frågor om ryckutjämnare

dun_der

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
firestorm!!
ja har en fråga om ryckutjämnare, undrar hur ofta man ska byta dom, om man nu byter dom, och kan man se om dom blir slitna och så fall var köper man billiga såna. lelles hade för 550kr är de billigt? De vart ganska många frågor haha :hihi

dun_der

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
firestorm!!
hur mycke får dom glappa då? för dom glappar lite gran de gör dom, cykeln har ju faktisk nästan 6000mil

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
De ska inte glappa alls. Men om du inte vill lägga ut 550kr, så kan man köpa en tunn gummimatta och klippa till bitar lägga till i navet.

dun_der

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
firestorm!!
vad e de före gummi matta och var kan man köpa den så fall. kommer inte den nötas ner ganska snabbt?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
vad e de före gummi matta och var kan man köpa den så fall. kommer inte den nötas ner ganska snabbt?

När jag körde lite äldre hojar så hade jag vissa funeringar.
Vad skulle hända om man fyllde navet med något siliconliknande material eller någon form av gummimassa som härdar sådär lagom. Man skulle ju då kunna trycka ner navdelen med drevet i "sörjan" och få formgjutna ryckutjämnare. Kanske inte går att plocka ut hela men i så fall kan man juj gröpa ur skiten när det börjar bli slitet o glappa.
Nån som testat nåt i den vägen?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Man kan ju även köpa en spillbit hårdgummi av rätt tjocklek för lite kaffebröd och skära till många "tårtbitar" nästan gratis. Vet inte on dom håller lika länge men billiga är dom:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag körde lite äldre hojar så hade jag vissa funeringar.
Vad skulle hända om man fyllde navet med något siliconliknande material eller någon form av gummimassa som härdar sådär lagom. Man skulle ju då kunna trycka ner navdelen med drevet i "sörjan" och få formgjutna ryckutjämnare. Kanske inte går att plocka ut hela men i så fall kan man juj gröpa ur skiten när det börjar bli slitet o glappa.
Nån som testat nåt i den vägen?

Allt du kan fylla från tub blir för mjukt när det härdar, ryckutjämnargummi är vulkaniserat till snäppet under hockey-puck i hårdhet.

Hokeypuck är troligen för hårt och smular sig...

(OFF TOPIC)
Jag gjorde genomslagsgummin till min Land Rover av provbitar på lastbilsdäck, vi fick bitar för att visa olika mönster, och ett av dom grovmönstrade proven försvann mycket mystiskt sedan fjädringen på min Land Rover hade bottnat och avluftningsnippeln på axeln hade stansat ett snyggt hål i oljetråget på Volvo Pentan som satt i.

Dessutom tog jag upp nya avluftningshål i axlarna och försedde dom med slang som drogs upp under huven och tillbaka ner igen så att det blev "vattenlås".

Den klarade vadningsdjup på 1.5m efter det...

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hur ofta man ska byta och när beror på hur du kör.
Lugn körning - sällan. Hård körning - oftare. Ganska logiskt iof.

Jag byter ryckutjämnargummina när drevhållaren börjar att glappa och inte längre är svår att montera tillbaka i fälgen.

Lycka till.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
550:- är inte speciellt mycket pengar... är det inte värt att köpa nya gummin så vet du att du inte behöver bry dig om det mer på många mil...istället för att försöka fuska bort slitaget med tattarlösningar?

~Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet~

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
En del klipper ut gummi från cykelslangar och lägger in. Har aldrig gjort det själv men det funkar säkert. Annars har Biltema gummiduk på 1mm, den är sjukt seg och skulle nog funka bra att bygga upp glappet med om det inte är för illa.

Men som sagt, tattarlösning. :D

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...