Frågor om KTM 250 på landsväg

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Hellu, undrar hur det är med Ktm exc 250 2-takt om man skulle köra ibland på landsväg, som t.ex en kompis som bor någon mil bort om man skulle ta sväng förbi han, sen badet som ligger ca 1 mil ifrån där jag bor om man tar den dit några dagar under sommaren, tror ni den rasar fort eller lär den hålla bara man inte kör idiotiskt med den? Kan inte köpa något annat då jag inte har så mycket pengar, ligger på en ca 15-20k. Kommer bli mycket cross köra, så det blir blandat med landsväg och crosskörning, och eftersom jag bor på Gotland så blir det att köra till crossbanor.

Undrar även vad skillnaderna är mellan de olika årsmodellerna? -01, -02, -03, och -04?

Är det el start på alla dem osv?
Är det någon av dem årsmodellerna man ska undvika och satsa på en annan där dem har gjort en stor förbättring eller en modell som är hållbarare? Hörde av en kompis (mycket skitsnack) att 02 modellen skulle vara upphottad om det var mer drag i den eller om den håller längre.

Sen är dessa modeller någon plugg i så man inte får ut all effekt?

/Mvh FortuN

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Cross brukar inte ha elstart, inte 2-takt iaf.

Och strypta är dem inte heller då dem inte ska rulla på vägen.

Ingen ryckutjämnare heller, sliter lite på lådan.

Hade inte kört cross på gatan iaf, men det är ju jag.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Det är verkligen ett högt spel att åka Cross/Enduro på vägen. För att det ska fungera skapligt måste du dreva den för väldigt hög fart. En 2-taktare måste jobba hela tiden om den ska få kylning och smörjning. När den går för lätt blir den väldigt varm och nyper lätt.

Mats

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Jag hade kört min om det varit dem små sträckorna sålänge du inte ligger och segdrar den på maxvarv hela tiden. Gasa upp lite sakta ner lite kör rundor lite som du vore på en bana typ ja du förstår så...

Själv hade jag en KTM 125 exc som jag körde landsväg med hela tiden, den skar aldrig dock fick det bli en niqasil *stavas* behandling då jag tryckte på en ny kolv och kört 15 mil så ville den inte mer fabrikationsfel tydligen så en bit lossnade och verkade trivas med att slita sönder min cylinder.

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Jag hade kört min om det varit dem små sträckorna sålänge du inte ligger och segdrar den på maxvarv hela tiden. Gasa upp lite sakta ner lite kör rundor lite som du vore på en bana typ ja du förstår så...

Själv hade jag en KTM 125 exc som jag körde landsväg med hela tiden, den skar aldrig dock fick det bli en niqasil *stavas* behandling då jag tryckte på en ny kolv och kört 15 mil så ville den inte mer fabrikationsfel tydligen så en bit lossnade och verkade trivas med att slita sönder min cylinder.

Så att köra lite "Cross gas" hjälper endel?

Hur är bensinförbrukningen på dem mot en 4-taktare?

Villken fart tycker ni/du att man kan ligga på ungefär på landsvägen med en sådan för "minst nötning men bra hastighet"

Last edited:

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Så att köra lite "Cross gas" hjälper endel?

Hur är bensinförbrukningen på dem mot en 4-taktare?

Villken fart tycker ni/du att man kan ligga på ungefär på landsvägen med en sådan för "minst nötning men bra hastighet"

hmm jag körde som fan med min man var ju bara 16 och lite trimm på det så ... har ingen anning vad det kosta milen jag bara tänkte på ut o köra och i med pappas bensinkort på den tiden (det var bättre förr).
Jag skulle inte rekomendera att ligga på samma hastighet hela tiden såvida du inte kör lite saktare men kör du 100 så skulle jag pendla lite mellan upp och ner.

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Tycker ni att det kanske är bättre med en 4-taktare? är ju så jäkla dyrt om det går sönder, men är väll lite bättre för landsväg? Men sen är dem ju segare än 2-taktare =/ Är det stor skillnad mellan 2 och 4-taktare i effekt? 250 som sagt.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tycker ni att det kanske är bättre med en 4-taktare? är ju så jäkla dyrt om det går sönder, men är väll lite bättre för landsväg? Men sen är dem ju segare än 2-taktare =/ Är det stor skillnad mellan 2 och 4-taktare i effekt? 250 som sagt.

