Frakt av snöskoter från Stockholm till Umeå

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej, jag har köpt en snöskoter som står i Sthlm och tänkte höra om det är nån här som ska köra norrut från Sthlm med släp, skåpbil eller lastbil och har plats över och kan ta med den.
Det behöver inte vara ändå upp till Umeå, jag kan möta upp i Örnsköldsvik eller Härnösand om ni bara ska dit, allt är bättre än att köra hela vägen själv med släp fram och tillbaka.
Ni få såklart ersättning och soppapengar.

PMa mig gärna för mer info

Med vänlig hälsning,

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Eller har nån av er som bor i Stockholm möjlighet att åka och hämta upp den på ett släp och ta den mer centralt där en lastbil kan hämta upp den ?
För jag har en åkare som skulle kunna ta upp den till Umeå i lastbilen om man kör skotern till det ställe där han lastar av i Norrtälje , han ville inte hämta den på Ingarö.
Den som kan hjälpa mig får såklart ersättning

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Eller har nån av er som bor i Stockholm möjlighet att åka och hämta upp den på ett släp och ta den mer centralt där en lastbil kan hämta upp den ?
För jag har en åkare som skulle kunna ta upp den till Umeå i lastbilen om man kör skotern till det ställe där han lastar av i Norrtälje , han ville inte hämta den på Ingarö.
Den som kan hjälpa mig får såklart ersättning
Jag kommer eventuellt att köra Sthlm-Umeå med släp någon gång under januari-februari, men det är tveksamt om jag får plats med en skoter i. Har så jävla mycket eget skräp... :3freak

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Annonsera på ett skoterforum istället. Det finns ju en hel hög med skoterintresserade fjollträskare som har stugor i fjällen. Allt från Sälen till Riksgränsen. Någon av dem lär ju passera Um-schtaan. Problemet är väl just att hitta någon som kör släp utan eget gods...?

Annars ringer du BRP och frågar om att boka plats på deras tomma långtradare på väg tillbaka till Rovaniemi. Har för mig att Moonshine Express från just Umää kör år dem.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Facebookgruppen Returlast så får du plats på lastbilar som inte är fulla.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Detta har löst sig nu, tråden kan stängas

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu när klimatet är som det är så blir det kanske möjligt att köra snöskoter Smygehuk-Treriksröset någon vinter :näsblod

Gick det 2007 så går det väl 2021
https://www.expressen.se/kvallsposten/snoskoter-stoppad-i-vinteryran/

Påminner mig om när jag var fusknolla på KTH, och spelade riktig urnorrlänning med träskor och flanellskjorta. Jag hade skickat en MC med lastbil och naturligtvis får jag telefonsamtal från lastbilschauffören när nollorna i min nollegrupp är närvarande.
Någon nolla frågar ju nyfiket vad det där var om.
Jag förklarade att min snöskoter var på väg ner med lastbil.
Direkt reagerar någon med du kan ju inte köra snöskoter i Stockholm.
Jag förklarade att jo men jag hade ju sett på TV att det var snö i Stockholm ibland så det skulle nog gå bra.
Nollorna insåg det hopplösa i att förklara saken åt norrlänningen och gav upp diskussionen.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För några år sedan blev jag omkörd av en snöskoter på E4'an

Jag skulle just svänga av så jag hade väl saktat in lite, men han hade bra fart och fortsatte att åka E4 så långt jag såg...

Det kanske var någon annan som hade transportproblem.

Innan mobiltelefonernas tid åkte ett par (stadsbor) jag känner helt oförberedda 15 mil ospårad terräng efter en kraftledningsgata med en lånad skoter.
Ingen visste att dom hade åkt eller vart dom hade åkt, ingen visste att dom skulle komma och hälsa på dit dom åkte.
Hade skotern pajat någonstans på vägen hade dom varit ganska rökta, men det gick bra, när dom hade en mil kvar svängde dom in på den lokala snöskoterfirman, och på gårdsplanen där gick mattan av...

Skotern lagades på firman där dom stannade, men det blev att ringa efter en bil med släp för att ta sig hem ett par dagar senare.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Köper skjortan men vem kör med träskor, detta skånska påfund?

Att det tillverkas träskor i Skåne betyder inte att det är deras påfund! :7peta

Origins
The origin of wooden footwear in Europe is not precisely known. De Boer-Olij makes reference to the high, thick-soled boots of the Greek tragedy actors in Antiquity (the buskin) and to the shoes worn by Roman soldiers (the caligae). However, there is a possibility that the Celtic and Germanic peoples from Southern and Northern Europe were familiar with some sort of wooden foot covering. Archaeological finds of these are not known. Wooden footwear often ended up as firewood and, because of its nature, wood will rot away in the long run. The oldest surviving wooden footwear in Europe is found in Amsterdam and Rotterdam, the Netherlands, and dates from 1230 and 1280. These finds look very similar to the wooden shoes that are still worn in The Netherlands.

https://en.wikipedia.org/wiki/Clog

https://www.puukenka.fi/index.php
https://www.google.com/search?q=art...wsYsKHRN8CN0Q9QF6BAgNEAE#imgrc=JrK9B8AZkqTICM

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Köper skjortan men vem kör med träskor, detta skånska påfund?

Lugn och fin, nu är det så att tvåtaktsmannen håller till bara en liten bit från ett ställe där jag definitivt vill minnas att man tillverkade träskor. Innan en mc-klubb utpekad för att stötta en annan mc-klubb med två bokstäver och två siffror tog över...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lugn och fin, nu är det så att tvåtaktsmannen håller till bara en liten bit från ett ställe där jag definitivt vill minnas att man tillverkade träskor. Innan en mc-klubb utpekad för att stötta en annan mc-klubb med två bokstäver och två siffror tog över...

Minsann... då sitter jag i båten och börjar leta träskor på nätet. Vem vill bli misstagen för sörlänning?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Gick det 2007 så går det väl 2021
https://www.expressen.se/kvallsposten/snoskoter-stoppad-i-vinteryran/

Påminner mig om när jag var fusknolla på KTH, och spelade riktig urnorrlänning med träskor och flanellskjorta. Jag hade skickat en MC med lastbil och naturligtvis får jag telefonsamtal från lastbilschauffören när nollorna i min nollegrupp är närvarande.
Någon nolla frågar ju nyfiket vad det där var om.
Jag förklarade att min snöskoter var på väg ner med lastbil.
Direkt reagerar någon med du kan ju inte köra snöskoter i Stockholm.
Jag förklarade att jo men jag hade ju sett på TV att det var snö i Stockholm ibland så det skulle nog gå bra.
Nollorna insåg det hopplösa i att förklara saken åt norrlänningen och gav upp diskussionen.
När jag var fusknolla försökte jag iklä mej rollen som den tölpigaste bonnigaste jämtlänningen någonsin:
Polariskeps. Camobyxor. Läderboots. Gigantisk rinnig lössnus. Sliten vindjacka från 90-talet.

På uppropet första dagen stegar det in en äkta nolla som kunde varit min dubbelgångare.
Polariskeps. Camobyxor. Läderboots. Gigantisk rinnig lössnus. Sliten läderjacka (skillnad!) från 90-talet.
Han var från Östersund.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...