Frågor om styrdämpare...

jfd

--> Sommar <---
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 Röd/Vit -98 med -00 motor
Ej så uppdaterad på denna fråga... :confused:

Har ju hört att svänga i höga farter o så ska vara trevligare med styrdämpare men vad finns det för övriga positiva egenskaper? Blir det mindre risk för framhjulswhovel( vet verkligen inte hur det stavas) ? Olika dämpare beroende på pilotens vikt? Är det endast ÖHLINS som tillverkar eller finns det några andra märken man oxså borde titta på?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Har du inte jätteproblem med vobbel eller leker mycket på bakhjul så faller det under posertillbehör. Det blir inte lättare att svänga i högre farter däremot lugnar framänden ner sig vid kurvtagning under kraftig acceleration eller när du kastar hojen från sida till sida i t.ex. en chikan. Detta är tillfällen när framhjulet har väldigt lite tyngd på sig och därför kan börja självsvänga (kraftigt förenklat). Helt undan kommer du aldrig och det går att leva med rätt så mycket vobbel då dessa vibrationer automatiskt dör ut av sig själv i de situationer som jag beskrev ovan. Vobbel efter wheelienedslag däremot kan vara desto värre att häva.
Det finns flera olika märken och alla är inställbara efter tycke och smak, ej viktberoende.

Rätade jag ut nåt frågetecken eller blev det fler?

jfd

--> Sommar <---
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Okej, lite slangåkning blir det ju... Har aldrig haft en vobbel själv ännu, man har ju dock sett filmer m.m. när pilotet får värsta vobbeln efter en wheelie... Men om jag förstår dig rätt så hjälper inte styrdämparen till med att "räta ut" vobbeln efter wheelienedslag eller uppfattade jag dig fel?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
jfd skrev:
Men om jag förstår dig rätt så hjälper inte styrdämparen till med att "räta ut" vobbeln efter wheelienedslag eller uppfattade jag dig fel?
Nä tvärtom, just där är den riktigt bra då det är kraftigt vobbel som inte rätar ut sig själv till skillnad från småvobblet som kommer vid inspirerad körning på bana.

jfd

--> Sommar <---
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Gulsnabbtrajja skrev:
Nä tvärtom, just där är den riktigt bra då det är kraftigt vobbel som inte rätar ut sig själv till skillnad från småvobblet som kommer vid inspirerad körning på bana.
Ahh, okej! Så med andra ord, "säkrare" wheeliekörning med styrdämpare! :)

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
vid;
framhjulslyft pga gaspådrag,
tjälskott vid kraftigt nedlägg,
och nedsläpp efter slangning
kan jag sakna styrdämpare ibland.

Men att ha en sån innebär juh även att man får mer krav på sig att räjsköra.

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
-01,Monster med 916cc
Oxå lite intresserad av en styrdämpare till min SV, men vart säljs styrdämpare?
Vart ska man leta, vart har de bra priser och bra produkter.
Finns det något annat bra märke, eller är det bara Öhlins som funkar, och isåfall, vilket märke?

/fredrik

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
spaceman skrev:
Finns det något annat bra märke, eller är det bara Öhlins som funkar, och isåfall, vilket märke?

/fredrik
Jag har WP styrdämpare på min R1.. Fungerar bra.. Billigare än Öhlins.
Säljs på http://www.springzz.com

//Jonny

"turken"

japaner, japaner...
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
gixxer750-98, köp den!
Gulsnabbtrajja skrev:
Har du inte jätteproblem med vobbel eller leker mycket på bakhjul så faller det under posertillbehör. Det blir inte lättare att svänga i högre farter däremot lugnar framänden ner sig vid kurvtagning under kraftig acceleration eller när du kastar hojen från sida till sida i t.ex. en chikan. Detta är tillfällen när framhjulet har väldigt lite tyngd på sig och därför kan börja självsvänga (kraftigt förenklat). Helt undan kommer du aldrig och det går att leva med rätt så mycket vobbel då dessa vibrationer automatiskt dör ut av sig själv i de situationer som jag beskrev ovan. Vobbel efter wheelienedslag däremot kan vara desto värre att häva.
Det finns flera olika märken och alla är inställbara efter tycke och smak, ej viktberoende.

Rätade jag ut nåt frågetecken eller blev det fler?

du verkar vara styrdämparkungen så jag passar på med att spä på med en fråga... ska bakre infästningen glappa när den är max åtdragen eller är det dags för en ny dämpare tros??? har inte tänkt på om det var så tidigare :confused:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
spaceman skrev:

/fredrik

Om du inte knåpat på chassiinställningarna så är SV'n inte så värst vobbelbenägen, den är ju igen räser, i orginalutförande åtminstone.

Andra styrdämpartillverkare:

LSL
Sprint
Arrow
Scott (se bild) säljs också av öhlins, men är då 'profilerad' som en MX styrdämpare.
WP
NHK
Bitubo
Hyperpro
Matris
.
.

Bifogat

• sv650_1.jpg
    sv650_1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 85
  • SV650S_1.jpg
    SV650S_1.jpg
    34 KB · Visningar: 72
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...