4 takt hade jag nog köpt 250f är rätt pigga dem med låter härligt som tusan med.

Jag tror jag lagade min 125 2takt KTM för ca en 10 000kr under ett år i motorreperationer så.

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
4 takt hade jag nog köpt 250f är rätt pigga dem med låter härligt som tusan med.

Jag tror jag lagade min 125 2takt KTM för ca en 10 000kr under ett år i motorreperationer så.

Dem går även fine på crossbana som en 2-taktare också?
Effekten är den mycket mindre än en 2-taktare? Är väll också lite bättre med 4-taktare efter som dem är väll mer landsvägsanpassade då dem går på lägre varv.

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Skippa det, köp en cross som du använder på en crossbana, sen köper du tex en ciao för 2 papp som du kan köra med till polarna/badet. Kanske inte den coolhets faktorn du är ute efter men det kan spara dig pengar/böter i längden.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Effekten är den mycket mindre än en 2-taktare? Är väll också lite bättre med 4-taktare efter som dem är väll mer landsvägsanpassade då dem går på lägre varv.

Ja 250f är det många (eller ja en del iaf) som kör på bana så ska absolut inte vara något problem antar du inte är något proffs utan bara kör för det är roligt. Ska du köpa en enduro eller cross egentligen? eftersom du ska köra till badet osv?

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Beror ju på hur mycket kubik du har, köp 450 eller nåt, duger till bana och gata.

Annars kan du köpa större, typ 525 för att få lite mer toppeffekt och lite mer botten, fast den är jobbigare att harva runt med på en bana.

KTM 450 och 525 är LV-reggade iaf, om det är enduro, så kan du köra på gatan utan att vara rädd för polisen.

250 kanske är snabbare på bana och accar bättre men 450 och 525 är körbara på gata utan att rasa för ofta.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Beror ju på hur mycket kubik du har, köp 450 eller nåt, duger till bana och gata.

Annars kan du köpa större, typ 525 för att få lite mer toppeffekt och lite mer botten, fast den är jobbigare att harva runt med på en bana.

KTM 450 och 525 är LV-reggade iaf, om det är enduro, så kan du köra på gatan utan att vara rädd för polisen.

250 kanske är snabbare på bana och accar bättre men 450 och 525 är körbara på gata utan att rasa för ofta.

en 250f är dem mer rasbenägna än en 450 eller 525 :S?

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Men toppfarten ligger ju på en 140, men om man ligger o drar runt 100 med en hög växel borde det väll inte nöta allt för mycket? Är väll just gaspådragen som är nötningen och att man varvar mycket som jag förstår, det är ju ganska lätt undvikligt?

Har inte råd för en 450 och sådant. har ca 20000 att slänga ut

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag körde min exc 300 2t på grus endel. Det funkade, men inte alls lika bra som en 4t. Den höll bra, men då låg jag inte på samma varvtal/belastning några längre sträckor - de är det som dödar motorn
Ett par gånger körde jag ett par mil på asfalt också

När jag skulle sälja den provkörde snubben, och när han kom tillbaka sprutade oljan ur vevhusventen och kröken va blå.. "nja vadå, jag toppade den bara några gånger" ..

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag körde min exc 300 2t på grus endel. Det funkade, men inte alls lika bra som en 4t. Den höll bra, men då låg jag inte på samma varvtal/belastning några längre sträckor - de är det som dödar motorn
Ett par gånger körde jag ett par mil på asfalt också

När jag skulle sälja den provkörde snubben, och när han kom tillbaka sprutade oljan ur vevhusventen och kröken va blå.. "nja vadå, jag toppade den bara några gånger" ..
:näsblod

Vilket skaft den där snubben verkar vara.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Mjo om man tänker så så kunde jag räkna ut det med ^^. Tänkte mer ligga "pendla" till badet som han ville ha den till i hyffsat normala hastigheter så borde det inte vara allt för stor skillnad.

Dels gör du sopor av däcken på 15mil och sen måste du hålla rätt bra snurr på grejerna för att leverera nog med effekt för att hålla 100. Med sådant varv vibrerar det så att du hellre går och skjuter hojen längs vägen efter några mil... On top of all this så är det kapitalförstöring deluxe att köra något så serviceintensivt till poolarna. I bästa fall kommer man 1500 mil mellan motorrenoveringarna.....

Racehojar på bana och gatmoppar på vägen.....

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring