Från en nybörjare till er alla…

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Hej allihopa!

Har ställt lite frågor här innan om kläder och hoj men idag var det dags för den första övningkörningsdagen. Det blev en runda till macken, sen lågfartsbana och sist ca 30 min på landsväg.

En bit in i turen möter vi ett gäng på ca 10-12 motorcyklister. Jag som kör landsväg för första gången är stenfokuserad och släpper inte styret men varenda en i detta gäng hälsar på mig när vi kör förbi!

Det var en riktigt kul sak att uppleva på sin alldeles första ”tur”!

Så ett stort tack till er alla som även hälsar på oss nybörjare och övningskörare!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hej allihopa!

Har ställt lite frågor här innan om kläder och hoj men idag var det dags för den första övningkörningsdagen. Det blev en runda till macken, sen lågfartsbana och sist ca 30 min på landsväg.

En bit in i turen möter vi ett gäng på ca 10-12 motorcyklister. Jag som kör landsväg för första gången är stenfokuserad och släpper inte styret men varenda en i detta gäng hälsar på mig när vi kör förbi!

Det var en riktigt kul sak att uppleva på sin alldeles första ”tur”!

Så ett stort tack till er alla som även hälsar på oss nybörjare och övningskörare!
Det är bara att vänja sig. Hälsandet tar aldrig slut. Du kommer tröttna rejält på att hälsa på varenda tvåhjuling men du kommer fortsätta med det av artighet.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hälsa är kul! Gemenskapen till en hojbroder! Jag vinkar alltid högt, tydligt och resolut. Ibland kan jag ställa mig upp och göra en honnör till varierande HD-åkare som aldrig hälsar på mig.

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Hälsa är kul! Gemenskapen till en hojbroder! Jag vinkar alltid högt, tydligt och resolut. Ibland kan jag ställa mig upp och göra en honnör till varierande HD-åkare som aldrig hälsar på mig.
Det är mycket klankande på HD åkare. Men jag hälsar alltid på alla som kör hoj.
Men vi har kanske inte mötts?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
igår körde jag en runda på 20 mil.. mitt i rundan var det en motorcyklist på mötande sida som stannat. Han vinkade & jag vände & fråga om han behövde hjälp, för det såg ut som en "hjälp mig" vinkning.. men han bara vinkade

Motorcyklister är trevligt folk som hjälper varandra

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag som kör landsväg för första gången är stenfokuserad och släpper inte styret men varenda en i detta gäng hälsar på mig när vi kör förbi!
Jag som kört i 35+ år väljer att inte heller släppa styret utan lyfter bara vänsterhandens fingrar - eller nickar. Funkar fint och syns rätt bra det med. (y)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hälsade inte heller på mötande när jag övningskörde, kändes inte som att läraren skulle uppskatta det. Nu hälsar jag på alla och eftersom jag cyklar också brukar jag hälsa på cyklister, de blir rätt förvånade ser det ut som :)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hälsade inte heller på mötande när jag övningskörde, kändes inte som att läraren skulle uppskatta det.
Jag undrar det jag. När jag möter övningskörare så hälsar alltid läraren på mig och jag tror att jag uppmuntrades att göra det när jag tog kortet.

