Från mellankort till obegränsad

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Cbr 600!
Hej!
Jag har en fråga till er. Jag fick mitt a-kort (begränsad) den 2/8 -05 och har alltså haft mitt kort i två år den andra augusti detta året.
Jag fyller 21 år den 8:e juni detta året och undrar vilket datum det är som gäller. När får jag köra obegränsad?

Fick tillbaka detta mailet från vägverket!

Hej Björn!
Fr om den 2 augusti får du köra obegränsat, eftersom du haft A beg i 2 år.

Punkt 2 innebär att du har möjlighet att häva begränsningen innan dvs när du fyllt 21 år häver begränsningen genom en uppkörning för tung MC.,

När jag ringde till vägverket så svarade hon att jag fick köra obegränsad när jag fyllt 21 och var säker på sin sak när jag frågade om detta verkligen stämde. Jag skickade därför ett mail till dom för att försäkra mig om detta vilket var helt fel. Tur att jag inte var ute o åkte när haffa kom.
Hoppas jag kan räta ut eventuella frågetecken och det är alltså efter två år det gäller om man tagit körkort för begränsad.. Om du så är 18 eller 25 så spelar det ingen roll.
Ska man köra obegränsad så får man ta de kortet eller glatt vänta 2 år!
Ha de fint!

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Null
Lånar tråden lite. 2007-06-14 har jag haft mitt mellankort i två år, då får jag köra tung. Måste jag förnya mitt körkort för detta? Eller kör man på det gamla kortet?

Vore lite surt om man är tvungen att förnya det då jag hämtade ut ett nytt senast idag.

Span7838

Ser bättre ut under......
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Zx9R
bara köra

Enl vv så ska polisen ha kundskap om 2 års tiden. det står ju tryckt back på kortet när du tog det och det är för haffa att bara räkna 2 år framåt (eller bakåt). Vill du vara helt säker beställer du ett nytt kort.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln