Från VTR till R1

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Måste bara skriva av mig. I helgen fick jag hem min nya hoj - R1 :banana
Jag vet att det är en dussinhoj men satan i gatan vilket chassie det är jämfört med Firestormen jag hade innan. Kan knappt vänta att få testa den på bana!

Jag har två frågor:
1. Vilka kraschpuckar skyddar bäst?

2. Jag funderar på kraschkåpor men jag vill kunna behålla båda original sadlarna på. Vilka kåpor har bäst finish/passform?

Bifogar en bild på min nya gullegris :tungan
 

Bifogat

  • r1_2.jpg
    r1_2.jpg
    132.6 KB · Visningar: 596

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
13 på dussinet

Maranello skrev:
Måste bara skriva av mig. I helgen fick jag hem min nya hoj - R1 :banana
Jag vet att det är en dussinhoj men satan i gatan vilket chassie det är jämfört med Firestormen jag hade innan. Kan knappt vänta att få testa den på bana!

Jag har två frågor:
1. Vilka kraschpuckar skyddar bäst?

2. Jag funderar på kraschkåpor men jag vill kunna behålla båda original sadlarna på. Vilka kåpor har bäst finish/passform?

Bifogar en bild på min nya gullegris :tungan

Jo visst är det en dussinhoj - men det är ingen slump ;) Sjukt fin hoj! Grattis!
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
JoUh skrev:
Grattis och kör försiktigare än mig!! :)
Tack! Utifall olyckan är framme kan det vara bra med kraschisar.
I alla fall för plånboken... :)

Kom gärna med tips på riktigt bra kåpor & puckar!!
 

MC Doktorn

Guest
Skillnad att kliva från V twin till rad 4 , samma erfarenhet och resonemang som dig.
Ta de lugnt bara så ses vi på nån bana :tummenupp
 

kruger

socio #4104
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
SXF 250 -07, 999$ -03
Jag kör med puckar från mitonga.se har inte testat att köra omkulle med dom ännu men dom verkar skydda mycket. Gå in och kolla där vilka återförsäljare du har där du bor.

/ Micke
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Har du redan skaffat en ny hoj, du går som sagt i mina fotspår. Hoppas att du också kommer att bli nöjd. Den ser fin ut, vad är det för årsmodell? Nu kommer du väl till Sviestad på dom sista körningarna.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
LUTHOR skrev:
Har du redan skaffat en ny hoj, du går som sagt i mina fotspår. Hoppas att du också kommer att bli nöjd. Den ser fin ut, vad är det för årsmodell? Nu kommer du väl till Sviestad på dom sista körningarna.
Det är en -02 med lite lull lull i form av Öhlins styrdämpare, Yoshi titanpipa och stålomspunna slangar. Jag ska försöka ta mig till Sviestad innan hösten kommer!
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Maranello skrev:
Jag vet att det är en dussinhoj men satan i gatan vilket chassie det är jämfört med Firestormen jag hade innan. Kan knappt vänta att få testa den på bana!
2ono skrev:
Skillnad att kliva från V twin till rad 4 , samma erfarenhet och resonemang som dig.

Vilka erfarenheter? Har Vtwin bättre chassie än rad 4? Nej, antingen är jag trögtänkt eller så syftar ni på något som inte står i tråden. Kan inte 2ono eller någon anna förklara vad ni menar för erfarenhet och resonemang.

Maranello: Lek mc-journalist och skriv en jämförelese om hojarna. Är alltid kul att läsa vad folk har att säga när dom provar eller byter hoj.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Maranello skrev:
Tack! Utifall olyckan är framme kan det vara bra med kraschisar.
I alla fall för plånboken... :)

Kom gärna med tips på riktigt bra kåpor & puckar!!

Ta kontakt med campar här på forumet han säljer fina, väl testade kraschpuckar till din moppe.
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Maranello skrev:
Måste bara skriva av mig. I helgen fick jag hem min nya hoj - R1 :banana
Jag vet att det är en dussinhoj men satan i gatan vilket chassie det är jämfört med Firestormen jag hade innan. Kan knappt vänta att få testa den på bana!

:tungan

Jag som bytte till mig en Firestorm från TRX i fredags känner samma lyft som du gör när du byter från stormen... :hihi
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Maranello skrev:
Måste bara skriva av mig. I helgen fick jag hem min nya hoj - R1 :banana
Jag vet att det är en dussinhoj men satan i gatan vilket chassie det är jämfört med Firestormen jag hade innan. Kan knappt vänta att få testa den på bana!

Jag har två frågor:
1. Vilka kraschpuckar skyddar bäst?

2. Jag funderar på kraschkåpor men jag vill kunna behålla båda original sadlarna på. Vilka kåpor har bäst finish/passform?

Bifogar en bild på min nya gullegris :tungan
Grattis! Jag nästan köpte en själv... Kör försiktigt!
 

