Från 1000 till 600

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Beijing
Hoj
ZX-6R 2009
Jag har kört en zx-10r 2005 i lite över ett år och har nu sålt den och beställt en 2009 zx-6r (monster energy edition).

Grejen är att jag aldrig har provat köra en 600 kubikare och undrar om jag kommer ångra mig fett när jag sätter mig på den första gången.

Anledningen att jag bytte till 600 är för att jag vill bli en bättre förare
och det verkar som att det är lättare att bli det på en 600.
Dels också för jag vill ha en lite modernare motorcykel som inte ger mig några problem. Sen är 2009 zx6r så sinnessjukt snygg också :)

Var det ett dumt val?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Klart att det inte var ett dumt val. Det är en liten annan upplevelse att köra 600, men annorlunda behöver ju inte betyda sämre per automatik egentligen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
lättaste sättet att bli en bättre förare är att gå fortbildningskurser eller ta några bandagar. Har svårt att se varför man blir en bättre förare på en 1000cc vs en 600cc RR hoj.

Registret är ju klart olika och du kommer behöva växla lite mer på 600an. Kommer kännas lite mer vid skjuts att några nm saknas.

Säkert en kanonbåge dock. Så happy riding!

Ps kör själv en 750 och är kanonnöjd med den kompromissen.
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Grattis får man väl säga :) Effekten och speciellt känslan i en zx10/04-05 sägs väl vara något av det brutalaste som finns på marknaden, det är väl en svår hoj och utnyttja till fullo, nervöst. Du får gärna säga vad du tycker sen! Hade du problem med din zx10r?
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Du lär tröttna på att ständigt vara tvingad att växla för att hålla varvet uppe.
 

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Beijing
Hoj
ZX-6R 2009
lättaste sättet att bli en bättre förare är att gå fortbildningskurser eller ta några bandagar. Har svårt att se varför man blir en bättre förare på en 1000cc vs en 600cc RR hoj.

Registret är ju klart olika och du kommer behöva växla lite mer på 600an. Kommer kännas lite mer vid skjuts att några nm saknas.

Säkert en kanonbåge dock. Så happy riding!

Ps kör själv en 750 och är kanonnöjd med den kompromissen.

Yes, tänkte börja köra lite mer bana nu, och det ser mindre fjantigt ut att köra köra kassa varvtider med en 600 än med en 1000 =)

Grattis får man väl säga :) Effekten och speciellt känslan i en zx10/04-05 sägs väl vara något av det brutalaste som finns på marknaden, det är väl en svår hoj och utnyttja till fullo, nervöst. Du får gärna säga vad du tycker sen! Hade du problem med din zx10r?

Jag har frontalkrockat den en gång (i ganska låg hastighet)
Sen har jag gjort wheelie och slagit hela baken i marken så jag fick byta den. Fick problem på vissa växlar i motorn sen så jag bytte hela motorn.
Sen när allt var frid o fröjd så kom en jävel och snodde vattentanken (kylning). Vilket jag upptäckte efter jag dratt runt i 200 på motorvägen i ca en timme.
Och då kände jag att nu får det fan vara nog. Sälja o skaffa ny.

Och ja, den är jävligt nervös, jag hade ingen steering damper på den heller.

Du lär tröttna på att ständigt vara tvingad att växla för att hålla varvet uppe.

Mitt mål nu är inte att sitta o njuta på hojen, jag vill bli bättre på att köra helt enkelt.
 
Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har ägt en del hojar och kört massor av olika och jag gick från600 till 1000 till både och och nu kör jag bara 600.

Jag kan väll säga så här, körmässigt är det lite två olika upplevelser.

Dom 400 kubiken gör sig bra ihågkomna när man vrider på rullen och vill göra noll till 100test.

Men jag kör nog inte långsammare på en 600 på en krokig väg precis jämfört med tusen men jag får jobba tuffare med gasen, broms och växlar.

Men en sak som jag testat är att det är kul att leka med olika drevningar ;)
Min 600 gasas lätt upp på 3:a och knäckte en sv1000 med hyffsat förare på 0-100 men då går den inte mer än 180 sen heller :(

Kan väll säga att jag vill ha tillbaka en tusen igen men vägrar släppa min 600 för det.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Att välja en hoj för att den är apsnygg är ALDRIG fel...snygga linjer kan kompensera rätt mycket i min bok.

Jag skulle bara byta "ned" mig om jag skulle dra ned på gat/socialkörningen och piska bana mer. Där är en 600 ljuvlig.

För all annan körning är en supersport 600 bara obekväm, surrig och enerverande...växlaväxlaväxlaväxla

Mina två cent
 

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
600 Screamer!
600 bjuder på ett jäkligt aktivt körande ;) känns bara smågubbigt med motargument som "orkar inte växla så mycket, orkar inte varva"
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
600 bjuder på ett jäkligt aktivt körande ;) känns bara smågubbigt med motargument som "orkar inte växla så mycket, orkar inte varva"

...och det gör inte en R1 eller gsxr 1000 menar du?:rolleyes:
Om det är smågubbigt att nå samma resultat med mindre fipplande, ja fii fan va jag är gubbe då:yoparty:yoparty

Har beställt en M4 GP exhaust så blir mer vrål än surr =)

Tjut menar du?:D
 
Last edited:

equinoxlb

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
2008 ZX-10r
Grejen med en tusen är väl att man som nybörjare kan ligga på en högre växel och ändå ha tillräckligt med pulver i och ur kurvor utan att det blir hetsigt eller okontrollerbart. Med en 600 blir det ju lite viktigare att ligga i rätt växel och medför därmed en något hetsigare körning. En modern 600 är dessutom ganska vild på toppen så, fan vet vilken som är snällast för den ovane. Literhojarna är svåra att utnyttja fullt ut men det behöver man ju inte, det går ganska fort ändå.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top