Idag vinkade jag tillbaka till en tjej som tittade ut från sitt hotellrumsfönster. Första våningen Hantverkargatan/St Eriksgatan. Jag väntade på grönt. Lite ovanligt men va fan. Ett leende kostar fortfarande inget.
Jag tutade till och vinkade på en grupp poliser utanför det jättestora polishuset på Bergsgatan. En söt polistjej log tillbaka. Det räckte. Dom är lite svåra på att morsa, poliserna. Tror de att jag är ironisk för att jag åker motorcykel? Har poliser fördomar, har jag fördomar om poliser? Jag får fråga vid tillfälle.
Åkte in i en av dessa ständigt återkommande laserkontrollerna utanför Zinken. Där åker jag ALLTID max 30. Laserpolisen morsade tillbaka motvilligt när jag körde tummen upp. Bötesblockpoliserna 100 meter bort vinkade också motvilligt när jag passerade dom. Är de dåliga förlorare? Är det inte bra att jag håller hastighetsbegränsningen?
Efter dådet på Drottninggatan var det en jäkla hype kring poliserna och medborgarna slog knut på sig själva i deras bevis på uppskattning. Mordet på Eric Torell kanske drog ner populariteten så pass att kåren känner av det. Eller har alla glömt?
Idag har jag åkt bulten och fikat på Rosenhill. Jag har morsat tillbaka på ovanligt många ensamåkande hojåkare. T.o.m på några handledare. Jäklar vad många som är ute och övningskör idag.
Som jag "sagt" tidigare, hojåkare är ingen enhetlig grupp med goda människor som jag skulle vilja umgås med, att vi har ett gemensamt intresse betyder inget särskilt längre. Det finns en jäkla massa hojåkare som jag inte ger mycket för alls. Att folk förväntar sig att man ska morsa är konstigt när färskingar inte ens vet varför folk började med det förr. Jag har morsat sedan 1977. I båt något tiotal år till.
Jag morsade också på en raggare(?) i en skitfin jänkekombi från sent 50-tal. Jag tror att han blev lite glad i alla fall.
Häromveckan en kvinna i en ljusblå bubblacab. Hon blev glad. Folk med Amazonkombi, 142or eller en fin 240... tumme upp.
Fikande brandmän utanför Johannes brandstation... de vinkade först. Folk gillar nog Kawan.
På en däckverkstad dök det upp två spanjorer från Barcelona. Den ene behövde ett nytt bakdäck. De hade varit uppe i Nordkap men gummit räckte inte ända hem. Den däckverkstaden monterar inte av på på hjul. Spanjorerna var inte så bra på att mecka. Jag sa att jag kan fixa det. Redan skitig och klädd för att mecka. Jättetrevliga killar, kul att hjälpa till. Å så fick jag visa lite mobilbilder på TDMen i Barcelona och runt om i Spanien.
Ni som vinkar maniskt, hejar ni också när ni möts i kön på fiket, i hojaffären, på macken osv eller är det för personligt? Bara med hjälm på?
Jag tankade Kawan häromdagen. På macken stod 10-15 HD-åkare med skinnvästar. Dom morsade inte. Lika bra det. Jag kände inte dom och var inte intresserad av att ändra på det (ja ömsesidigt förmodligen). Om de hade behövt ett av mina fina originalverktyg så hade de självklart fått låna det.
Så dumt, ännu en tråd om att vinka. Å här sitter jag.
En bild från gränsen mellan Frankrike och Spanien, nära byn Colera. Klart jag morsar (ensam och rädd långt hemifrån).