MCmoped-82670/ ).

Ingen garanti, men då känner jag att jag har gjort det jag kan inom rimlighetens gränser...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hjälm, den du hittat duger säkert bra. Den får inte glappa när du trycker fram/bak/sidledes för då kommer den röra sig när du kör hoj, vilket är skitirriterande.

Klädmaterial, skinnställ är bäst. Sedan beror det på vilket allväderställ, en del är inte mycket att ha som skydd öht, medan en del är nästan lika bra som ett skinnställ. MC-jeans med kevlarförstärkning är något man har när det är skitvarmt och man inte vill svettas floder så fort man stannar eller kör långsamt, det är bättre än inget, men har sina dåliga sidor, som att kevlarväven tydligen kan smälta in i huden vid ordentliga marksyningar, att kevlarväven ofta inte är heltäckande så när du kanat en stund och jeanstyget utplånats finns det inget som håller kevlaren på plats (jeans förvandlas till damm väldigt fort när man kanar på asfalt) och du åker kana på bart skinn istället... Jag kör med kevlarjeans, men bara när jag som sagt vill ha fördelen i varmt väder i låga hastigheter, och inte vill ge upp skydd helt.

Helställ är bättre en delade ställ med dragkedja i midjan, eftersom att kedjan kan gå upp när man får kanar på asfalten, och då kan jackan dras upp så du får njuta av känslan av att gnida bar hud mot asfalt. Dragkedja i midjan är vida bättre än att inte ha kopplat ihop byxorna med jackan alls, då är man mer eller mindre garanterad att jackan ska kana upp, speciellt om jackan inte sitter tajt.

Ryggskydd, ta ett Level 2, ledat och ventilerat ryggskydd. Det blir förvånansvärt varmt under ryggskyddet.

Stövlar, ska du ha ordentligt skydd (eller ha, det bästa skyddet, för när man ramlar i asfalten i 110 är det inte något som skyddar ordentligt om man landar dåligt) är det sportstövlar eller crossstövlar som gäller. Själv har jag ett par sport och ett par touring.

Samma gäller i princip för handskar, det är sporthandskarna som ger något skydd att tala om. Är det mjuka skydd så kanske det hjälper lite mot glidskador, men händerna får mer än bara glidning att leva med vid marksyning.

Generellt sett brukar skydden ordnas från viktigast till mindre viktigast som följer: Hjälm, ryggskydd, handskar, resten. Av folk här på sporthoj, vad det är värt får du bedöma själv. :)

Jag har ett delat skinnställ, en skyddsjacka och en skinnjacka och ett par kevlarjeans, ett par touringstövlar och ett par sportstövlar och ett par sporthandskar och ett par fodrade allvädershandskar. Och två hjälmar...
Jag byter lite efter väder och syfte, när det är jobbpendling blir det oftast skinnjackan och kevlarjeansen, tex... Men när jag ska iväg och köra bana tar jag skinnstället.

Jag har slagit i asfalten en gång, och den enda gången hade jag skyddsjackan och ett par MCjeans med touringstövlar och touringhandskar på mig. Fick lite skrubbsår på ena armen, i övrigt tog skydden hela smällen. Touringhandskarna var det hål på däremot... ;)

Vad gäller skinnställ är det nog det skönaste att ha på sig när man väl sitter på hojen och kör som man ska göra, slår allväderställ, mcjeans och skinnjacka rakt av. Det är när man kryssar mellan bilar i köer i låg fart som annat funkar bättre... Eller i skyfall om man inte vill ha med sig regnställ.

Köp skydd som sitter bra, och som känns bra... Som du har råd med. Det är bättre att du köper fullständiga skydd som är billigare än att köper svindyra skydd men sedan måste dra in på andra skydd. Du kommer ha gott om tid att uppgradera och fylla garderoben med massa dyra prylar vad det lider. :näsblod
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top