Från VTR till R1

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Maranello skrev:
Jag kan skriva om några saker som jag tidigare bara har trott men som jag nu vet :)

1. Vridmoment. Har alltid levt i tron om att min gamla enliterstwin har ett grymt bra vrid. Det hade den, men jämfört med R1ans maskin så är det ingenting (känns det som i alla fall). Att ligga på högsta växeln i låg fart och sedan bara vrida på gör att det skjuter på rejält. På en VTR får man peta ned ett par kuggar.

2. Körställning. Inte alls så extrem som det ofta står i motorcykeltidningarnas tester. Jämfört med Stormen så känns det bara som att styret sitter någon centimeter längre ned. Att frontkåpan är så låg gör att man upplever det som att handtagen sitter nere vid backen, men det är bara en illusion :)

3. Insprutning. Har trott att det alltid/ofta blir lite ryckigt vad av- och påslag.... men icke! Det går mjukt som en smekning!

4. Körbarhet. Att en relativt extrem sporthoj ska vara svårkörd har man hört/läst ibland. Skitsnack är bara förnamnet! Mer lättkörd hoj har jag aldrig testat. Allt fungerar i en perfekt harmoni. Fjädringskomponenterna sväljer alla ojämnheter i vägbanan på ett sätt som inte går att jämföra med min förra maskin som lätt "ålade" lite vid små gupp. Effekten går att kontrollera utan minsta problem. Vrider man på fullt förvandlas hojen till en missil. Man bör visa den respekt :Bugar
Har gjort samma byte från VTR till R1 och kan endast hålla med. Vet dock inget om insprutningen då min är en -99. Fast twin e klart charmigare :)

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Igår testade jag R1an på bana för första gången. Tyvärr var det lite blött på backen efter ösregnet (som jag självklart fick åka i påväg ner till Sviestad :3freak ).

Sista passet var det nästan helt torrt så då kunde man gasa på lite och jag kunde snabbt konstatera att det INTE är en tråkig maskin att köra :yoparty

Vilket läge ska/bör man ha på Öhlinsstyrdämparen? Jag körde med 10 klick från det hårdaste som är standard enligt manualen men jag tyckte det var lite för lätt. Styvade upp den med ett par klick och då blev det genast bättre.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Maranello skrev:
...Vilket läge ska/bör man ha på Öhlinsstyrdämparen? Jag körde med 10 klick från det hårdaste som är standard enligt manualen men jag tyckte det var lite för lätt. Styvade upp den med ett par klick och då blev det genast bättre.
Är högst personligt det där med inställningar. Själv kör jag med 12 klick på bana och fullt släppt (18 klick) på gatan. Med 12 övergår eventuella styrslag till kontrollerad rörelse men med full känsla kvar.
På gatan har jag aldrig fått styrslag med R1:an, därför inget behov av dämpning.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...