Från ZX10R till F800 GS

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Då var det dags. Då man flyttat in till stan så är alternativet att ha min pärla kvar obefintlig då försäkringspriset gått genom taket. Detta var iof väntat. Måste dock ha kvar något 2 hjuligt och då jag eventuellt ska börja pendla och dra en lite längre mc semester, så känns en F800 GS som ett alternativ. Provkörde en förra året och den kändes väldigt stabil och hade förvånande gött vrid i bottenregistret. Dock börjar man få kalla fötter när man läser all jefla service som ska göras på dessa hojar. Är BMW sämre hojar än andra? Eller är det att de går fler mil? Läckande ventilkåpspackningar, trasiga hjullager, havererade motorer och en del växellådsproblem verkar hända på dessa hojar. Någon som vet om dessa hojar är sämre än andra kvalitetsmässigt eller handlar det om att folk inte sköter adventure / touringhojar?
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Wtf. Samma maskin eller? Lite mindre touring look bara? Billigare försäkring, AVSEVÄRT mindre mil samt flera år nyare för samma peng?? Nånting är fel..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Wtf. Samma maskin eller? Lite mindre touring look bara? Billigare försäkring, AVSEVÄRT mindre mil samt flera år nyare för samma peng?? Nånting är fel..
Ja, eftersom att det är en BMW så startar den bara om man har korvätarhjälm :(
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tycker absolut du ska prova en R1200R eller en R1200GS innan du gör nåt överilat. Roligare än vad utseendet anger och jag kan inte se 800- modellerna som ett alternativ. Låg tyngdpunkt och en motorgång som är lätt vanebildande. Den nya är helt outstanding körmässigt och har inte telelevergaffeln som jag inte tycker förmedlar vad jag vill från fronten, nån annan tycker måhända annorlunda.

Sa jag att det är billig försäkring och att man slipper kedjan?! Kör man mycket är det ett rejält plus. Packmöjligheter som inte stör när man kör är också fint, mååånga liter utrymme, dock saknas ett rejält fack på själva hojen.

Prova! En rejäl runda så du hinner släppa fördomarna (om de finns) och bli bekant med detta lite annorlunda väsen.

Modeller fr o m -11 med esa för R-en rekommenderas. GS vet jag mindre om.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Låg och funderade några timmar i natt och kom på att det inte är med glädje som jag byter ner mig. Är 800:an så lam som vissa påstår? Budgeten motsvarar vad jag får ut för ninjan i år ska tilläggas. Klarar mig inte utan 2 hjul och skenförsäkring är inget alternativ. Som många säger "köp inte det du inte har råd med". Hade gärna hellre haft en 1200gs men då sticker priset iväg också. Kommer bli mest pendling och sedan en 2 veckors neråt bergspassen med sambon. Har hittat en med hårda packväskor som borde funka.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så fort det står "GS" på en hoj så stiger priset... Och många kör långt med dessa, därav kommer sig mycket av servicekostnader och uppståndna fel, men det är ingen japansk hoj heller.

F800-serien har många nöjda ägare, effekt som gamla R1150GS men mindre och lättare.

Med det sagt, prova en R1200 GS i den prisklass du tänkt dig innan du bestämmer dig. Inte utan anledning den mest sålda BMW-hojen under decennier och klart dominerande i segmentet både som ny och begagnad.

[lovsång]Telelevergaffeln är såvitt jag vet fortfarande med på R1200GS och RT, det är RS (och RnineT) som fått en vanlig gaffel från S1000RR. Telelever ger sådana enorma fördelar att om man inte har provat så förstår man inte. Baksidan är att "känslan" blir annorlunda - man känner i fotpinnarna vad framhjulet har för sig men å andra sidan är greppet och fjädringsvägen alltid där oavsett om man bromsar eller ligger med nedlägg...

Justerar man in fjädringen rätt är det något som inga andra konstruktioner kommer i närheten av. [/lovsång]

Boxer är beroendeframkallande.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Låg och funderade några timmar i natt och kom på att det inte är med glädje som jag byter ner mig. Är 800:an så lam som vissa påstår? Budgeten motsvarar vad jag får ut för ninjan i år ska tilläggas. Klarar mig inte utan 2 hjul och skenförsäkring är inget alternativ. Som många säger "köp inte det du inte har råd med". Hade gärna hellre haft en 1200gs men då sticker priset iväg också. Kommer bli mest pendling och sedan en 2 veckors neråt bergspassen med sambon. Har hittat en med hårda packväskor som borde funka.

God morgon!

Hur ser budget ut?

Är ingen guru på marknaden men tysken är galet överprisad. Mao så måste det finnas alternativ, i synnerhet om inte grusturer är prio. Har dessvärre inte den kollen på marknaden men t ex Tiger erbjuder väl lite mer motor men går at pendla, skjutsa och få med prylar på, finns säkert bättre tips att få. Det mesta kommer ju att kännas sömnigt jämfört med Kawan men mc-köra rymmer fler kvaliteter än tryck även om tryck alltid är tryck.

Sporttouorer tycker jag är användarvänligt, bra ekonomi utan att bli tråkigt, ffa är de sköna lok vid pendling och skäms inte ut av skjuts. Att kunna packa i fasta väskor är ypperligt. Lätt att vänja sig vid.

