Frågor om stuntning..

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Har sett en del uppvisnigar och man blir nästan lika mäktigt imponerad varje gång :) och man tänker det dära skulle jag vilja kunna.

Så jag har några frågor...

Finns det någon "förening" där man kan få undervisning eller tips?

Cykeln som jag ska ha, ska endast användas för att stunta med ingen landsvägskörning
vilka regler gäller då är det samma som för landsvägskörning? (effekt, utseende och likande)?
Speciell försäkring?

Just nu har jag körkort med bergränsning, Gäller begränsningen även om jag kör på inhängt område?

Vilken cykel jag ska ha är ännu inte bestämt, Planerna är att åka ner till tyskland någon gång tidigt nästa år och köpa en "billig" att börja med.
Att köpa en som vart omkull vad finns det för nackdelar med detta mer än det förmodligen är skrappsår på den?
Den kommer ju endå så gå ibacken några gånger när jag ska försöka mig på massa konstiga saker.

Någon som har tips på hoj? (ingen motard, cross)
Eller tips på hoj jag absolut inte ska använda? (inga dumma kommentarer, det finns ju en del med "humor" här)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ska du bara köra på flygfält osv. så kan du köpa nåt vurpat as och köra på släp dit och köra med utan att regga in den. Lagligt blir det ju iallafall inte även om du skulle ha en inreggad. Skulle jag vara du skulle jag nog köpt en cbr 600 från 91 eller så som är ordentligt skrapad. Regga in den och köra trafikförsäkrat för det kan ju vara skönt att slippa lasta och ha sig om du har nåt ställe att köra på som inte ligger allt för långt bort. Det bör ju inte vara så dyrt.

Men att det finns nån förening och "stuntförsäkring" tror jag knappast. Hur du än gör kommer det bli mer eller mindre olagligt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Man kan ju alltid köra på inhängnad område, och där gäller inte "begränsningen" och den behöver inte reggas. Problemen är väl att hitta dom ställena :)
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Rigge skrev:
Skulle jag vara du skulle jag nog köpt en cbr 600 från 91 eller så.
Tack för tipset, var något i den stilen jag hade tänkt mig.

Rigge skrev:
Hur du än gör kommer det bli mer eller mindre olagligt.
Om jag då skulle slå mig? Så finns det väl ingen försäkring som täcker skadan om jag gör det olagligt?

Det finns väl en del stuntförare här som kan berätta lite.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Om du har trafikförsäkring på fordonet så gäller den för personskador, dock lär det inte vara smart att säga något om bakhjul m.m. om olyckan är framme , man vet ju aldrig hur villkor kan vridas o vändas av bolag.

Alternativet skulle väl vara en mkt bra olycksfallsförsäkring ! Fråga alltid bolaget rakt ut helt ärligt vad du "kanske" kommer att göra och vad försäkringen gäller för och inte.

/Nitrous
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Kom ner till Jkpg nästa år.. finns ett par st här som e ganska duktiga (inte för att nån av oss skulle kunna vara me på nån uppvisning).. men lite tips kan nog några ge.. sen e de ju ganska skönt o ha några runt omkring sig när man själv ska försöka på sig lite stunts.. sen e de väl tänkt att de kommer bli ett par rena stunthojar nästa säsong.. så de blir mkt träning.. :) välkommen
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Maverick skrev:
Kom ner till Jkpg nästa år.. finns ett par st här som e ganska duktiga (inte för att nån av oss skulle kunna vara me på nån uppvisning).. men lite tips kan nog några ge..
Bra det kommer jag nog behöva, Det värsta jag kan göra nu är fräsiga burnouter :) Men modet för att lära mig någon nytt och galet har jag, och jag är envis som en åsna..

Maverick skrev:
så de blir mkt träning.. :) välkommen
Man tackar så mycket för inbjudan. Jönköping ligger inte allt för långt ifrån mig kan det av 8 mil?.

Har ni något speciellt ställe och öva på?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Skövde ligger väl om jag inte har fel för mmiig inte långt från lund?

Nästa år kommer jag ha en renodlad stunt hoj och letar efter någon med samma intresse dels för att ha någon att "stunta me" och för att göra stunts me
pma så kan vi snacka mer
(a begränsad)
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
LiCrO skrev:
Bra det kommer jag nog behöva, Det värsta jag kan göra nu är fräsiga burnouter :) Men modet för att lära mig någon nytt och galet har jag, och jag är envis som en åsna..


Man tackar så mycket för inbjudan. Jönköping ligger inte allt för långt ifrån mig kan det av 8 mil?.

Har ni något speciellt ställe och öva på?

Vi har väl eg tre ställen som vi bruka åka på.. fast ett av dom (vid flygplatsen) har vi nästan aldrig varit vid i år... bästa stället vi e på e på gamla e4:an söder om jkpg.. där e de nästan ingen trafik (kommer kanske 5 bilar i timmen).. rakan e 1.4 km lång så de räcker gått o väl.. sen att de e mitt ute i skogen där ingen störs på åkandet e ju toppen.. sen brukar vi även vara på torsvik.. problemet där e väl att de kommer lite mkt lastbilar ibland.. sen e de ju rätt många som stör sig på oss.. fast destu fler som e där o kolla på oss oxå.. :D

Japp.. de e väl en 8-10 mil.. men de e ju en ganska trevlig väg ner om man ligger på lite.. så då går fort.. :)

Alex: Skövde ligger inte direkt runt knuten från Lund om vi säger så.. lungt 40-50 mils avstånd.. :crash
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Maverick skrev:
Vi har väl tre ställen som vi bruka åka på.. fast ett av dom (vid flygplatsen) har vi nästan aldrig varit vid i år... bästa stället vi e på e på gamla e4:an söder om jkpg.. där e de nästan ingen trafik (kommer kanske 5 bilar i timmen).. rakan e 1.4 km lång så de räcker gått o väl.. sen att de e mitt ute i skogen där ingen störs på åkandet e ju toppen.. sen brukar vi även vara på torsvik.. problemet där e väl att de kommer lite mkt lastbilar ibland.. sen e de ju rätt många som stör sig på oss.. fast destu fler som e där o kolla på oss oxå.. :D
Låter ju bra :) har ni aldrig haft problem med polisen då ni har kört på de vägarna?
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
LiCrO skrev:
Låter ju bra :) har ni aldrig haft problem med polisen då ni har kört på de vägarna?
Bara en gång.. e de var förra året o uppe vid flygplatsen.. dom andra två ställena e inte vid några bosättningar.. så de blir ingen som direkt störs av de.. speci på gamla e4:an.. där e de helt jävla dött... :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Generella tips.

Skaffa en skithoj.
Tänk inte på ditt liv.
Införskaffa utbytesdelar att lagra.
Köp inte nya däck.

Kör inte på allmän väg... lol
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
AleX skrev:
Skövde ligger väl om jag inte har fel för mmiig inte långt från lund?

Nästa år kommer jag ha en renodlad stunt hoj och letar efter någon med samma intresse dels för att ha någon att "stunta me" och för att göra stunts me
pma så kan vi snacka mer
(a begränsad)

Det e bara o ringa :hej

Hade vatt kul o se om man kunde på fyr på pinnarna :rofl
 

Therudeboy

Guest
någon som har en slags ritning på 12´a clock ställing som har lust att maila den eller liknande till mig?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Finns ingen förening, inga försäkringar ed.

Jag körde några uppvisningar för några år sen och det är bara att träna och sätta ihop en promotionvideo som du skickar runt till möjliga evenemang ed... Vi hade också kontakt med tv/film-produktionsbolag och gjorde därigenom lite inhopp i tv-serier, reklamfilmer, nån film od.
Dock slet jag av både främre och bakre korsbandet i ena knät just den säsongen som vi hade bra spons redan från början i... 120 lakan som brann inne i den olyckan + bokade uppvisningar...

Vara bra på att åka slang duger dock ej. Du måste hitta egna trick, ta andras trick ett steg till osv. Vi låg och tränade i 2 år 15 timmar per vecka på en strip innan första uppvisningen...

Ska för övrigt försöka dra igång igen nästa år, har kvar mina kontakter men letar efter en andra förare som e beredd att lägga ner tid... Massor av tid...

Daniel...
 

execute

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
har ingen längre
brumm brumm

LiCrO skrev:
Har sett en del uppvisnigar och man blir nästan lika mäktigt imponerad varje gång :) och man tänker det dära skulle jag vilja kunna.

Så jag har några frågor...

Finns det någon "förening" där man kan få undervisning eller tips?

Cykeln som jag ska ha, ska endast användas för att stunta med ingen landsvägskörning
vilka regler gäller då är det samma som för landsvägskörning? (effekt, utseende och likande)?
Speciell försäkring?

Just nu har jag körkort med bergränsning, Gäller begränsningen även om jag kör på inhängt område?

Vilken cykel jag ska ha är ännu inte bestämt, Planerna är att åka ner till tyskland någon gång tidigt nästa år och köpa en "billig" att börja med.
Att köpa en som vart omkull vad finns det för nackdelar med detta mer än det förmodligen är skrappsår på den?
Den kommer ju endå så gå ibacken några gånger när jag ska försöka mig på massa konstiga saker.

Någon som har tips på hoj? (ingen motard, cross)
Eller tips på hoj jag absolut inte ska använda? (inga dumma kommentarer, det finns ju en del med "humor" här)
köp en mountain bike passar dig bättre
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
execute skrev:
köp en mountain bike passar dig bättre

är ju överlägsen dig endå, du har ju inte ens klurat ur hur trehjulingen funkar än. :FU
Ska sätta dig på plats i morgon, Men ska slänga upp näven när jag crusar förbi dig ..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top