frågor om yrket mc-bud

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
på jakt
har sett att det finns flertalet mc-bud härinne så.

1. Är det ett jobb som är nåt att ha?
2. lön?
3. är det säsongsbetonat eller slänger ni på vinterdäcken?
4. kan man bli det med mellankort?
5. vad måste man ha för meriter? mc-kort, vettlös och lokalsinne?
6. vilka ställen finns det på?
7. hur blir man det?
8. utgifter? t.ex. egen hoj eller bensin.

kommer säkert fler frågor om man får nå svar..

Mvh

David som tar studenten inom en månad
tack på förhand

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
1. Funkar fin fint som jobb, skit kul helt enkelt....
2. Jag har precis börjat och plockar ut ca: 12k - 13k efterskatt, kanske inte världens bästa men det blir så innan man kommer in i det ordentligt.
3. Vi kör åretrunt
4. Ja, jag har lättkort och det funkar.. :)
5. Mc-kort självklart, om du ska tjäna några pengar och inte bara leta så borde du ha lite lokalsinne iallafall.
6. Så vitt jag vet så finns det bara Mc-bud i Stockholm.
7. Bara att ringa runt till dom olika budfirmorna och kolla om några söker förare.
8. Egentligen inga, i regel står företaget för allt. Sen finns det lite undantagsfall men i regel ska det inte vara några utgifter.

Lycka till. :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det kör mcbud i göteborg också.
Det går att tjäna rätt bra pengar, men just nu är det väl lite sämre med jobb och lite mindre betalt för dem.
Men det går att köra in så man får ut 15 efter skatt om man är någorlunda duktig.
Klart ett kul jobb, men rätt slitigt. De flesta kör ju åt någon åkare, då har man inte mer utlägg än sina egna skyddskläder, som man kan dra av på skatten.

Jag tyckte att det var skitkul, leka runt hela dagarna, inte så mycket ansvar annat än för sig själv och få fram buden i tid och sköta om hojen, men man får ju räkna med att man slår sig, det finns inget bud som inte smällt...

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
jag lånar tråden lite , är det nån åkare på Box som planerar att lägga av och sälja kontraktet?lägg en blänkare här om ni vet nåt.

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: frågor om yrket mc-bud

EBS skrev:
1. Funkar fin fint som jobb, skit kul helt enkelt....
2. Jag har precis börjat och plockar ut ca: 12k - 13k efterskatt, kanske inte världens bästa men det blir så innan man kommer in i det ordentligt.
3. Vi kör åretrunt
4. Ja, jag har lättkort och det funkar.. :)
5. Mc-kort självklart, om du ska tjäna några pengar och inte bara leta så borde du ha lite lokalsinne iallafall.
6. Så vitt jag vet så finns det bara Mc-bud i Stockholm.
7. Bara att ringa runt till dom olika budfirmorna och kolla om några söker förare.
8. Egentligen inga, i regel står företaget för allt. Sen finns det lite undantagsfall men i regel ska det inte vara några utgifter.

Lycka till. :tummenupp

Angående lokalsinnet hur bra måste man kunna hitta :confused: använder ni någon slags kartor överhuvudtaget :confused:

Annars måste det väl vara ett riktigt schysst jobb eftersom ni får åka :squid hela dagarna :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: frågor om yrket mc-bud

Mr. Fraghappy skrev:
Angående lokalsinnet hur bra måste man kunna hitta :confused: använder ni någon slags kartor överhuvudtaget :confused:

Annars måste det väl vara ett riktigt schysst jobb eftersom ni får åka :squid hela dagarna :D

Till en början använder man karta rätt mycket, men efter ett tag känner man igen kunder och gator över hela stockholm, men allt lär man väl sig inte direkt..

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nån som har koll på vad det finns för olika mc-budfirmor i Göteborg? Funderar på att flytta dit nämligen och är på jakt efter jobb.....

Har ni adresser till hemsidor så vore det kalas om ni la upp dom också :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
arken,tullvaktsvägen 2-4,prolabbet,krokodilen,scc kapellgränt 7 åsså arkan igen..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...