Frågor om Kx500/Cr500

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Funderar på att skaffa mig en gammal Kawasaki Kx500 eller en Honda Cr500. Eventuellt en Kx250 ifall jag ej finner en Kx500.
Vilka årsmodeller är "bra"? Jag hade tänkt mig en Kx500 från -87 och nyare typ. Har sett några lite då och då som har sålts för 4-6000kr. Hade tänkt hitta nåt för 4-5000kr. Att motionsköra med i skogen bara. Inte för tävling, så den behöver ej vara i toppskick eller så.

Den ska bara fungera helt enkelt. Helst vill jag ha en Kx500. Vad ska man tänka på och vilken av de äldre årsmodellerna är bäst? Var kan man hitta en Kx500 för dom priserna som jag skrivit? Har kikat på många ställen men hittade bara en Kx250 -87 för 3000kr men den blev såld.

Berätta gärna allt ni kan om Kx500.

Berätta gärna lite om Kx500 vs. Cr500 också.

Btw, jag har sökt på detta forumet om det och har även läst på enduromx´s forum.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Kawan är lite vassare och Hondan håller bättre är vad man hört iaf.
Så gamla crossar som du letar efter är oftast så totalt söndermekade att det inte ens är roligt...
Köpt nått nyare så får du köra mer och meka mindre.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Att kawan är vassare är ju bara dösnack.
När kx 500 kom ut var den redan stenålder gent emot cr 500 och kunde aldrig riktigt mäta sig mot den, kawan var tyngre slöare och mycket klumpigare, kändes mycket äldre helt enkelt.

Att enbart lägga 5000kr på en crosshoj är ungefär som att slänga dem i sjön är jag rädd, de flesta i den prisklassen är slutkörda och du kommer garanterat få lägga lika mycket pengar på delar.

Jag har själv ägt en Cr500 och de va den roligaste allroundcykeln man kan tänka sig , åker normalt cr250 till träning av cross på bana men 500an till grusvägar och grustag och dylikt.

Cr 500 är densamma cykel fr.om -89 t.om -01 då de slutades att fabriktillverkas. Från -01 tillverkar honda cr 500 motorerna som sedan Service Honda köper upp och sätter i aluramen från cr250, dessa cyklar kallas Service Honda Cr 500 Alu frame. Det är det värsta man kan åka på och de flesta av oss tvåtaktskära personers dröm, men prislappen är också därefter.

Hursomhellst, för att återgå, du kan alltså köpa dig en cr 500 från 89 och uppåt, jag rekomenderar dig att köpa för 9-10 tusen eller uppåt eller inget alls. Gamla 80talare kx/cr 500 är inget att ha faktiskt. livsfarliga med sin enorma effekt och framförallt den ketchupeffekt de hade på den tiden som från -89 har fixats till. fjädringen är rutten, mjuk och jävlig så all effekt komemr aldrig någonsin ner i marken och för att itne tala om att det faktiskt är en race cykel som är över 20 år gammal!

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
SkaD skrev:
2207316 Att kawan är vassare är ju bara dösnack.
När kx 500 kom ut var den redan stenålder gent emot cr 500 och kunde aldrig riktigt mäta sig mot den, kawan var tyngre slöare och mycket klumpigare, kändes mycket äldre helt enkelt.

Att enbart lägga 5000kr på en crosshoj är ungefär som att slänga dem i sjön är jag rädd, de flesta i den prisklassen är slutkörda och du kommer garanterat få lägga lika mycket pengar på delar.

Jag har själv ägt en Cr500 och de va den roligaste allroundcykeln man kan tänka sig , åker normalt cr250 till träning av cross på bana men 500an till grusvägar och grustag och dylikt.

Cr 500 är densamma cykel fr.om -89 t.om -01 då de slutades att fabriktillverkas. Från -01 tillverkar honda cr 500 motorerna som sedan Service Honda köper upp och sätter i aluramen från cr250, dessa cyklar kallas Service Honda Cr 500 Alu frame. Det är det värsta man kan åka på och de flesta av oss tvåtaktskära personers dröm, men prislappen är också därefter.

Hursomhellst, för att återgå, du kan alltså köpa dig en cr 500 från 89 och uppåt, jag rekomenderar dig att köpa för 9-10 tusen eller uppåt eller inget alls. Gamla 80talare kx/cr 500 är inget att ha faktiskt. livsfarliga med sin enorma effekt och framförallt den ketchupeffekt de hade på den tiden som från -89 har fixats till. fjädringen är rutten, mjuk och jävlig så all effekt komemr aldrig någonsin ner i marken och för att itne tala om att det faktiskt är en race cykel som är över 20 år gammal!

Att dom är livsfarliga vet jag redan hehe...det passar bra det.

Men Cr500 är alltså bättre än Kx500? och det är -89 eller nyare på båda märken man ska leta efter då alltså?

Mecka med dom är inga problem. Hur är ramen på dom? Hade tänkt köra rätt lungt med den jag köper. (så lungt det går). Går det att sitta två på den? Jag hade tänkt köra några lugna rundor i skogen med flickvännen bakpå ifall ramen håller. Vet att det finns plats om föraren sitter halvvägs uppe på tanken. Fotpinnar går ju att montera. Men oftast hade jag tänkt köra ensam. Men vill ju kunna sitta bakpå också när man ska lära flickvännen köra manuellt växlad hoj.

Har läst lite om att Cr500 har bättre bottendrag än Kx500.

Ingen här som känner nån som säljer en gammal -89 Kx500/Cr500 för max 4-5k i skånetrakten??

Har läst nåt om att de inte trivs på jämn gas och att kolven slits mycket för att de är så starka. Kan man inte blanda i mer olja och kompsänka den en aning så att den håller längre? Där lär ju ändå finnas tillräckligt med kraft ändå?

MXRM

.
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Z750 - 08
Frågan är om du verkligen vill låta din flickvän lära sig köra hoj på en cr500 =)

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
MXRM skrev:
2207931 Frågan är om du verkligen vill låta din flickvän lära sig köra hoj på en cr500 =)
Klart jag vill, kan hon köra min livsfarliga minimoto utan att klota borde hon klara av den med hehe.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Jag har aldrig kört kawwan men har en honda 500.Vad jag läst så är första vätskekyld modellen av hondas 500 den vassaste(85-86?).Köp ingen hoj för 5000:- som nån sa för dom är oftast hårt slitna och du får lägga ut minst lika mycket pengar på reservdelar som du gav för hojjen.Riktigt stark hoj som är rolig som satan att busköra med i grustag/skogsvägar!

Tycker du ska satsa på honda om du ska ha en för dom har bättre rykte om sig att hålla än kawwan,jag har hört att kawwan haft problem med för vek växellåda.Jag har haft min i ett år nu och har inte haft nåra problem förutom nått oljeläkage,skruvar som rallar lös och däck som nöts ner :yoparty

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
Brännström skrev:
2207940 Jag har aldrig kört kawwan men har en honda 500.Vad jag läst så är första vätskekyld modellen av hondas 500 den vassaste(85-86?).Köp ingen hoj för 5000:- som nån sa för dom är oftast hårt slitna och du får lägga ut minst lika mycket pengar på reservdelar som du gav för hojjen.Riktigt stark hoj som är rolig som satan att busköra med i grustag/skogsvägar!

Tycker du ska satsa på honda om du ska ha en för dom har bättre rykte om sig att hålla än kawwan,jag har hört att kawwan haft problem med för vek växellåda.Jag har haft min i ett år nu och har inte haft nåra problem förutom nått oljeläkage,skruvar som rallar lös och däck som nöts ner :yoparty
Borde man inte kunna hitta nåt gammalt honda 500 härk -89 för en 5-tusing som fungerar och går att smyga runt i skogen med? Gör ju inget om det läcker lite eller repig plast, bara den går så kan man ju serva upp den på vintern sen. Mitt "vill-ha-begär" är liksom kraftigt nu och mer än 5k har jag svårt att frammana.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Jag har haft en Supermotard CR500 - 1991 (egenhändigt byggd)
Blev bla: Dansk SM mästare med denna hojjen 1994 på JyllandsRing.

1989 var den vassaste modellen Honda släppte, mest tillförliliga var 1991:an

64,6hk vid 6500 varv hade -91:an.

På rullande landsväg/bromsbänk bromsade jag min ex Leif Persson "fabiks" motor till 88hk.

Den gjorde 214 km/h med 16/34 drevning med -89:ans (smalare) CBR600 fälgar

Vid "hobby körning" rekommenderas kolvbyte var 20-25 timme.
Vid "aktiv körning" var 10-12 timme.

En Motard CR500 är riktigt kul på banor som Knutstorp eller Falkenberg där jag körde i 600B klassen i Roadracing 1994/95

MVH/
.......Kristian

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
turbo-mupp skrev:
2207914 Att dom är livsfarliga vet jag redan hehe...det passar bra det.

Men Cr500 är alltså bättre än Kx500? och det är -89 eller nyare på båda märken man ska leta efter då alltså?

Mecka med dom är inga problem. Hur är ramen på dom? Hade tänkt köra rätt lungt med den jag köper. (så lungt det går). Går det att sitta två på den? Jag hade tänkt köra några lugna rundor i skogen med flickvännen bakpå ifall ramen håller. Vet att det finns plats om föraren sitter halvvägs uppe på tanken. Fotpinnar går ju att montera. Men oftast hade jag tänkt köra ensam. Men vill ju kunna sitta bakpå också när man ska lära flickvännen köra manuellt växlad hoj.

Har läst lite om att Cr500 har bättre bottendrag än Kx500.

Ingen här som känner nån som säljer en gammal -89 Kx500/Cr500 för max 4-5k i skånetrakten??

Har läst nåt om att de inte trivs på jämn gas och att kolven slits mycket för att de är så starka. Kan man inte blanda i mer olja och kompsänka den en aning så att den håller längre? Där lär ju ändå finnas tillräckligt med kraft ändå?