Välkommen till gubbträsket som möjliggör mer körande och annat än småturer hemikring...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
God morgon!

Hur ser budget ut?

Är ingen guru på marknaden men tysken är galet överprisad. Mao så måste det finnas alternativ, i synnerhet om inte grusturer är prio. Har dessvärre inte den kollen på marknaden men t ex Tiger erbjuder väl lite mer motor men går at pendla, skjutsa och få med prylar på, finns säkert bättre tips att få. Det mesta kommer ju att kännas sömnigt jämfört med Kawan men mc-köra rymmer fler kvaliteter än tryck även om tryck alltid är tryck.

Sporttouorer tycker jag är användarvänligt, bra ekonomi utan att bli tråkigt, ffa är de sköna lok vid pendling och skäms inte ut av skjuts. Att kunna packa i fasta väskor är ypperligt. Lätt att vänja sig vid.

Välkommen till gubbträsket som möjliggör mer körande och annat än småturer hemikring...
Påstår du att man inte kan resa utanför sin grannkommun om man har en sporthoj?
Jag måste ha inbillat min Europa-runt-tripp som gick utmärkt, FAN!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Påstår du att man inte kan resa utanför sin grannkommun om man har en sporthoj?
Jag måste ha inbillat min Europa-runt-tripp som gick utmärkt, FAN!

Allting går om viljan finns och var och en gör som den föredrar. Jag är trött på surrandet men har hamnat där igen, trodde det skulle vara slut med det.
 
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Budget ligger på vad jag får ut för ninjan mao runt 55. Kan lägga till några tusenlappar men står med mx, bolån,2 katter och en student så därför vill jag inte lägga mycket mer. Fick tips om speed tripple eller street tripple då tydligen 800 r vibrerar mycket i styret men fyyyyyy vad jag ogillar utseendet på den.

Kommer använda den till pendling ca 4 mil till jobbet 95 % i år och det lutar åt en 2 veckor mot österrike med sambo.

Har haft sporthoj i 10 år och hunnit med flera turer söderut och förra året drog vi Storbritannien runt med ninjan så det är inga problem med långkörning på sporthoj :)

Försäkringen hänger det rätt mycket på. Billigaste halv försäkring helår låg på 9 papp för ninjan och det är inte försvarbart tycker jag tyvärr. Försökte argumentera med en trevlig dam på svedea igår i hopp om att få förståelse om den svindyra premien men vi kom ingen vart någon av oss :va

En 800 r , gs ligger på 2.700:- Hel/Hel med 1.500 i självrisk och det är rätt tilltalande.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Budget ligger på vad jag får ut för ninjan mao runt 55. Kan lägga till några tusenlappar men står med mx, bolån,2 katter och en student så därför vill jag inte lägga mycket mer. Fick tips om speed tripple eller street tripple då tydligen 800 r vibrerar mycket i styret men fyyyyyy vad jag ogillar utseendet på den.

Kommer använda den till pendling ca 4 mil till jobbet 95 % i år och det lutar åt en 2 veckor mot österrike med sambo.

Har haft sporthoj i 10 år och hunnit med flera turer söderut och förra året drog vi Storbritannien runt med ninjan så det är inga problem med långkörning på sporthoj :)

Försäkringen hänger det rätt mycket på. Billigaste halv försäkring helår låg på 9 papp för ninjan och det är inte försvarbart tycker jag tyvärr. Försökte argumentera med en trevlig dam på svedea igår i hopp om att få förståelse om den svindyra premien men vi kom ingen vart någon av oss :va

Jag har inte varit bortskämd med väskor genom åren och har kört mycket semesterturer, med och utan tält, med och utan passagerare. Det här är väl inte tänkt att vara en diskussion om den saken.

Det är ju det där med pendlingen, annars blir det ju inte så dyrt om man ställer på/av. Jag kör i sjok kan man säga.

Hoppas du finner på nåt!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Finns ju såklart andra alternativ med låg försäkring.

Bandit 1250, suverän maskin med mkt vridmoment. Du får lätt en fin Bandit för 45-55 tkr med mkt utr.

FZ-1, närmare sporthoj i karaktär.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag är såklart partisk, men KTM har ju modeller som motsvarar de BMW du nämnt. En SM/SMT 990 borde gå att få inom budget. Eventuellt kanske du till och med kan hitta en SMR för de pengarna om du har tur.
Riktigt mångsidiga hojar som funkar bra både för pendling, buskörningar och långturer. Vet dock inte hur de landar i försäkring för dig.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Låg och funderade några timmar i natt och kom på att det inte är med glädje som jag byter ner mig. Är 800:an så lam som vissa påstår? Budgeten motsvarar vad jag får ut för ninjan i år ska tilläggas. Klarar mig inte utan 2 hjul och skenförsäkring är inget alternativ. Som många säger "köp inte det du inte har råd med". Hade gärna hellre haft en 1200gs men då sticker priset iväg också. Kommer bli mest pendling och sedan en 2 veckors neråt bergspassen med sambon. Har hittat en med hårda packväskor som borde funka.
Provköra är det enda rätta...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top