Frågor om truckkort

Okey :) Var äger intensivkursen rum? Det kan bli tajt med pengar, men 2750 borde jag ju kunna ordna fram. Ska räkna på det lite.

MVH
Teo Grimberg

Biskopsgårdens industriområde... Mer eller mindre ifall du åker mot Volvo och precis kommer ut ur lundby tunneln så ligger det direkt till höger :) Vad jag förstått iallafall! När du anmäler dig till kursern så får du mer info av dem!

Vilken skit video... Tur att inte småbarn kollar på den! Jag tror man förstod vad som kunde hända första gången... Men den sista "multi" killen var ju ganska överdriven.

Last edited:
Det är relativt lätt!
När jag pluggade för några år sedan jobbade jag extra på lager. Teoriboken läste jag genom på förmiddagen och skrev sedan upp på eftermiddagen utan att ha missat på någon fråga.
Sedan fick jag "bevisa" att man kunde behärska truckarna (vi hade tre typer med olika behörigheter), och det tog ett par timmar att lära sig svänga + navigera rätt i gångarna innan jag fick godkänt.
Men har man inte ambitionen så kan det säkert ta hur lång tid somhelst!

Har ABC1. Det tog 4,5 ganska långsamma 7-15.30 dagar att genomföra den utbildningen.
Hade säkert kunnat gå på 3,5 dagar om man snabbat upp tempot, men det kändes bättre
att ta allt lugnt och fint.

Jag tjänade 1800 på att gå utbildningen :hihi

Har du inte truckkort men fått körtillstånd så är arbetsgivaren ansvarig för vad du hittar på. Har du kortet + körtillstånd så blir du ansvarig själv. Har du inget av det så är du rökt om det händer något.

Edit: Arbetade på ett lager för ett par år sedan. Det var ett gäng inhyrda från uniflex som körde. Efter ca 3v kom det fram att en av dom inte hade truckkort.. Han kunde verkligen inte köra så att det tog så lång tid är ett under.:3freak

Last edited:
Har ABC1. Det tog 4,5 ganska långsamma 7-15.30 dagar att genomföra den utbildningen.
Hade säkert kunnat gå på 3,5 dagar om man snabbat upp tempot, men det kändes bättre
att ta allt lugnt och fint.

Samma här. Tog det för 17 år sedan som tonåring. 5000:- kostade det då, och jag liksom trådskaparen tog det för att ha en merit direkt efter skolan. Jag var den enda som betalade privat. Alla andra hade ett företag bakom sig som stod för notan. När betalningen skulle ske kom jag fram med ett sketet kvitto från posten som visade att jag betalt in på deras konto. Kursförättaren (en pensionär), kollade några gånger på kvittot och undrade vad fan det var för nåt. Han hade aldrig varit med om att nån tog ett truckkort som "privatist". :D

Jag fick ett handslag och ett "walk in peace, my son" innan jag tog min pärm, mitt diplom och gav mig ut i den stora grymma arbetstagarvärlden...

Har du inte truckkort men fått körtillstånd så är arbetsgivaren ansvarig för vad du hittar på. Har du kortet + körtillstånd så blir du ansvarig själv. Har du inget av det så är du rökt om det händer något.

Om något skulle hända under arbetstid är det alltid arbetsgivaren som är ytterst ansvarig. Oavsett om du har truckkort eller tillstånd, eller inget av det.

men om jag skriver om det som att; Du får oxå skit med truckkort eller väldigt mycket utan körtillstånd. Har du inget så tar inte du smällen.

?

Såg att det fanns en tråd om truckkort så tänkte att jag skulle hålla mig till denna. Någon som har koll på vart man ska gå om man vill ta truckkort så billigt som möjligt? Läste att man kan komma undan med 2500 kr enligt http://truckportalen.nu men vart fasiken hittar jag dessa billiga utbildningar? 8000 spänn är man inte så sugen på som verkar vara vad dom dyra utbildningarna kostar...

Om något skulle hända under arbetstid är det alltid arbetsgivaren som är ytterst ansvarig. Oavsett om du har truckkort eller tillstånd, eller inget av det.

Ansvar går att delegera, precis som med arbetsmiljö osv. Om truckföraren saknar både truckkort och tillstånd blir arbetsgivaren hängd. Finns båda delarna så är inte arbetsgivaren friskriven men då finns det försäkringar (om man tecknat dem) som gäller. Är personalen helt outbildad då gäller heller inga försäkringar. Det första arbetsmiljöverket slår ned på vid en inspektion är om truckförarna har truckkort eftersom en arbetsplatsolycka då kan bli arbetsmiljöbrott. Om arbetsgivaren har utbildad personal har man i deras ögon gjort sitt bästa för att förebygga olyckor.

Ansvar går att delegera, precis som med arbetsmiljö osv. Om truckföraren saknar både truckkort och tillstånd blir arbetsgivaren hängd. Finns båda delarna så är inte arbetsgivaren friskriven men då finns det försäkringar (om man tecknat dem) som gäller. Är personalen helt outbildad då gäller heller inga försäkringar. Det första arbetsmiljöverket slår ned på vid en inspektion är om truckförarna har truckkort eftersom en arbetsplatsolycka då kan bli arbetsmiljöbrott. Om arbetsgivaren har utbildad personal har man i deras ögon gjort sitt bästa för att förebygga olyckor.

Det jag ville säga var att arbetstagaren har alltid ryggen fri. Antingen tar arbetsgivaren smällen, eller försäkringen. Om du inte är svart anställd, så klart.

Det jag ville säga var att arbetstagaren har alltid ryggen fri. Antingen tar arbetsgivaren smällen, eller försäkringen. Om du inte är svart anställd, så klart.

Vi har precis haft en kurs, extra truck-utbildning (eller vad man ska kalla det) på mitt jobb där dom sa att ifall en olycka beror på brist på daglig tillsyn så ligger det på arbetstagarens ansvar.
Så det stämmer nog inte.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...