Får jag komma och titta/filma när du ska sitta bakom och lära flickvännen köra?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
KristianAE86 skrev:
2207964
1989 var den vassaste modellen Honda släppte, mest tillförliliga var 1991:an

64,6hk vid 6500 varv hade -91:an.

På rullande landsväg/bromsbänk bromsade jag min ex Leif Persson "fabiks" motor till 88hk.

Vid "hobby körning" rekommenderas kolvbyte var 20-25 timme.
Vid "aktiv körning" var 10-12 timme.

Plockade ni verkligen ur 88hk ur en cr500 på bakhjulet? det låter otroligt mycket, i mina öron låter det som hästar på veven.

Varför skulle 91an vara mer tillförlitlig än någon annan? det är ju exakt samma hoj 89 upptil 01, dom hari nte ändrat ett skvatt samma motor och chassie.

10-20 timmar hinner du inte slita ut en kolv på till 500, det är så lågt varv det handlar om, max hk ligger nånstans mellan 5000-6000rpm. På en 125cc som varvas så hårt hade det kunna vara klokt att rekomendera 20h men inte till 500cc som har 3x så lite varv.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
SkaD skrev:
2208323 Plockade ni verkligen ur 88hk ur en cr500 på bakhjulet? det låter otroligt mycket, i mina öron låter det som hästar på veven.

Varför skulle 91an vara mer tillförlitlig än någon annan? det är ju exakt samma hoj 89 upptil 01, dom hari nte ändrat ett skvatt samma motor och chassie.

10-20 timmar hinner du inte slita ut en kolv på till 500, det är så lågt varv det handlar om, max hk ligger nånstans mellan 5000-6000rpm. På en 125cc som varvas så hårt hade det kunna vara klokt att rekomendera 20h men inte till 500cc som har 3x så lite varv.

menade vev-hästar - fd "fabriksmotor" ju :yoparty

Enligt Honda´s tekniker är dessa timmarna om kolvbyte rekommenderat !

Bara motorn/ram är samma 89 & 91 -resten är det inte :tummenupp

Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Det som jag vet har ändrats från 89-01 är att 1993 så vart 4:an och 5:ans växel högre växlad och 1994 så vart motorblocken silverfärgade istället för svarta.
Tror inte heller man nöter ner en kolv på 20timmar,tror säkert kolven kan gå 100 timmar med dom låga varven,iallafall jag klarar då inte av att hålla fulla varv hela tiden med 500:an och man behöver inte varva ur dom för att den ska orka på nästa växel heller.Det finns ett bra 500 forum du kan gå in och titta på www.cr500riders.com

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Det måste finnas lättare sätt att göra slut med sin flickvän än att låta henne åka bakpå en tvåtaktsfemhundra. :va

Vilken som är bäst mellan CR500/KX500?

"rest my case" :D

Men skicket är helt avgörande! :tummenupp

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Hoj
Husqvarnor
Har sätt flera bänkpapper på mellan 80 och 85 hästar så det är inte något strunt prat. Men att nöta ner en 500 kolv på 20 timmar är helt klart bra gjort. Tror inte ens att Jocke Karlsson gjorde det på sina hojar när han åkte 500 för RWJ. Men men. Tänk bara på att en gammal hoj behöver mer reservdelar än en nyare och dessutom att en cykel som är mer än 10 år gammal är det svårt att hitta grejer till.

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
doordie skrev:
2209444 Det måste finnas lättare sätt att göra slut med sin flickvän än att låta henne åka bakpå en tvåtaktsfemhundra. :va

Vilken som är bäst mellan CR500/KX500?

"rest my case" :D

Men skicket är helt avgörande! :tummenupp
har inte tänkt göra slut med henne....

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
har en kompis som hade en kawa 500, växlellådan krånglade på den det är väl ett vandligt fel på kawa 500 vad jag vet skulle satsast på cr.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
jra_racing skrev:
2209573 Har sätt flera bänkpapper på mellan 80 och 85 hästar så det är inte något strunt prat. Men att nöta ner en 500 kolv på 20 timmar är helt klart bra gjort. Tror inte ens att Jocke Karlsson gjorde det på sina hojar när han åkte 500 för RWJ. Men men. Tänk bara på att en gammal hoj behöver mer reservdelar än en nyare och dessutom att en cykel som är mer än 10 år gammal är det svårt att hitta grejer till.

Effekten är ju oftast mer än tillräcklig och det största problemet är ju att få ner effekten i backen samt hålla ner framhjulet då det väl greppar.
Men åker man motard med tex CR500:an lär man acceptera att byta kolven lite oftare än då man kör cross med den.
Jag har provat att åka med den i skogen och jag kommer nog inte göra det alltför många gånger till. Svårt att dosera kraften samt att man får kicka en del då det är lär att köra stopp när det är knicksigt.
Men är det stubbrace, motard eller sandbana/hård snabb jordbana man ska åka så är den otroligt kul att köra.
Faktiskt den roligaste av min hojar. Och farligaste. :död :hihi

Skulle vara kul och testa att vässa den ordentligt och sedan använda den på LMS's motardtävlingar där man kan utnyttja effekten. Någon som har koll på någon/några som är duktiga på att vässa tvåtakt?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...