Från mellankort till obegränsad

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag och sökfunktionen är som vanligt inte bästa vänner.

Om jag tar mellankort nu när jag är 20 år, övergår det då automatiskt till obegränsad när jag fyller 21?

Hur lång tid har jag på mig att köra upp efter att ha klarat uppskrivningen?

/kaZ

gavlis

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2007
Hoj
Letar nytt!:)
du måste antingen köra upp när du fyllt 21 för obegränsat eller vänta till du haft begränsat i 2 år. du har ett år på dig efter du har skrivit teori:)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Får man inte obegränsat kort automatiskt efter att man har haft begränsat i två år? Jag har för mig att det var så för mig.

Om du däremot tar begränsat när du är 20 och vill ha obegränsat när du är 21 så måste du köra upp igen för att få obegränsat tidigare.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Nej det övergår efter 2 år, eller om du kör upp när du fyllt 21.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tackar!

Så jag kan alltså skriva upp för obegränsad nu när jag är 20 och sen vänta med att köra upp tills jag är 21?

gavlis

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2007
Hoj
Letar nytt!:)
men du bör nog ha lite tid så du hinner, ifall de är många som ska köra samtidigt som dig.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
2951538 Tackar!

Så jag kan alltså skriva upp för obegränsad nu när jag är 20 och sen vänta med att köra upp tills jag är 21?
Tror inte du behöver skriva upp...
Skrev upp för A1 02 och tog kortet
06 körde jag upp begränsat
07 körde jag upp obegränsat

Alltså 3 kort över 5år men bara en uppskrivning :)

gorbatjof

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Ja har du A1 så är de bara uppkörning.

Har själv samma problem, fyller år i dec men wtf man vill ju ändå ut och köra nu i sommar.

Får helt enkelt se de såhär.. nu har man ju iaf en anledning varför man tappar körkortet i slutet av säsongen hehe.
Skämt åt sido, men de är ju nya regler på väg som gör att man ska vara 24 år för tung, så om du inte fyller i sommar så kan dessa regler börja gälla allt från nästa år fram till 2012 har hört en massa olika datum när dom träder i kraft men har än så länge har de bara varit gissningar.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Lånar tråden lite. Jag har ett litet problem. Tänker köra upp i sommar. Då är jag 21 år.
Har en för liten hoj för obegränsat med den duger att köra upp med för begränsat.
Tycker ni jag ska hyra en obegränsad MC och köra upp så jag får för obegränsat eller ska jag satsa på att ta för begränsat och sedan vänta i 2 år?
Vill ha lite argument för och emot :)

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
låna en tung hoj eller hyr från ngn körskola tror att du kommer känna dig gladare o mer tillfreds om du kan välja vilken hoj du vill istället för att behöva köra tunga cyklar strypt eller kika efter rena mellanhojar om du inte tänkt behålla den du har i all evighet vill säga

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Lånar tråden lite.

Om man tar mellankort när man är 18, blir kortet automatiskt giltigt för obegränsad när man blir 20 (2 år)?

Okke

Livet är en fest
Gick med
2 May 2007
Hoj
Kawasaki zx9r -03
Lånar tråden lite.

Om man tar mellankort när man är 18, blir kortet automatiskt giltigt för obegränsad när man blir 20 (2 år)?

Japp det stämmer!
Tar man mellan kort så blir det automatiskt tungt efter 2 år.
Tar du A1 så får du göra en ny uppkörning när du fyllt 18.
Oavsett om du tar mellan när du är 18 eller 45 så tar det
ändå 2 år innan det blir tungt.
MVH Oscar

(Taget från vägverket)

A1 (lätt motorcykel)
motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

har haft behörigheten under minst två år eller
har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

Fem krav för att få A-körkort
Det finns fem krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.

Du har körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt
a) 16 år för behörigheten A1
b) 18 år för behörigheten A (begränsad effekt)
c) 21 år för behörigheten A (obegränsad effekt)
Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området (Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike).
Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.
I samband med körprovet ska du intyga att du inte redan har ett körkort utfärdat i en annan EES-stat.

Last edited:

Ejker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Lånar tråden lite. Jag har ett litet problem. Tänker köra upp i sommar. Då är jag 21 år.
Har en för liten hoj för obegränsat med den duger att köra upp med för begränsat.
Tycker ni jag ska hyra en obegränsad MC och köra upp så jag får för obegränsat eller ska jag satsa på att ta för begränsat och sedan vänta i 2 år?
Vill ha lite argument för och emot :)

Min personliga åsikt är att du kör upp på begränsad och väntar två år på att du får köra tung mc,det gjorde jag och jag ångrar det inte för tänk så här det är bara två sommrar och dom brukar ju gå så himmla fort och regna bort.
Det är bra att lära sig köra och vänja sig vid att vara mc förare på en lättare mc än en tyngre då känner du dig säkrare på att köra då det är dags att köpa tung båge.
Lycka till:tummenupp

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Cbr 600!
Hej!
Jag har en fråga.. Eller snarare en notering..
Jag har haft mitt körkort (begränsat) i 2 år nu den 2:e augusti.
Jag fyller 21 år i juni så jag var lite osäker på om jag fick obegränsat efter 2 år eller när man fyller 21. Trodde faktiskt det var när jag haft begränsade kortet i 2 år men när jag ringer o frågar så säger hon att jag får tung nu till juni. alltså på min 21-års dag. Jag blir tveksam och frågar om hon verkligen är säker på detta. Hon svarar ja! Detta har rätt så stor betydelse för mig eftersom jag kan köra tungt hela sommaren istället för att "vänta" till augusti. Jag har mailat tlll vägverket och väntar på svar och bekräftelse. Skriver här sen hur de gick.

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hej!
Jag har en fråga.. Eller snarare en notering..
Jag har haft mitt körkort (begränsat) i 2 år nu den 2:e augusti.
Jag fyller 21 år i juni så jag var lite osäker på om jag fick obegränsat efter 2 år eller när man fyller 21. Trodde faktiskt det var när jag haft begränsade kortet i 2 år men när jag ringer o frågar så säger hon att jag får tung nu till juni. alltså på min 21-års dag. Jag blir tveksam och frågar om hon verkligen är säker på detta. Hon svarar ja! Detta har rätt så stor betydelse för mig eftersom jag kan köra tungt hela sommaren istället för att "vänta" till augusti. Jag har mailat tlll vägverket och väntar på svar och bekräftelse. Skriver här sen hur de gick.

Det är ju redan skrivet i tråden:

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

har haft behörigheten under minst två år eller
har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
Nej Marten, det var inte så frozt menade.

Han körde upp för begränsad den 2 aug. och ska vänta 2 år för att få obeg. men när han ringer och kollar upp det så säger hon att han får det när han fyller år vilket inträffar innan det har gått 2 år.

Tror inte hon du ringde hade koll, eller så kör du på det hon sa och stoppar nån dig så kanske du kan hävda att hon sa det, fast det kanske är dumt att chansa? Polisen lär ju skita i vad hon sa och du åker dit för olovlig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln