Frågor om körkort till lätt mc

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
philsson skrev:
kolla gärna på stiftet om du får. (kanske lite krångligt med alla kåpor).

Faktum är att NSRen är skapligt smidigt att meka med för att vara en sporthoj, tanken är det snabbfäste på, bara en skruv fram så lyfter man upp den som en motorhuv bakåt typ, så finns det en hållare med, sen är det bara skruva loss det :tummenupp

En viss TZR fick man lyfta bort tanken helt, och ta bort luftburken, jobbigt värre :gnissla
Så NSRen är väll lättmekad för att vara sporthoj, även att sporthojar är krångliga, bökiga och trånga o meka med, om ni förstår vad jag menar :mattias

I övrigt så är det väll att kolla ungefär det som sagts... Tänk även på hur långt den gått och fråga vad han gjort med motorn, typ bytt cylinder o kolv osv, helst ska man ju ha kvitto på det med...
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
asså killar lura inte honom nu va!!!!!!!!!!!!

Ingen får åka med en som är under 18, inte om man öningskör heller så han får inte sitta bak på hojen, så din handledare måste köra på en egen hoj om du inte är över 18, pungt slut.

de som inte tror mig får kolla i era böker som ni fick när ni tog korten!!!!!!!!!!!!


lycka till med kortet :tummenupp
 

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös för tillfället =(
whitesnake skrev:
asså killar lura inte honom nu va!!!!!!!!!!!!

Ingen får åka med en som är under 18, inte om man öningskör heller så han får inte sitta bak på hojen, så din handledare måste köra på en egen hoj om du inte är över 18, pungt slut.

de som inte tror mig får kolla i era böker som ni fick när ni tog korten!!!!!!!!!!!!


lycka till med kortet :tummenupp

Så här står det i min bok:

Privat övningskörning på MC
Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.

Står alltså inget om att man måste vara över 18 för att skjutsa när man övningskör.

Du får gärna citera det stycke som du har läst...
 

StoneCold

Beginner
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Övik
Hoj
Kines
whitesnake skrev:
asså killar lura inte honom nu va!!!!!!!!!!!!

Ingen får åka med en som är under 18, inte om man öningskör heller så han får inte sitta bak på hojen, så din handledare måste köra på en egen hoj om du inte är över 18, pungt slut.

de som inte tror mig får kolla i era böker som ni fick när ni tog korten!!!!!!!!!!!!


lycka till med kortet :tummenupp

Tack whitesnake..
Dom elaka pojkarna lurade mig :näsblod
Men va bra att jag fick veta det.
Ni sa att man kan övningsköra med sin egen hoj?!
Måste man köra dit den på släp innan lr? :va
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
whitesnake skrev:
asså killar lura inte honom nu va!!!!!!!!!!!!

Ingen får åka med en som är under 18, inte om man öningskör heller så han får inte sitta bak på hojen, så din handledare måste köra på en egen hoj om du inte är över 18, pungt slut.

de som inte tror mig får kolla i era böker som ni fick när ni tog korten!!!!!!!!!!!!


lycka till med kortet :tummenupp


MEN SLUTA PRATA SMÖRJA!!

När man övningskör så är det undantag!!!! Man får skjussa handledaren. :mad:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
NSR_Martin skrev:
Faktum är att NSRen är skapligt smidigt att meka med för att vara en sporthoj, tanken är det snabbfäste på, bara en skruv fram så lyfter man upp den som en motorhuv bakåt typ, så finns det en hållare med, sen är det bara skruva loss det :tummenupp

En viss TZR fick man lyfta bort tanken helt, och ta bort luftburken, jobbigt värre :gnissla
Så NSRen är väll lättmekad för att vara sporthoj, även att sporthojar är krångliga, bökiga och trånga o meka med, om ni förstår vad jag menar :mattias

I övrigt så är det väll att kolla ungefär det som sagts... Tänk även på hur långt den gått och fråga vad han gjort med motorn, typ bytt cylinder o kolv osv, helst ska man ju ha kvitto på det med...


Nae tanken behöver man inte ta bort för att byta stift på tzr
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Snackar om nya TZRen... På NSRen är det ju bara vinkla upp tanken o sätta stödet eller vad man ska kalla det, riktigt smart :tummenupp Inget klabb med att ta bort bränsleslangen eller så för att komma ner till motorn...
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
kan man köra upp för mellanmc(hur många cc och vikt är det?) om man är typ 26år ?, tänkte till tanten,
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Anton_Ljunghusen skrev:
Ja det hade du rätt på, men du sa att personen va tvungen att vara 25 år, och det är fel. 24 år är det där.

Sen kom nån annan nisse och rättade dig med att det var 4 år handledaren är tvungen att haft kk och det är fel. 5 år där ..

bra att du håller ordning här, den där tzr91 är ju lite som han är :3freak :kocko (röda fälgar) mohaha :7peta

aja, nu till en fråga som jag igentligen inte behöver svar på, men har klurat lite :
om man är 16 har övningskörningstillstånd & allt sånt.. får man då skjutsa när man övningskör? :rolleyes:
en del skriver ju så, men med tankte på att man inte får skjutsa sen när man har kort? tills man blir 18 då.. :va

edit: såg inte att det var 2 sidor & att ni diskuterade det här :brinnerup
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DwD skrev:
kan man köra upp för mellanmc(hur många cc och vikt är det?) om man är typ 26år ?, tänkte till tanten,
Skulle vara onödigt att köra upp för mellan då hon är 26. Hon ska kunna ta för Tung direkt.
Annars är föreskrifterna för mellan (A med begränsning) 375cc och en effekt på 25kW. När hon sedan haft mellankortet i 2 år så får hon tung automatiskt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
granath_ skrev:
bra att du håller ordning här, den där tzr91 är ju lite som han är :3freak :kocko (röda fälgar) mohaha :7peta

aja, nu till en fråga som jag igentligen inte behöver svar på, men har klurat lite :
om man är 16 har övningskörningstillstånd & allt sånt.. får man då skjutsa när man övningskör? :rolleyes:
en del skriver ju så, men med tankte på att man inte får skjutsa sen när man har kort? tills man blir 18 då.. :va

edit: såg inte att det var 2 sidor & att ni diskuterade det här :brinnerup
Det är så det är.. Lite synd tyvär att man inte får skussa när man väl har kortet.. :mad: Men däremot så har dom ändrat svensk lag nu så att om bara din moppe har skusspinnar så får du skussa, du får tillockmed skussa 2 pers om dom är under en viss ålder.. :mad:
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
philsson skrev:
Skulle vara onödigt att köra upp för mellan då hon är 26. Hon ska kunna ta för Tung direkt.
Annars är föreskrifterna för mellan (A med begränsning) 375cc och en effekt på 25kW. När hon sedan haft mellankortet i 2 år så får hon tung automatiskt.

låter ju bra, ja orsaken är väl att hon är 158cm och ja, väger väl 1/4 av en tungmc, kan bli jobbigt :7peta :hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DwD skrev:
låter ju bra, ja orsaken är väl att hon är 158cm och ja, väger väl 1/4 av en tungmc, kan bli jobbigt :7peta :hihi
Jaja.. då kanske det inte har någon större betydelse vad hon kör upp för. Fast det skadar ju inte å ha högre behörigheter :tummenupp . Försök hitta en tung MC som är lagom för henne. Det skulle nog vara det bästa. Tycker i af alla vi som gillar effekt.. :hihi
Du kan ju i för sig alltid avstrypa en mindre hoj också, men den är fortfarande liten. Det du antagligen letar efter är en låg hoj heldre än lätt.
Lycka till!. :)
 

StoneCold

Beginner
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Övik
Hoj
Kines
Ny fråga!

Jag som är lite snål, nu undrar jag om jag kan spara in lite pengar på att ta vädligt få körlektioner. Jag har kört moped innan :yoparty. Tror ni att det räcker med att ta ungefär 2-3 lektioner innan uppkörning eller är det en alldeles för stor omställning? För jag vill inte lägga ut mer än ungefär runt 5000:- på kortet. :död
 

Solid snake

Guest
Tzr91 skrev:
Din farsa måste haft mckörkort i minst 4år för att få vara din handledare. Då får han sitta bakom på din hoj eller köra efter dig på sin hoj. Han får inte köra bil efter. /Chrille


Står 5 år i min bok, säkert tryckfel i din. :tungan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
StoneCold skrev:
Jag som är lite snål, nu undrar jag om jag kan spara in lite pengar på att ta vädligt få körlektioner. Jag har kört moped innan :yoparty. Tror ni att det räcker med att ta ungefär 2-3 lektioner innan uppkörning eller är det en alldeles för stor omställning? För jag vill inte lägga ut mer än ungefär runt 5000:- på kortet. :död
Moped är ingen erfarenhet du kan räkna med. Möjlightvis att du vet hur fordonet fungerar. Med en moped kör du inte landsvägskörning eller på något vis är lika uppmärksam i trafiken.
På trafikskolan får du riskmedvetenhet och bromsberedskap vid rätt tillfälle som du ALDRIG ens tänkt på när du kört moppe. ( så var det i mitt fall i af ).
Det du kan öva på egen hand är ju lite balanskörning och inbromsningar om du skaffar en egen MC och på så vis gå billigt för det är mycket av det du kommer få lära dig på trafikskolans dyra pengar.
Gissa varför det heter moppepucko.. man har mycket å lära.
Om vi ska ta det positivt så kommer du nog undan på 5k ganska lätt. Det som tar tid på trafikskolan är väl mest enligt egen erfarenhet att man visar sina rörelser.. dvs överdriver med huvudet extremt mycket och visar vart man tittar osv. Ta några lektioner, du känner själv när du börjar bli "färdiglärd".
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top