Från 10W blinkers till 21W

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr 600 FS Rossi Edition
Ja nu e det ju så att orginal blinkersen inte duger :hihi

Så iallafall, bytte till mini där bak, dom gamla var 10W, dom nya 21W.
Självklart blinkade de dubbelt så fort, jaha ? :eek:
De fixar sig nog med motstånd, men nej nej, lampan lös svagare, helt klart, men blinkade i 180..

Va ska jag nu göra? vad ska jag byta? Vill inte byta lampan (verkar omöjligt på dessa idiotblinkers). Finns skit på bikersneed.se > styling > Motstånd för blinkers. men wtf, omg, ffs ... 249:- + frakt för ngt som ändrar blinkhastigheten till 60 blink.

De måste finns en lättare lösning, så kläm fram me den nu :) :) :)
 

Solid snake

Guest
Det e ju tvärtom, ju mer w i lampan desto saktare ska det blinka, annars så går din hoj emot alla lagar som finns inom el.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Det e ju tvärtom, ju mer w i lampan desto saktare ska det blinka, annars så går din hoj emot alla lagar som finns inom el.
min blinkade också snabbare med högre wattantal.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Solid snake skrev:
Ok, bara mina som blinkade söligare då?
Nej, samma sak med mina miniblinkers. Högre watt = långsammare blinkningar. 21 watt blinkar segare än 10 watt, för 21 watt drar mer ström... Verkar väääldigt konstigt om det blir tvärtom.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
kan det inte ha med relät att göra hur fort de blinkar då.. :va
Jag menar dom beter sig ju helt annorlunda olika relän.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
du har nog 23watts relä. Samma med mig har 21watts lampor. När man ligger på 10tusen varv och ska blinka så blinkar dom som satan sen så lugnar det ner sig genom att varvtalet sänks.

Måste vara inbyggt motstånd i orginal blinkersna.
 

Solid snake

Guest
Själv blinkar jag aldrig, har det bara för att det ska se snyggt ut.

Jag vet ju var jag ska, det räcker väl?
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Solid snake skrev:
Själv blinkar jag aldrig, har det bara för att det ska se snyggt ut.

Jag vet ju var jag ska, det räcker väl?
Självklart, att använda blinkers är ju lika töntigt som att hålla ut armen åt det håll man ska när man cyklar.

EDIT: Blinkar blinkers snabbar när du har högre wattantal, så har du nog råkat ta bort ett motstånd... Händer lätt, dom kan sitta på riktigt kluriga ställen.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Longbow skrev:
Ja nu e det ju så att original blinkersen inte duger :hihi
De måste finns en lättare lösning, så kläm fram me den nu :) :) :)
Vi tar det från början, igen..
Mekaniska blinkrelän innehåller en sk bimetall, två metallbitar med olika utvidgningskoefficienter ihopnitade i båda ändar. Runt denna lindar man en motståndstråd som när strömmen till blinkersen passerar blir varm, då böjer sig metallpaketet, bryter strömmen, paketet svalnar och återgår, =lamporna tänds igen, strömmen passerar, paketet blir varmt, lamporna slocknar.. osv..
Oftast, när man sedan överlastar med för mycket W blir paketet så varmt att det tar extra tid på sig att svalna dvs blinkar långsammare. Pss vid "underlast" så värmer man för lite så att svalnandet tar kort tid = blinkar snabbare..
Det finns elektroniska blinkrelän på Biltema som är lastoberoende, ett klart+ (pris 40-50kr) !
Mekaniska är mkt känsliga för "fel" last, t ex diodblinkers som tar väldigt lite ström och som kräver att man kopplar ett lämpligt anpassat motstånd PARALLELLT med blinkersen. Summan av strömmarna genom diodblink + motstånd skall då vara = strömmen för den tidigare använda glödlampan?
Klart ??
 

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr 600 FS Rossi Edition
Kahobe skrev:
Vi tar det från början, igen..
Mekaniska blinkrelän innehåller en sk bimetall, två metallbitar med olika utvidgningskoefficienter ihopnitade i båda ändar. Runt denna lindar man en motståndstråd som när strömmen till blinkersen passerar blir varm, då böjer sig metallpaketet, bryter strömmen, paketet svalnar och återgår, =lamporna tänds igen, strömmen passerar, paketet blir varmt, lamporna slocknar.. osv..
Oftast, när man sedan överlastar med för mycket W blir paketet så varmt att det tar extra tid på sig att svalna dvs blinkar långsammare. Pss vid "underlast" så värmer man för lite så att svalnandet tar kort tid = blinkar snabbare..
Det finns elektroniska blinkrelän på Biltema som är lastoberoende, ett klart+ (pris 40-50kr) !
Mekaniska är mkt känsliga för "fel" last, t ex diodblinkers som tar väldigt lite ström och som kräver att man kopplar ett lämpligt anpassat motstånd PARALLELLT med blinkersen. Summan av strömmarna genom diodblink + motstånd skall då vara = strömmen för den tidigare använda glödlampan?
Klart ??

huummm! men om man räknar med ohm's lag så får man fram vilket motstånd man ska ha, men de hjälpte inte, hur kommer det sig då? förästen tror jag de är nån satans halogenlampa i dom nya blinkersen. Finns iaf bara halogen med den "sockeln" (stavning?)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Longbow skrev:
huummm! men om man räknar med ohm's lag så får man fram vilket motstånd man ska ha, men de hjälpte inte, hur kommer det sig då? förästen tror jag de är nån satans halogenlampa i dom nya blinkersen. Finns iaf bara halogen med den "sockeln" (stavning?)
Du har helt klart problem.
Om du skall gå från original 10W till nya 21W är problemet faktiskt olösligt utan byte av blinkrelä till 2x21W eller till ett lastoberoende.
Du kan inte sänka effektförbrukningen från 21 till 10W utan att förlora större delen av ljusintensiteten.
Enklast är att inhandla Biltemas elektroniska relä för 50 friska svenska pesetas.
I senaste katalogen finns tom kopplingsschema för typer med/utan utgång till signallampa..
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top