• Gilla
Reaktioner: RN

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är bara att vänja sig. Hälsandet tar aldrig slut. Du kommer tröttna rejält på att hälsa på varenda tvåhjuling men du kommer fortsätta med det av artighet.
Det är alldeles för många hojåkare idag för att man ska orka hålla på och hälsa. Det kanske fungerar på tomma Norrlandsvägar men inte här i Stockholmstrakten där man kan möta 30-40 hojar på en halvtimma. Det blir bara jobbigt till slut.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är alldeles för många hojåkare idag för att man ska orka hålla på och hälsa. Det kanske fungerar på tomma Norrlandsvägar men inte här i Stockholmstrakten där man kan möta 30-40 hojar på en halvtimma. Det blir bara jobbigt till slut.
I tokholmen hälsar jag bara i början och slutet på säsongen, när det bara är en i veckan eller nåt sånt. Och de brukar hälsa tillbaka.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Idag vinkade jag tillbaka till en tjej som tittade ut från sitt hotellrumsfönster. Första våningen Hantverkargatan/St Eriksgatan. Jag väntade på grönt. Lite ovanligt men va fan. Ett leende kostar fortfarande inget.
Jag tutade till och vinkade på en grupp poliser utanför det jättestora polishuset på Bergsgatan. En söt polistjej log tillbaka. Det räckte. Dom är lite svåra på att morsa, poliserna. Tror de att jag är ironisk för att jag åker motorcykel? Har poliser fördomar, har jag fördomar om poliser? Jag får fråga vid tillfälle.
Åkte in i en av dessa ständigt återkommande laserkontrollerna utanför Zinken. Där åker jag ALLTID max 30. Laserpolisen morsade tillbaka motvilligt när jag körde tummen upp. Bötesblockpoliserna 100 meter bort vinkade också motvilligt när jag passerade dom. Är de dåliga förlorare? Är det inte bra att jag håller hastighetsbegränsningen?
Efter dådet på Drottninggatan var det en jäkla hype kring poliserna och medborgarna slog knut på sig själva i deras bevis på uppskattning. Mordet på Eric Torell kanske drog ner populariteten så pass att kåren känner av det. Eller har alla glömt?
Idag har jag åkt bulten och fikat på Rosenhill. Jag har morsat tillbaka på ovanligt många ensamåkande hojåkare. T.o.m på några handledare. Jäklar vad många som är ute och övningskör idag.
Som jag "sagt" tidigare, hojåkare är ingen enhetlig grupp med goda människor som jag skulle vilja umgås med, att vi har ett gemensamt intresse betyder inget särskilt längre. Det finns en jäkla massa hojåkare som jag inte ger mycket för alls. Att folk förväntar sig att man ska morsa är konstigt när färskingar inte ens vet varför folk började med det förr. Jag har morsat sedan 1977. I båt något tiotal år till.
Jag morsade också på en raggare(?) i en skitfin jänkekombi från sent 50-tal. Jag tror att han blev lite glad i alla fall.
Häromveckan en kvinna i en ljusblå bubblacab. Hon blev glad. Folk med Amazonkombi, 142or eller en fin 240... tumme upp.
Fikande brandmän utanför Johannes brandstation... de vinkade först. Folk gillar nog Kawan.
På en däckverkstad dök det upp två spanjorer från Barcelona. Den ene behövde ett nytt bakdäck. De hade varit uppe i Nordkap men gummit räckte inte ända hem. Den däckverkstaden monterar inte av på på hjul. Spanjorerna var inte så bra på att mecka. Jag sa att jag kan fixa det. Redan skitig och klädd för att mecka. Jättetrevliga killar, kul att hjälpa till. Å så fick jag visa lite mobilbilder på TDMen i Barcelona och runt om i Spanien.
Ni som vinkar maniskt, hejar ni också när ni möts i kön på fiket, i hojaffären, på macken osv eller är det för personligt? Bara med hjälm på?
Jag tankade Kawan häromdagen. På macken stod 10-15 HD-åkare med skinnvästar. Dom morsade inte. Lika bra det. Jag kände inte dom och var inte intresserad av att ändra på det (ja ömsesidigt förmodligen). Om de hade behövt ett av mina fina originalverktyg så hade de självklart fått låna det.

Så dumt, ännu en tråd om att vinka. Å här sitter jag.

En bild från gränsen mellan Frankrike och Spanien, nära byn Colera. Klart jag morsar (ensam och rädd långt hemifrån).

image.jpeg

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Senast jag körde hälsa en aphäng HD på mig. Dom brukar vara svårast å fösta gången för mej. Ibland måste man ha båda händerna på styret å då använder jag huvet å nickar med en rejäl rörelse så dom ska se att jag inte struntar i dom

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning