Frågor om lätt mc kortet

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
Tjena! :hej
Snart har man passerat moppe åldern och kommit in i lätt mc åldern :D :tummenupp. Så jag har ett par frågor:

Finns det något program för teori övning till lätt mc?
Hur går det till när man övningskör?

Någon som skulle kunna sammanfatta lite snabbt hur det gick till för er när ni skulle ta lätt mc kortet, från början till slut gärna :)

tack o hej :hej

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Reckless Rider skrev:
2310708 Tjena! :hej
Snart har man passerat moppe åldern och kommit in i lätt mc åldern :D :tummenupp. Så jag har ett par frågor:

Finns det något program för teori övning till lätt mc?
Hur går det till när man övningskör?

Någon som skulle kunna sammanfatta lite snabbt hur det gick till för er när ni skulle ta lätt mc kortet, från början till slut gärna :)

tack o hej :hej

1. Ja, det finns program till datorn där du kan öva teori. Det finns böcker också. Bonniers trafikskola tror jag det heter.

2. Det är olika men för mig var det. Man åker till övningskörningsplatsen, sätter på sig skydd och ställ, går ut där hojen stod parkerad och läraren sa vad man skulle göra. Skulle man ut i trafik fick man värma upp lite på en asfaltsplan innan man åkte ut. I början när man skulle ut i trafiken fick man åka efter läraren och kolla vilket spårval han hade och lära sig hur man uppträdde i trafiken. Efter det fick jag åka först och vi stannade efter vägen och han berättade hur jag skulle åka och till sist fick jag en längre vägbeskrivning om vilka skyltar jag skulle följa. Du kan också få en comradio där läraren säger vart du ska köra.

3. Jag började med att gå till en körskola och skriva in mig på en teorikurs. Efter den var avklarad körde jag några tester på körskolans datorer och efter det skrev jag upp. Under denna tid hade jag börjat övningsköra. EFter uppskrivningen var klar och jag kunnde köra så bokade jag privat en uppkörningstid. Det sket sig så jag övningskörde lite till och denna gången bokade skolan tid och jag var garanterad inom 3 veckor. Jag fick ny tid som det sket sig lite på och kunde inte köra upp så skolan fick boka ytterligare en tid. Då klarade jag det och har nu kort.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Bärgren skrev:
2311084 1. Ja, det finns program till datorn där du kan öva teori. Det finns böcker också. Bonniers trafikskola tror jag det heter.

2. Det är olika men för mig var det. Man åker till övningskörningsplatsen, sätter på sig skydd och ställ, går ut där hojen stod parkerad och läraren sa vad man skulle göra. Skulle man ut i trafik fick man värma upp lite på en asfaltsplan innan man åkte ut. I början när man skulle ut i trafiken fick man åka efter läraren och kolla vilket spårval han hade och lära sig hur man uppträdde i trafiken. Efter det fick jag åka först och vi stannade efter vägen och han berättade hur jag skulle åka och till sist fick jag en längre vägbeskrivning om vilka skyltar jag skulle följa. Du kan också få en comradio där läraren säger vart du ska köra.

3. Jag började med att gå till en körskola och skriva in mig på en teorikurs. Efter den var avklarad körde jag några tester på körskolans datorer och efter det skrev jag upp. Under denna tid hade jag börjat övningsköra. EFter uppskrivningen var klar och jag kunnde köra så bokade jag privat en uppkörningstid. Det sket sig så jag övningskörde lite till och denna gången bokade skolan tid och jag var garanterad inom 3 veckor. Jag fick ny tid som det sket sig lite på och kunde inte köra upp så skolan fick boka ytterligare en tid. Då klarade jag det och har nu kort.
:tummenupp

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
1: skriv inte in dig på en trafikskola det kostar onödiga pengar! ladda hem något fråge program på datan! det är mkt bättre! Tro mej!

2: övingskör nån gång 4 på sin höjd. kuggar du på uppkörningen kan du ta den som en övningskörning det också. han säger ju vad du ska öva mer på och så! Övningskörning skola = Ca 1000:- uppkörning = ca 300:- du kan alltså köra upp 3 gånger för en gångs övningskörning på skola.

jag menar. du har ju kört moppe ett tag nu så du behöver ju inte typ "lära" dig köra hojen.

min polare han övningskörde 1 gång. han tyckte inte att han lärde sig något så han körde upp efter det och klarade det.

Last edited:

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Kronen skrev:
2311408 1: skriv inte in dig på en trafikskola det kostar onödiga pengar! ladda hem något fråge program på datan! det är mkt bättre! Tro mej!

2: övingskör nån gång 4 på sin höjd. kuggar du på uppkörningen kan du ta den som en övningskörning det också. han säger ju vad du ska öva mer på och så! Övningskörning skola = Ca 1000:- uppkörning = ca 300:- du kan alltså köra upp 3 gånger för en gångs övningskörning på skola.

jag menar. du har ju kört moppe ett tag nu så du behöver ju inte typ "lära" dig köra hojen.

min polare han övningskörde 1 gång. han tyckte inte att han lärde sig något så han körde upp efter det och klarade det.

Uppkörning: 870 kr.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Kronen skrev:
2311600 min kostade 300:-

Då hade du något special, tror alla övriga på denna sida har betalat 870:- för sin iaf. Men som du sa, man kan lära sej mycket av en uppkörning med.

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
ok, tack för alla bra svar ;):)
Har ett par frågor till:
När man kör är skinställ ett måste?
Om det är ett måste med skinställ gäller samma sak om man kör cross modeller t ex Yamaha DT 125 osv?

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Kronen skrev:
2312821 du måste ju inte ha just skinnställ. men skydd och bra mc - kläder är ett måste annars får du inte köra.

Och det gäller alla motorcyklar ifall det inte framgick.

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Reckless Rider skrev:
2313238 Nejjjj, där gick försvann mina drömmar om att åka näck :huvet :hihi
Får min övningsköra med sin egen lätt mc, alltså när man kör med körskolans lärare? va tror ni dom säger om man kommer på en sån här? http://www.birkaimport.se/images/306_2.jpg :yoparty :D

Du får åka näck med hjälm när du tagit kortet. :tummenupp

Men det är inget att rekommendera.

Och du får övningsköra med din egna mc, iallafall på skolorna här i stan.

Och den hojen du länka till. Går den att registrera och få allt lagligt så visst får du köra med den, men att sitta så lågt gör att man själv får mycket nedsatt sikt och andra trafikanter har svårt att se dig. ( Vilket du redan har om du kör vanlig hoj och en mindre förbättrar inte oddsen att en bilförare ska uppfatta dig.)

Last edited:

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
dröm
jojo hehe du har nog rätt, men de hade vart en syn för körläraren :)
Får börja små träna nu om jag ska få köra näck :hihi fyller 16år om 30 dagar.
Funderar på att skaffa en 125:a i crossmodell, har kollat lite på dessa:
Honda CRM 125, Suzuki Ts125R, Yamaha DT 125R, Kawasaki kmx 125.
vilken och varför? :va :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...