Frågor om körkort och hojar!

Pirateman17

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
PGO T-Rex
Tja!
Skulle egentligen tagit AM kort för EU moppe i år, men jag känner att jag vill ha MC istället för jag är 18 år :) Då är frågan vilken klass jag ska ta, finns bara 2 st för mig än så länge. A1 lätt MC, och A för begränsad, kan inte ta A obegränsad än. Dom hojarna jag gärna vill ha isåfall om jag tar A1 är Yamaha YZF-R125, och om jag tar A blir det Yamaha YZF-R6 eller YZF-R1, eller kanske YZF-R8. Vilka tycker ni jag ska skaffa om jag tar A klassen? Vilken kubik på hojarna ska jag titta efter? Sen är det det här med körkortet, vad som man behöver träna mest på? Har hört att AM kort är lika svårt som A1, hur är det med A1 till A? Jag har en moppe nu, en Scooter, men det är ju inte samma som MC.

Last edited:

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
är det inte bara MYCKET korkat o ta a1 när man kan ta a-begr :va sen spelar det ju roll om du ska köra med eller utan strypning? ska du köra med så ska du nog sattsa på en änu klenare hoj än en r6a annars är det väll en ganska bra instegshoj om man kör den ostrypt

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
Husaberg FS570, 10
Tja, jag tog A-begränsat förra året (19 nu) å det va det bästa jag någonsin gjort. Det du skulle behöva tänka på om du ska ta A-begränsat är hur mycket kortet kommer att kosta (gick på dryga 10k för mig med lektioner, riskutbildningar, uppkörning och skyddskläder) kommer du kunna låna hoj att köra upp med då en R6:a inte lämpar sig så bra för lågfarten som är en av de svåraste delarna.
Jag skulle också rekommendera att du kollar vad försäkringen går på för de hojar du vill ha (R6 & R1 svindyra för en 18åring även fast den ä strypt) och de andra omkostnaderna som kan bli när du ska typa om den vid strypning å så.

Jag själv tycker att min strypta R6:a är en grym första hoj lätt att köra, snabb så det räcker å cool som f**. Men behåll strypningen i tills du lagligt får ta bort den och du lärt dig köra, jag trodde också att den skulle bli seg och att det skulle bli tråkigt men tro mig jag har aldrig haft en tråkig stund i sadeln och så många gånger den där strypningen har räddat mig när man råkat vrida till på gasen (en ostrypt skulle slagit över).
Bara så du vet R8an är en gammal koncept cykel som inte är byggd ;)

Lycka till och jag säger som min farsa sa till mig "Även om du inte skulle ha råd att köpa hoj nu så har du möjligheten i framtiden om du tar kortet."

Last edited:

Pirateman17

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
PGO T-Rex
Okej, jag vet inte riktigt vad som menas med strypning och utan :S Men min bror har A obegränsad så jag kan alltid fråga han också :) Tar nog körkortet på Körkortsteamet här i Borås :)

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
Husaberg FS570, 10
Okej, jag vet inte riktigt vad som menas med strypning och utan :S Men min bror har A obegränsad så jag kan alltid fråga han också :) Tar nog körkortet på Körkortsteamet här i Borås :)

Att strypa en MC gör man för att dra ned på kraften så den inte går lika fort och inte axar lika fort. Vid A-begränsad så får MCn ha en kraft på högst 25kw vilket motsvarar ca 30hk (R6 ligger på runt 120hk vanligt vis) detta gör man via throtel stoppar och brickor i förgasaren (äldre hojar).

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
AM är verkligen inte lika lätt att ta som A1.
A1 är på samma svårighetsgrad som begränsad-A och A.

Satsa på begränsad A! :)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Några gratis råd:

1. Ta valfritt körkort.
2. Köp en vettig hoj som första hoj. Ju färre kåpor desto billigare blir varje gång du tappar hojen i backen. (För det kommer du garanterat göra.)
3. Köp inte en sporthoj typ de du nämnt ovan såvida du inte huvudsakligen tänker syssla med bankörning. Rena sporthojar är ofta de obekvämaste och mest opraktiska motorcyklar som finns för att åka omkring med i laglig hastighet. De är byggda för att köras på bana.
4. Satsa pengarna på att vidarutbilda dig själv som förare istället för att betala tiotusentals kronor till försäkringsbolagen för att försäkra en hoj vars prestanda du ändå inte är kapabel att utnyttja utan vidarutbildning.

Pirateman17

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
PGO T-Rex
Aha okej då vet jag det. Tack för råden grabbar :) Men vilken hoj ska jag köpa om jag inte ska ha sport då? Tycker sport är snyggast :) Ser massa här i Borås som har sporthojar.

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Tycker du ska börja med att läsa på lite faktiskt.
Vet man inte om man ska ta A1 (får man ta när man är 16år) eller A-begränsad (får man ta först när man är 18år) så ska man nog läsa lite på t.ex. körkortsportalen och liknande sidor.

När det gäller hoj så kolla på streetfighters av olika slag, mycket roligare att köra i längden än ren sporthoj, men visst, det är upp till var och en.
Vad har du för budjet när det gäller hoj?
Yamaha xj6, fz6 är roliga hojar.
Kawasaki er6 är inte fel heller, har väl vunnit lite tester om jag inte minns fel.
Men dock så tror jag även att dessa måste strypas lite för att klassas in som begränsad på 25kw, har ingen direkt koll på vad dem har för standardeffekt men skulle tro en 60-80hk ungefär.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...