MC Doktorn

Guest
smasseman skrev:
Vilka erfarenheter? Har Vtwin bättre chassie än rad 4? Nej, antingen är jag trögtänkt eller så syftar ni på något som inte står i tråden. Kan inte 2ono eller någon anna förklara vad ni menar för erfarenhet och resonemang.

Chassiet på en firestorm är inte så sportigt dvs fjädrings komponenter , vikt , körställning är mer optimerat för gatåkning.
Har inget att göra med vtwinnen som är en alldeles utmärkt konstruktion att bygga ett chassie runt.
Syftade på att motor karaktären är helt annorlunda.
Sen är ju föraren den mest avgörande faktorn hur fort man kan åka men det är ju en annan fråga :)
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
smasseman skrev:
Maranello: Lek mc-journalist och skriv en jämförelese om hojarna. Är alltid kul att läsa vad folk har att säga när dom provar eller byter hoj.
Jag kan skriva om några saker som jag tidigare bara har trott men som jag nu vet :)

1. Vridmoment. Har alltid levt i tron om att min gamla enliterstwin har ett grymt bra vrid. Det hade den, men jämfört med R1ans maskin så är det ingenting (känns det som i alla fall). Att ligga på högsta växeln i låg fart och sedan bara vrida på gör att det skjuter på rejält. På en VTR får man peta ned ett par kuggar.

2. Körställning. Inte alls så extrem som det ofta står i motorcykeltidningarnas tester. Jämfört med Stormen så känns det bara som att styret sitter någon centimeter längre ned. Att frontkåpan är så låg gör att man upplever det som att handtagen sitter nere vid backen, men det är bara en illusion :)

3. Insprutning. Har trott att det alltid/ofta blir lite ryckigt vad av- och påslag.... men icke! Det går mjukt som en smekning!

4. Körbarhet. Att en relativt extrem sporthoj ska vara svårkörd har man hört/läst ibland. Skitsnack är bara förnamnet! Mer lättkörd hoj har jag aldrig testat. Allt fungerar i en perfekt harmoni. Fjädringskomponenterna sväljer alla ojämnheter i vägbanan på ett sätt som inte går att jämföra med min förra maskin som lätt "ålade" lite vid små gupp. Effekten går att kontrollera utan minsta problem. Vrider man på fullt förvandlas hojen till en missil. Man bör visa den respekt :Bugar
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Maranello skrev:
Jag kan skriva om några saker som jag tidigare bara har trott men som jag nu vet :)

1. Vridmoment. Har alltid levt i tron om att min gamla enliterstwin har ett grymt bra vrid. Det hade den, men jämfört med R1ans maskin så är det ingenting (känns det som i alla fall). Att ligga på högsta växeln i låg fart och sedan bara vrida på gör att det skjuter på rejält. På en VTR får man peta ned ett par kuggar.

2. Körställning. Inte alls så extrem som det ofta står i motorcykeltidningarnas tester. Jämfört med Stormen så känns det bara som att styret sitter någon centimeter längre ned. Att frontkåpan är så låg gör att man upplever det som att handtagen sitter nere vid backen, men det är bara en illusion :)

3. Insprutning. Har trott att det alltid/ofta blir lite ryckigt vad av- och påslag.... men icke! Det går mjukt som en smekning!

4. Körbarhet. Att en relativt extrem sporthoj ska vara svårkörd har man hört/läst ibland. Skitsnack är bara förnamnet! Mer lättkörd hoj har jag aldrig testat. Allt fungerar i en perfekt harmoni. Fjädringskomponenterna sväljer alla ojämnheter i vägbanan på ett sätt som inte går att jämföra med min förra maskin som lätt "ålade" lite vid små gupp. Effekten går att kontrollera utan minsta problem. Vrider man på fullt förvandlas hojen till en missil. Man bör visa den respekt :Bugar

Jag bytte också från VTR till en R1:a och hade precis samma förutfattade meningar och blev precis lika överraskad som du. Men mjukheten vid av-påslag med insprutning har inte alla hojar lyckats så bra med. Jag har t.ex. provat en Honda CBR 600 RR och den rycker mycket vid av-påslag och jag har hört likadant om Firebladen. Nu får man väl f-n av alla hondaägare.
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
LUTHOR skrev:
Jag bytte också från VTR till en R1:a och hade precis samma förutfattade meningar och blev precis lika överraskad som du. Men mjukheten vid av-påslag med insprutning har inte alla hojar lyckats så bra med. Jag har t.ex. provat en Honda CBR 600 RR och den rycker mycket vid av-påslag och jag har hört likadant om Firebladen. Nu får man väl f-n av alla hondaägare.

kwackasacki är värst, den riktigt hugger till vid av/påslag.. highsidervarning om man inte är van..
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top