Frågor om hjälm/kläder/övriga skydd

polarbear

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2013
Hoj
Yamaha FZ6N -04
Angående Kevlar-jeans: tänk på att sätta dit skydd vid höfterna om du vill ha samma säkerhet som Gore-Tex. Jag har själv både Kevlar och Gore-Tex och använder nästan alltid Kevlar-jeansen.
Har sett massa tester som intygar att Kevlar-jeans glider bättre, men som sagt stötskydd behövs också och det brukar dom ha färre av.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ovrig-utrustning/Balaklava-82559/
under hjälmen. Samma funktion som lakan. Lättare tvätta än hjälmen/sängen.
Minskar också vindbruset med min hjälm.

(En hjälm som sitter tätt som ett par hörselskydd på din skalle över dina öron blir tyst.
Har en sådan hjälm för min skalle och mina öron.
Tyvärr känns den efter nån timme som min skalle satt i ett skruvstäd. Och nån drar åt skruvstädet. Millimeter efter millimeter. :4skrika Så jag använder den inte längre.)

Last edited:

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag upprepar säkert vad några redan sagt, men två aspekter på skinnkläder:
Ventilerat, dvs perforerat med små hål som min jacka, så blir man inte överhettad på sommaren.
Skinnbyxor är lite "klistriga" mot sadel och tank, jävligt skönt speciellt på längre turer då man slappnar av mer i benen och grenen, man hålls ju fast lite grann av klistrigheten.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Angående Kevlar-jeans: tänk på att sätta dit skydd vid höfterna om du vill ha samma säkerhet som Gore-Tex. Jag har själv både Kevlar och Gore-Tex och använder nästan alltid Kevlar-jeansen.
Tror inte jag har sett något sådant när jag tittat runt. Är det sådana här du menar?
http://www.flyingeagle.se/hoftskydd-p-713-c-129.aspx

Generellt sett brukar skydden ordnas från viktigast till mindre viktigast som följer: Hjälm, ryggskydd, handskar, resten. Av folk här på sporthoj, vad det är värt får du bedöma själv. :)
Tack för många kloka åsikter. Körkortsboken nämner faktiskt kängor som det viktigaste efter hjälmen, tror krosskador för fötter är vanligt.

Har sett massa tester som intygar att Kevlar-jeans glider bättre
Har du länkar till något test? Är det stor skillnad?

när du kanat en stund och jeanstyget utplånats finns det inget som håller kevlaren på plats
Menar du med detta att kevlarjeans överlag är sämre än allvädersplagg?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för många kloka åsikter. Körkortsboken nämner faktiskt kängor som det viktigaste efter hjälmen, tror krosskador för fötter är vanligt.

Menar du med detta att kevlarjeans överlag är sämre än allvädersplagg?

Det beror lite på användningsområde och hur jeansen är gjorda. Om man har kevlar i hela jeansen funkar det lika ungefär (om det är allvädersplagg av bra kvalité), men många kevlarjeans har bara kevlar runt toppen och runt knäna, mellan är det jeans och då, när jeanstyget utplånats så finns det inget som håller kevlaret på plats vid knäna, så då får man skapliga glidskador på benen, plus att slagskydden far all världens väg med om fickorna som de sitter i inte är kevlar eller annat glidtåligt material. Om sedan kevlaret runt överdelen inte sitter ihop med något neråt kommer det att kavla upp sig med, och man får praktfulla skavsår på skinkorna med.
Så jeans av bra kvalité är att rekommendera. :) Samma sak med allväders av dålig kvalité, de tål inte att glida på asfalt och man får fina hål i dem. Jeanstyg förvandlas däremot fasligt fort till damm när man glider runt på asfalt.

Och jo, fötterna har en egenhet att hamna under hojen när man ramlar omkul, samt att slå hårt i asfalten när man rullar. Vridskydd är viktigt på stövlarna med, så man inte vrider sönder fotleden.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ta dig till mässan i januari. Då får du mycket att prova under samma dag och många utställare att plåga med frågor.

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
05 Honda cb1300sa
som föregåend säger ta dig till mässan o prova ,torsdag eller fredag då dom har mäst tid för dig o man kan prova lugn o ro o ställa frågor ,så gjorde jag för 6år sen:banana:banana

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
som föregåend säger ta dig till mässan o prova ,torsdag eller fredag då dom har mäst tid för dig o man kan prova lugn o ro o ställa frågor ,så gjorde jag för 6år sen:banana:banana
Hade tyvärr ingen möjlighet att ta mig till mässan förrän på lördagen. Oj vad mycket folk, att hitta en säljare med gott om tid att visa storlekar och möjlighet att prova helställ kändes ganska liten om man inte var väldigt på.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...